Ryanair zou graag willen groeien op Schiphol, maar krijgt niet de slots die het wil hebben. Dit heeft topman Michael O’Leary ‘himself’ vanmiddag gezegd tijdens een persconferentie bij de luchthaven Schiphol.
De Ierse prijsvechter voegt deze maand slechts één verbinding toe vanaf Schiphol, naar Malaga – deze route was al eerder bekendgemaakt; nieuw is slechts dat Ryanair ook in de winter van 2017/18 deze verbinding blijft uitvoeren. Vanaf Eindhoven komt er wel een aanzienlijke uitbreiding, met negen nieuwe bestemmingen in de winter van 2017/18. De basis op Eindhoven omvat vanaf oktober dit jaar 42 bestemmingen.
Ryanair, de grootste airline in Europa, gerekend naar aantallen passagiers (117 miljoen in 2016), vliegt sinds 2002 vanaf Eindhoven Airport en sinds oktober 2015 ook vanaf Schiphol, met alleen vluchten op Dublin. Ook op Maastricht heeft Ryanair een kleine operatie.
Complot
Schiphol zat vorig jaar op 479.000 vliegbewegingen en mag, volgens de milieuafspraken in het Aldersakkoord (geluidsbeperking), tot eind 2020 groeien tot slechts 500.000 bewegingen. Er zijn dus nog 20.000 slots te vergeven, maar volgens O’Leary zijn die op ongunstige tijden, waardoor zijn vliegtuigen geen fatsoenlijke rotatie zouden kunnen maken.
Als hij de kans kreeg, qua slots, zou Ryanair ‘tientallen’ bestemmingen vanaf Schiphol kunnen bedienen, goed voor wel ‘tien miljoen passagiers’ op jaarbasis. De Ier vermoedt dat het maximum ‘kunstmatig’ is en een complot van Schiphol en KLM om de laatste te beschermen en wil niets weten over afspraken betreffende het milieu. “Onze vliegtuigen zijn zo stil, die hoor je nauwelijks. En de nieuwste types die we hebben besteld, de Boeing 737 MAX, zijn helemaal geluidsarm.”
Ook voor de situatie rond Lelystad heeft O’Leary geen goed woord over. De luchthaven in Flevoland, een dochterbedrijf van Schiphol, zou in april volgend jaar opengaan, maar dat wordt zeker een jaar later. Hij bevestigt zijn eerdere uitlatingen dat Ryanair graag vanaf ‘Lelysjtad’ wil vliegen, maar voegt er aan toe dat de drie vluchten per dag waar de luchthaven mee wil beginnen ‘een lachertje’ is. “Zo kun je toch geen luchthaven openen? Op jaarbasis moeten er vanaf het begin ten minste 20.000 vliegbewegingen komen.”
Het uitstel op Lelystad heeft volgens O’Leary eveneens te maken met bescherming van KLM. “Wij houden van Holland en Holland houdt van ons, behalve KLM.”

