Home / Luchtvaart / Ryanair toch op Frankfurt

Ryanair toch op Frankfurt

Ryanair toch op Frankfurt

Ryanair gaat vanaf maart volgend jaar vliegen vanaf Frankfurt en maakt daarmee een volte-face. Topman Michael O’Leary zette tot nu toe Frankfurt, Charles de Gaulle en Heathrow weg als te dure airports waar Ryanair ‘nooit’ op zou vliegen.

Maar O’Leary is nooit te beroerd om zichzelf te corrigeren: vandaag maakte hij op de luchthaven van Frankfurt am Main zelf bekend dat Ryanair met ingang van het zomerseizoen 2017 een basis opent op de grootste Duitse airport, met twee toestellen, die zullen vliegen naar Palma de Mallorca, Alicante, Malaga en Faro. Ryanair vliegt al heel lang vanaf Frankfurt Hahn, een oude luchtmachtbasis op 120 kilometer van de Duitse stad. Ook deze bestemming, een basis, blijft in het netwerk van de Ieren.

Ryanair vloog jarenlang alleen naar secundaire luchthavens, waar de tarieven om te landen en voor de afhandeling laag zijn. Sterker nog: op sommige regionale airports kreeg Ryanair geld toe, op legale wijze. Maar de prijsstunter heeft nu zo’n dicht netwerk opgebouwd in Europa, Noord-Afrika (Marokko) en het Midden-Oosten (Israël) dat groei alleen kan worden gerealiseerd door ook op primaire luchthavens te vliegen.

Ryanair deed dat eerder al met vluchten naar onder meer Rome, Brussel en Lissabon. Vorig jaar volgde de eerste echt grote hub: Schiphol, tot nu toe alleen met vluchten naar Dublin. Of Ryanair na Frankfurt nu ook naar Parijs Charles de Gaulle en Londen Heathrow zal gaan vliegen wilde O’Leary vandaag niet zeggen. De komst naar de hubs betekent ook dat Ryanair de concurrentie aangaat met de netwerkcarriers op hun thuisbases; in Frankfurt is dat Lufthansa.

Tegelijkertijd maakte Europa’s grootste airline een groei van het verkeer bekend, in oktober, van 13 procent ten opzichte van oktober 2015, naar 10,9 miljoen passagiers. Over de afgelopen twaalf maanden (rolling year) vervoerde Ryanair 114,4 miljoen passagiers, een stijging van 16 procent.

Door de hubs op te nemen in het netwerk zijn de operationele kosten voor Ryanair wel gestegen. Die kosten worden verrekend in de ticketprijs, die bij lange na niet meer zo laag is als enkele jaren geleden.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….