Home / Luchtvaart / Ryanair wil naar ‘Lelysjtad’

Ryanair wil naar ‘Lelysjtad’

Ryanair wil naar ‘Lelysjtad’

Ryanair wil graag uitbreiden op Schiphol, maar kan niet voldoende gunstige slots krijgen. Dit zegt topman Michael O’Leary tegen Zakenreis in de marge van de European Aviation Summit op de luchthaven. “Dan maar naar Lelysjtad (Lelystad)”, zegt hij “or whatever it’s called.”

De Ierse prijsvechter begon in oktober met vluchten vanaf Schiphol naar Dublin, vier maal daags. Uit de slotaanvragen voor het zomerseizoen bleek onlangs dat Ryanair niet op nieuwe bestemmingen vanaf Schiphol kan gaan vliegen, Dublin blijft de enige, al gaat de frequentie naar de Ierse hoofdstad mogelijk wel omhoog. O’Leary zegt dat de prestaties op de verbinding naar Dublin “uitstekend” zijn, met een bezettingsgraad boven de 90 procent.

Heeft Ryanair geen ambitie om uit te breiden op Schiphol? Dank je de koekoek, antwoordt O’Leary. “Wij willen graag meer slots hebben, maar kunnen ze alleen krijgen voor ongunstige tijden zoals laat in de middag of de avond. Daar hebben we niets aan.” O’Leary liet vorig jaar ook al weten “desnoods” wel naar Lelystad te willen vliegen. Schiphol is bezig haar dependance Lelystad op te tuigen, met baanverlenging en een nieuw terminalgebouw, waardoor de polderluchthaven vanaf 2018 operationeel zou moeten zijn.

Ryanair vliegt sinds 2002 vanaf Eindhoven Airport en heeft ook een kleine aanwezigheid op Maastricht Airport, met nu vijf aangevlogen bestemmingen. Schiphol is de eerste van de vijf grote luchthavens in Europa waar Ryanair is neergestreken. In het verleden wilde Ryanair alleen van secundaire airports vliegen, vanwege de lagere kosten (havengelden en afhandeling) en de snelle omdraaitijd: een vliegtuig van Ryanair moet idealiter binnen 25 minuten na de landing weer zijn vertrokken. Maar dit beleid is gewijzigd, Ryanair vliegt nu ook naar hubs. Alleen Londen Heathrow, Frankfurt en Parijs Charles de Gaulle blijven vooralsnog buiten beeld.

Ryanair veranderde op wel meer punten. Zo heeft de prijsvechter sinds anderhalf jaar ook een programma voor zakelijke reizigers en dat is ook “een groot succes” verzekert O’Leary. Verder was Ryanair deze week een van de oprichters van de nieuwe brancheorganisatie Airlines for Europe, A4E, waarin netwerk carriers en prijsvechters voor het eerst samenwerken.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Batterijen groeiend gevaar

Batterijen groeiend gevaar

11/12/2019

Lithium-batterijen die spontaan in brand kunnen vliegen vormen een groeiende bedreiging voor de veiligheid van de luchtvaart. Dit heeft Nick Careen van IATA gezegd tijdens de media-dagen van de organisatie…

Biofuel KLM vanaf Schiphol

Biofuel KLM vanaf Schiphol

10/12/2019

KLM heeft voor het eerst biofuel ingekocht voor vluchten vanaf Schiphol. De brandstof wordt geproduceerd door het Finse bedrijf Neste, dat zich tevens heeft aangesloten bij het programma voor duurzame…