
Ryanair maakt vanaf eind deze week niet langer gebruik van de diensten van Amadeus. De Ierse prijsvechter blijft wel samenwerken met Travelport en Sabre, de andere twee grote GDS’en.
De twee partijen zeggen het niet eens te zijn geworden over verlenging van hun beider contract uit 2014. De commerciële overeenkomsten met Travelport en Sabre ‘blijven onveranderd’ zegt Ryanair in een verklaring.
Ryanair paste drie jaar geleden haar beleid aan om te werken zonder een GDS. Alle boekingen liepen tot die tijd via de eigen website. Maar met de introductie van een zakelijk product, onder de naam Business Plus, sloot de grootste airline van Europa de GDS-sen weer in de armen.
Of het verbreken van de samenwerking met Amadeus een nieuwe wending op het gebied van de GDS betekent bij Ryanair is nog niet duidelijk. Vaststaat wel dat de positie van de GDS onder druk staat. Air France-KLM legt vanaf 1 april 2018 een toeslag van 11 euro per gevlogen segment op voor tickets die bij een reisagent worden geboekt via een GDS. Eerder introduceerden Lufthansa (in 2015) en IAG (1 november 2017) deze ‘GDS surcharge’ al.
De airlines zeggen de GDS niet af te stoten, maar vinden dat ze via de eigen sites hun producten, met name de ancillaries, beter kunnen presenteren. Verscheidene zakelijke reisagenten, waaronder BCD Travel, CWT en Amex GBT hebben afzonderlijke deals gesloten met de drie grote luchtvaartgroepen in Europa om onder de GDS-toeslag uit te komen.

