Home / Luchtvaart / Ryanne van der Eijk: niet voor het geld naar Dubai Airports

Ryanne van der Eijk: niet voor het geld naar Dubai Airports

Ryanne van der Eijk: niet voor het geld naar Dubai Airports

Het nieuws dat Ryanne van der Eijk (48) vertrekt als Senior Vice President Customer Experience bij KLM is nog vers. Zakenreis vroeg haar waarom zij kiest voor wonen en werken in het thuisland van Golfcarrier Emirates.

Vrijdag lag de april-editie van Zakenreis in de bus met daarin een interview met u over KLM – dezelfde dag werd bekend dat u het bedrijf gaat verlaten. Was het zo plotseling als het lijkt?
“Ik had nooit gedacht dat het zo snel bekend zou worden, ik vertrek immers pas in september. Hoewel ik met Paul Griffiths, de CEO van Dubai Airports, in gesprek was over deze functie, waren er nog wat losse eindjes. Ik was benaderd door een headhunter voor een vacature bij de luchthaven en heb begin dit jaar mijn eerste gesprek gehad. Ik ging er niet als vanzelfsprekend vanuit dat ik die baan ook zou krijgen. Dubai Airports heeft het moment van communiceren bepaald. Zij waren al sinds najaar 2016 op zoek naar iemand voor deze positie en er werden vragen gesteld over de invulling daarvan.”

Wat gaat u daar precies doen?
“Ik vul de plek op van Chris Garton, excutive vice president operations. Met een team van zes mensen worden twee luchthavens van Dubai bestuurd: Dubai International Airport en Dubai World Central – Al Maktoum International Airport. In mijn nieuwe rol ben ik verantwoordelijk voor de operatie op beide luchthavens, onder meer met als doel om de tevredenheid van de passagiers op deze luchthavens te verhogen.”

Waarom heeft u gekozen voor deze overstap?
“KLM heeft een relatief groot team van jonge executives. Dat betekent dat de pijplijn voor doorstroming over een paar jaar gaat verstoppen. We kunnen niet allemaal CEO van KLM worden. Op een gegeven moment heb je een leeftijd dat je minder makkelijk herplaatsbaar bent. Ik ben 48 jaar en kan nu nog een carrièresprong maken. Bovendien is dit de laatste kans om als gezin met z’n allen een periode in het buitenland te wonen. Onze kinderen zijn 10, 12 en 14 jaar oud – over een paar jaar gaat de oudste studeren en dan kan dat niet meer. In 2012 hebben wij zeven maanden een wereldreis gemaakt, dat was geweldig. Daarna hebben we 2,5 jaar in Stockholm gewoond, toen ik voor Air France-KLM general manager Noord-Europa was. Ook die tijd in het buitenland is goed bevallen. Wij willen graag nog een keer zo’n buitenlandavontuur met z’n vijven meemaken.”

U heeft 22 jaar voor KLM gewerkt, dus u bent niet bepaald een jobhopper.
“Het zou veel makkelijker zijn om bij KLM te blijven. Ik word gewaardeerd en weet hoe de hazen lopen. Ik ken de mensen en weet wat er van mij wordt verwacht. Maar dat past niet bij mijn profiel. Niet voor niets heb ik indertijd mijn baan opgezegd om op wereldreis te gaan, zonder de garantie dat ik terug kon komen. De managementposities in de luchtvaartindustrie zijn vrij dun gezaaid. Dit was een mooie kans en die heb ik gepakt.”

Gaat u ook niet een beetje voor het grote geld?
“Dat wordt in mijn optiek zwaar overschat. De salarissen in het Midden-Oosten zijn zonder meer goed, maar de kosten zijn navenant hoog. Hier is het heel overzichtelijk: je weet wat je aan hypotheekkosten kwijt bent en hebt zicht op je overige uitgaven. In Dubai ben je voor een huurwoning al gauw 80.000 euro per jaar kwijt en als mijn zoon bij een voetbalclub wil spelen kost dat 2.500 euro. Bovendien is het nog onzeker hoe de werkinvulling van mijn man er op termijn uitziet, wat kan betekenen dat dit inkomstenverlies oplevert. Geld is zeker niet de drijfveer geweest.”

De president-directeur van KLM, Pieter Elbers, heeft u eind 2014 persoonlijk gevraagd voor uw huidige functie, die voorheen niet bestond. Hoe heeft hij gereageerd op de aankondiging van uw vertrek?
“Hij had liever gezien dat ik nog twee tot drie jaar was gebleven om de klus af te maken. Dat begrijp ik heel goed. Echter, we hebben inmiddels een hele goede basis gelegd op het gebied van klantbeleving bij KLM en dat is zeker niet alleen mijn verdienste, daar dragen inmiddels heel veel klm’ers dagelijks aan bij. Ik heb er alle vertrouwen in dat zij verder gaan op de ingeslagen weg.”

Blijft u tot september bij KLM werken?
“Het is mijn intentie om die periode vol te maken, maar die beslissing is uiteraard niet aan mij. Ik ga voor een luchthaven werken, niet voor een concurrerende luchtvaartmaatschappij, wat dat betreft zie ik geen belangenverstrengeling.”

 

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….