Home / Luchtvaart / Ryanair wil naar ‘Lelysjtad’

Ryanair wil naar ‘Lelysjtad’

Ryanair wil naar ‘Lelysjtad’

Ryanair wil graag uitbreiden op Schiphol, maar kan niet voldoende gunstige slots krijgen. Dit zegt topman Michael O’Leary tegen Zakenreis in de marge van de European Aviation Summit op de luchthaven. “Dan maar naar Lelysjtad (Lelystad)”, zegt hij “or whatever it’s called.”

De Ierse prijsvechter begon in oktober met vluchten vanaf Schiphol naar Dublin, vier maal daags. Uit de slotaanvragen voor het zomerseizoen bleek onlangs dat Ryanair niet op nieuwe bestemmingen vanaf Schiphol kan gaan vliegen, Dublin blijft de enige, al gaat de frequentie naar de Ierse hoofdstad mogelijk wel omhoog. O’Leary zegt dat de prestaties op de verbinding naar Dublin “uitstekend” zijn, met een bezettingsgraad boven de 90 procent.

Heeft Ryanair geen ambitie om uit te breiden op Schiphol? Dank je de koekoek, antwoordt O’Leary. “Wij willen graag meer slots hebben, maar kunnen ze alleen krijgen voor ongunstige tijden zoals laat in de middag of de avond. Daar hebben we niets aan.” O’Leary liet vorig jaar ook al weten “desnoods” wel naar Lelystad te willen vliegen. Schiphol is bezig haar dependance Lelystad op te tuigen, met baanverlenging en een nieuw terminalgebouw, waardoor de polderluchthaven vanaf 2018 operationeel zou moeten zijn.

Ryanair vliegt sinds 2002 vanaf Eindhoven Airport en heeft ook een kleine aanwezigheid op Maastricht Airport, met nu vijf aangevlogen bestemmingen. Schiphol is de eerste van de vijf grote luchthavens in Europa waar Ryanair is neergestreken. In het verleden wilde Ryanair alleen van secundaire airports vliegen, vanwege de lagere kosten (havengelden en afhandeling) en de snelle omdraaitijd: een vliegtuig van Ryanair moet idealiter binnen 25 minuten na de landing weer zijn vertrokken. Maar dit beleid is gewijzigd, Ryanair vliegt nu ook naar hubs. Alleen Londen Heathrow, Frankfurt en Parijs Charles de Gaulle blijven vooralsnog buiten beeld.

Ryanair veranderde op wel meer punten. Zo heeft de prijsvechter sinds anderhalf jaar ook een programma voor zakelijke reizigers en dat is ook “een groot succes” verzekert O’Leary. Verder was Ryanair deze week een van de oprichters van de nieuwe brancheorganisatie Airlines for Europe, A4E, waarin netwerk carriers en prijsvechters voor het eerst samenwerken.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Excuus KLM aan passagiers

Excuus KLM aan passagiers

30/11/2021

KLM heeft excuses aangeboden voor de chaos van vrijdag op Schiphol rond twee vluchten uit Zuid-Afrika. De ruim 600 passagiers moesten urenlang wachten, aan boord en op de luchthaven, om…

Schiphol breekt met Ballast

Schiphol breekt met Ballast

29/11/2021

Schiphol heeft ‘na intensief overleg’ gebroken met de aannemers Ballast-Nedam en TAV die samen bezig waren de A-pier te bouwen. Dit heeft de luchthaven maandag bekendgemaakt. Er komt een nieuwe…

Rotterdam Airport week dicht

Rotterdam Airport week dicht

29/11/2021

Rotterdam The Hague Airport is vanaf heden zeven dagen dicht wegens groot onderhoud van de taxibaan. Helikopters uitgezonderd moet al het vliegverkeer uitwijken naar luchthavens in de nabijheid. Een opknapbeurt…

Zaventem: vier nieuwe routes

Zaventem: vier nieuwe routes

28/11/2021

Vanaf Brussels Airport (Zaventem) zijn dit winterseizoen 130 bestemmingen beschikbaar, aangeboden door 52 luchtvaartmaatschappijen. Het gaat om een aangepast aanbod zegt de Belgische luchthaven, ‘waarbij uiteraard nog steeds rekening wordt…

Coronagolf op KLM-vluchten

Coronagolf op KLM-vluchten

27/11/2021

Op de twee KLM-vluchten die vrijdag uit Zuid-Afrika aankwamen, waren 61 passagiers besmet met corona, bijna tien procent van het totaal. Dit blijkt uit cijfers van de GGD. De positief…