Home / Luchtvaart / Ryanair wil feeden

Ryanair wil feeden

Ryanair wil feeden

Ryanair overweegt long haul vluchten te gaan feeden van andere carriers, waaronder Virgin Atlantic, TAP Portugal, Norwegian en Aer Lingus. Dit heeft topman Michael O’Leary gezegd tegen persbureau Reuters. Het zou een belangrijke koerswijziging zijn van de Ierse prijsvechter, die nu met niemand samenwerkt.

“Het zou de komende winter al kunnen, vanaf november,” zei O’Leary. Hij heeft inmiddels gesproken met TAP om passagiers ‘aan te leveren’ op de luchthaven van Lissabon; met Norwegian en Virgin Atlantic overweegt Ryanair om dit te doen op Gatwick en met Aer Lingus in Dublin. Ryanair zou ook wel willen samenwerken met British Airways, door langeafstandsvluchten van BA te feeden vanaf luchthaven Stansted, een grote hub van Ryanair, waar BA nu niet op vliegt. BA zelf zegt nog geen formele gesprekken te hebben gehad met Ryanair over samenwerking. BA maakt deel uit van de International Airlines Group IAG, samen met Iberia en Vueling; ook het Ierse Aer Lingus wordt later dit jaar deel van IAG.

Zoals de meest low-cost carriers vliegt Ryanair uitsluitend point-to-point, zonder overstapmogelijkheden voor passagiers op eigen vluchten of op die van andere airlines. Ryanair heeft ook geen enkele codeshare, waarbij vluchten door twee of meer partners worden gedeeld.

Maar de Ierse maatschappij, die dit jaar naar verwachting voor het eerst boven de 100 miljoen passagiers zal uitkomen, zoekt voortdurend naar nieuwe modellen. In 2014 introduceerde Ryanair voor het eerst een product gericht op de zakelijke markt, hetgeen meteen een groot succes was. O’Leary heeft in het verleden zelf ook wel met de gedachte gespeeld met Ryanair long haul te gaan vliegen, maar hij praat daar nu niet meer over.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….