Home / Luchtvaart / SAF blijft speerpunt KLM

SAF blijft speerpunt KLM

SAF blijft speerpunt KLM

KLM blijft inzetten op het gebruik van niet-fossiele brandstoffen en heeft het bestaande programma omgedoopt tot Corporate SAF (sustainable aviation fuel). “Juist in deze crisistijd,” zegt Harm Kreulen, directeur KLM Nederland, te willen “bouwen aan duurzaamheid.”

KLM wilde af van de naam Corporate BioFuel Programma, die zij sinds 2012 gebruikte. Karel Bockstael, vice president sustainability bij KLM, legt in een verklaring uit waarom. “Sustainable Aviation Fuel, duurzame vliegtuigbrandstof is niet noodzakelijkerwijs hetzelfde als biobrandstof. Iets wat is gemaakt van organische grondstoffen, hoeft namelijk niet ook duurzaam te zijn. Dit leverde verwarring op,” aldus Bockstael.

Hij vervolgt: “De term SAF past beter bij de alternatieven voor fossiele brandstof die wij gebruiken. Het gaat om echt duurzame brandstof die bijvoorbeeld niet leidt tot ontbossing of in de plaats komt van voedselproductie. Onder SAF valt bovendien ook alternatieve brandstof die wordt gemaakt van CO2, hernieuwbare energie en water, oftewel synthetische kerosine. Daarin zien we veel positieve ontwikkelingen. Daarom is een naamsverandering van het corporate programma een logische stap.”

Partners
Het KLM Corporate SAF Programma telt nu zestien partners, waaronder ABN AMRO, Schiphol en Arcadis. Zij helpen de aankoop van SAF door KLM mede te financieren om zo de CO2-impact van hun zakelijke reiskilometers te verminderen. Volgens KLM kan het gebruik van SAF leiden tot 85 procent minder uitstoot van CO2.

SAF is door schaarste op de markt en hoge productiekosten nog steeds drie keer zo duur als gewone brandstof. De SAF die KLM inkoopt wordt vermengd met fossiele kerosine. Het totale aandeel in het brandstofgebruik van KLM was in het laatst gemeten jaar 2019 minder dan 1 procent.

“Dat is natuurlijk minder dan we zouden willen. Er is veel meer nodig om substantiële CO2-reductie te bereiken” zegt Harm Kreulen, directeur KLM Nederland. “Daarom blijven we het KLM Corporate SAF Programma actief onder de aandacht brengen van onze klanten, juist in deze crisistijd. Dit is hét moment om te bouwen aan een duurzamere KLM. Het drastisch verminderen van onze CO2-voetafdruk met behulp van vlootmodernisering, operationele efficiency en SAF spelen daarin een essentiële rol.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Langer negatief reisadvies

Langer negatief reisadvies

07/03/2021

De Nederlandse regering verlengt het advies om niet naar het buitenland te reizen, tot in elk geval 15 april. Dit meldt persbureau ANP zondag. Sinds medio december 2020 gold een…

Nog minder hinder Schiphol

Nog minder hinder Schiphol

05/03/2021

Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland nemen extra stappen tegen geluidshinder, ‘ook nu er minder vliegverkeer is’ en ‘ongeacht de ontwikkeling van de luchtvaart,’ zeggen de twee organisaties. De zestien nieuwe maatregelen…

Omzet Brussels 72 pct lager

Omzet Brussels 72 pct lager

05/03/2021

Brussels Airlines heeft een zwaar jaar achter de rug. Het aantal vervoerde passagiers daalde met 77 procent en de omzet met 72 procent. Er kwam een operationeel verlies van 332…

Vliegverbod UK nu tot 1 april

Vliegverbod UK nu tot 1 april

04/03/2021

Het vliegverbod vanuit het Verenigd Koninkrijk, Zuid-Afrika en Latijns-Amerika naar Nederland is verlengd met vier weken tot 1 april. Dit schrijft demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen in een brief aan…

Verlies Lufthansa 6,7 miljard

Verlies Lufthansa 6,7 miljard

04/03/2021

De Lufthansa Group heeft over 2020 een nettoverlies geleden van 6,7 miljard euro, als gevolg van de coronacrisis. De Duitse onderneming kromp het personeelsbestand in met een vijfde. De vraag…