Home / Luchtvaart / SAF blijft speerpunt KLM

SAF blijft speerpunt KLM

SAF blijft speerpunt KLM

KLM blijft inzetten op het gebruik van niet-fossiele brandstoffen en heeft het bestaande programma omgedoopt tot Corporate SAF (sustainable aviation fuel). “Juist in deze crisistijd,” zegt Harm Kreulen, directeur KLM Nederland, te willen “bouwen aan duurzaamheid.”

KLM wilde af van de naam Corporate BioFuel Programma, die zij sinds 2012 gebruikte. Karel Bockstael, vice president sustainability bij KLM, legt in een verklaring uit waarom. “Sustainable Aviation Fuel, duurzame vliegtuigbrandstof is niet noodzakelijkerwijs hetzelfde als biobrandstof. Iets wat is gemaakt van organische grondstoffen, hoeft namelijk niet ook duurzaam te zijn. Dit leverde verwarring op,” aldus Bockstael.

Hij vervolgt: “De term SAF past beter bij de alternatieven voor fossiele brandstof die wij gebruiken. Het gaat om echt duurzame brandstof die bijvoorbeeld niet leidt tot ontbossing of in de plaats komt van voedselproductie. Onder SAF valt bovendien ook alternatieve brandstof die wordt gemaakt van CO2, hernieuwbare energie en water, oftewel synthetische kerosine. Daarin zien we veel positieve ontwikkelingen. Daarom is een naamsverandering van het corporate programma een logische stap.”

Partners
Het KLM Corporate SAF Programma telt nu zestien partners, waaronder ABN AMRO, Schiphol en Arcadis. Zij helpen de aankoop van SAF door KLM mede te financieren om zo de CO2-impact van hun zakelijke reiskilometers te verminderen. Volgens KLM kan het gebruik van SAF leiden tot 85 procent minder uitstoot van CO2.

SAF is door schaarste op de markt en hoge productiekosten nog steeds drie keer zo duur als gewone brandstof. De SAF die KLM inkoopt wordt vermengd met fossiele kerosine. Het totale aandeel in het brandstofgebruik van KLM was in het laatst gemeten jaar 2019 minder dan 1 procent.

“Dat is natuurlijk minder dan we zouden willen. Er is veel meer nodig om substantiële CO2-reductie te bereiken” zegt Harm Kreulen, directeur KLM Nederland. “Daarom blijven we het KLM Corporate SAF Programma actief onder de aandacht brengen van onze klanten, juist in deze crisistijd. Dit is hét moment om te bouwen aan een duurzamere KLM. Het drastisch verminderen van onze CO2-voetafdruk met behulp van vlootmodernisering, operationele efficiency en SAF spelen daarin een essentiële rol.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
NDC-deal Travelport en IAG 

NDC-deal Travelport en IAG 

02/12/2021

Travelport heeft een overeenkomst gesloten met de vier leden van de International Airlines Group (IAG) over NDC, de New Distribution Capability. Dit heeft het technologiebedrijf donderdag bekendgemaakt. IAG bestaat uit…

Trein wint terrein op vliegtuig

Trein wint terrein op vliegtuig

02/12/2021

Grote bedrijven nemen voor zakenreizen ‘steeds vaker’ de trein in plaats van het vliegtuig, zo blijkt uit een analyse van de Werkgroep Internationale Trein. Het onderzoek vond plaats vóór de…

ADP en Schiphol uit elkaar

ADP en Schiphol uit elkaar

02/12/2021

Aéroports de Paris (ADP) en de Royal Schiphol Group zijn sinds begin deze maand definitief geen partners meer, een breuk die afgelopen zomer al werd aangekondigd. De twee luchthavenbedrijven hadden…

Excuus KLM aan passagiers

Excuus KLM aan passagiers

30/11/2021

KLM heeft excuses aangeboden voor de chaos van vrijdag op Schiphol rond twee vluchten uit Zuid-Afrika. De ruim 600 passagiers moesten urenlang wachten, aan boord en op de luchthaven, om…