Home / Luchtvaart / Ryanair verder in het nauw

Ryanair verder in het nauw

Ryanair verder in het nauw

De winst van Ryanair is aan het verdampen door arbeidsonrust. Intussen keert de airline zich tegen consumentenorganisaties die namens passagiers restitutie claimen bij vertraging, terwijl nieuwe stakingen op komst zijn.

Het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar (1 april 2018 tot en met 31 maart 2019) verliep slecht voor de Ierse prijsvechter. De winst in Q1 bedroeg 319 miljoen euro, een vijfde lager dan in het vergelijkbare kwartaal in 2017. De relatieve teruggang is groter: alle concurrenten groeiden wel door.

De grootste airline van Europa houdt de moed erin en blijft bij haar raming van 1,25 miljard tot 1,35 miljard nettowinst voor het hele jaar. Het is de vraag of dat gaat lukken, want de interne strubbelingen zijn nog lang niet afgelopen. Het personeel pikt de in vergelijking met andere airlines slechte arbeidsomstandigheden niet meer.

Meer stakingen
Morgen staken Ierse piloten voor de derde keer in korte tijd. En op woensdag en donderdag legt het cabinepersoneel in België, Spanje en Portugal het werk neer. Ook passagiers van en naar Eindhoven zullen worden getroffen.

In april van dit jaar bepaalde het Europese Hof van Justitie dat stakingen ook onder EU 261 vallen, de wetgeving op grond waarvan consumenten recht hebben op compensatie bij vertraging of annulering van hun vlucht.

Deze regelgeving raakt Ryanair nu vol in het gezicht. Niet alleen zullen duizenden passagiers claims indienen, ze kunnen overeenkomstig EU 261 ook nog eens een bedrag claimen dat in veel gevallen hoger is dan de betaalde ticketprijs, omdat de wet uitgaat van vaste bedragen.

Claimbureaus
Geen wonder dat Ryanair vandaag de aanval heeft geopend op claimbureaus, de consumentenorganisaties die passagiers helpen bij het krijgen van restitutie. De airline wil dat gedupeerde passagiers alleen rechtstreeks contact opnemen voor de schadeclaim en adviseert passagiers geen extra geld uit te geven aan de claimbureaus, die gewoonlijk een percentage van het gerestitueerde bedrag in rekening brengen voor de bemiddeling.

De claimbureaus zeggen op hun beurt dat de praktijk heeft uitgewezen dat Ryanair gedupeerde passagiers aan het lijntje houdt en vaak niet betaald. Alleen door druk van een claimbureau zou de airline betalen. Vast staat dat de passagiers en de claimbureaus het Europese recht aan hun zijde hebben.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
City Connection van NH 

City Connection van NH 

14/11/2019

De NH Hotel Group heeft een nieuw product gelanceerd: City Connection. Gasten kunnen zo gebruik maken van diensten van alle hotels van de keten in de stad van verblijf. Voor…

KLM past order Embraer aan

KLM past order Embraer aan

14/11/2019

KLM heeft de eerdere bestelling van 35 Embraer-toestellen, bestemd voor KLM Cityhopper, aangepast. Er is nu sprake van 21 ‘firm orders’, zes meer dan aanvankelijk. De andere 14 zijn opties….

Directe Eurostar in april 2020

Directe Eurostar in april 2020

13/11/2019

Vanaf het voorjaar van 2020 zal de Eurostar zonder overstap rijden tussen Amsterdam en Londen. Afgaande op de online dienstregeling zal op 6 april de eerste directe trein over het…

Bewust reizen op BTS 2020

Bewust reizen op BTS 2020

12/11/2019

Tijdens de jaarlijkse Business Travel Show, in februari 2020, zal ‘bewust reizen’ een van de hoofdthema’s zijn, zo heeft de BTS bekendgemaakt. Is het tijd voor een ‘ethisch reisprogramma’ voor…