Home / Luchtvaart / Ryanair wint alsnog juridische strijd om Charleroi

Ryanair wint alsnog juridische strijd om Charleroi

Ryanair wint alsnog juridische strijd om Charleroi

De Europese Commissie heeft woensdag na jarenlang touwtrekken Ryanair alsnog gelijk gegeven in het juridische conflict om Brussels South Charleroi Airport. De Ierse prijsvechter heeft daar correct gehandeld, volgens het “investeringsprincipe van de markteconomie” en hoeft niets terug te betalen, zo bepaalde de Commissie.

Ook de overeenkomsten die Ryanair op andere luchthavens sloot zijn onderzocht. De deals op Frankfurt Hahn, Saarbrücken en Stockholm Vasteras waren eveneens rechtsgeldig, maar op de kleine Duitse luchthaven Zweibrücken ging niet alles volgens de regels. Hoewel Ryanair daar sinds 2009 niet meer naartoe vliegt, moet de maatschappij 500.000 euro terugbetalen aan de luchthaven wegens “oneerlijke concurrentie”. Lufthansa-dochter Germanwings krijgt eveneens een boete, van 1,2 miljoen euro, wegens onregelmatigheden op Zweibrücken en dit geldt ook voor TUIfly: een bon van 200.000 euro.

De strijd om Charleroi speelt al sinds Ryanair daar in 2001 een basis vestigde. Het was in eerste instantie Brussels Airport (Zaventem), die de kat de bel aan bond met de beschuldiging dat het Waalse departement Ryanair subsidieerde en op die manier Zaventem oneerlijke concurrentie aandeed. De Europese Commissie gaf Zaventem in 2004 gelijk, maar vier jaar later draaide het Europese Hof van Justitie dit om en gaf aan de Commissie opdracht de zaak opnieuw te onderzoeken. Nu, na nog eens zes jaar heeft de Commissie Ryanair definitief in het gelijk gesteld.

Ryanair blijft intussen almaar groeien. In september nam het aantal passagiers met 5 procent toe ten opzichte van dezelfde maand in 2013, naar een record van 8,5 miljoen. Ryanair is de grootste ‘single’ luchtvaartmaatschappij van Europa, met 81 miljoen vervoerde passagiers in 2013. Als de aantallen van de Lufthansa groep (o.a. Lufthansa, Swiss, Brussels Airlines en Austrian) bij elkaar worden opgeteld is deze combinatie groter: 105 miljoen passagiers vorig jaar. Air France-KLM stond op de derde plaats met 78,4 miljoen passagiers.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….