Home / Luchtvaart / Ryanair verder in het nauw

Ryanair verder in het nauw

Ryanair verder in het nauw

De winst van Ryanair is aan het verdampen door arbeidsonrust. Intussen keert de airline zich tegen consumentenorganisaties die namens passagiers restitutie claimen bij vertraging, terwijl nieuwe stakingen op komst zijn.

Het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar (1 april 2018 tot en met 31 maart 2019) verliep slecht voor de Ierse prijsvechter. De winst in Q1 bedroeg 319 miljoen euro, een vijfde lager dan in het vergelijkbare kwartaal in 2017. De relatieve teruggang is groter: alle concurrenten groeiden wel door.

De grootste airline van Europa houdt de moed erin en blijft bij haar raming van 1,25 miljard tot 1,35 miljard nettowinst voor het hele jaar. Het is de vraag of dat gaat lukken, want de interne strubbelingen zijn nog lang niet afgelopen. Het personeel pikt de in vergelijking met andere airlines slechte arbeidsomstandigheden niet meer.

Meer stakingen
Morgen staken Ierse piloten voor de derde keer in korte tijd. En op woensdag en donderdag legt het cabinepersoneel in België, Spanje en Portugal het werk neer. Ook passagiers van en naar Eindhoven zullen worden getroffen.

In april van dit jaar bepaalde het Europese Hof van Justitie dat stakingen ook onder EU 261 vallen, de wetgeving op grond waarvan consumenten recht hebben op compensatie bij vertraging of annulering van hun vlucht.

Deze regelgeving raakt Ryanair nu vol in het gezicht. Niet alleen zullen duizenden passagiers claims indienen, ze kunnen overeenkomstig EU 261 ook nog eens een bedrag claimen dat in veel gevallen hoger is dan de betaalde ticketprijs, omdat de wet uitgaat van vaste bedragen.

Claimbureaus
Geen wonder dat Ryanair vandaag de aanval heeft geopend op claimbureaus, de consumentenorganisaties die passagiers helpen bij het krijgen van restitutie. De airline wil dat gedupeerde passagiers alleen rechtstreeks contact opnemen voor de schadeclaim en adviseert passagiers geen extra geld uit te geven aan de claimbureaus, die gewoonlijk een percentage van het gerestitueerde bedrag in rekening brengen voor de bemiddeling.

De claimbureaus zeggen op hun beurt dat de praktijk heeft uitgewezen dat Ryanair gedupeerde passagiers aan het lijntje houdt en vaak niet betaald. Alleen door druk van een claimbureau zou de airline betalen. Vast staat dat de passagiers en de claimbureaus het Europese recht aan hun zijde hebben.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….