Home / Luchtvaart / Ryanair graag naar Lelystad

Ryanair graag naar Lelystad

Ryanair graag naar Lelystad

Prijsvechter Ryanair wil “heel graag” vanaf Lelystad Airport vliegen als de baan daar volgens plan over enkele jaren is verlengd en er meer faciliteiten komen. Dit zegt CEO Michael O’Leary in antwoord op vragen van Zakenreis.

O’Leary was even in Amsterdam om de nieuwe route van Ryanair tussen Schiphol en Dublin – de vluchten beginnen op 25 oktober – officieel te lanceren. Waar Lelystad precies ligt weet hij niet. “Ik hoor iedereen over fucking Lelystad praten, dus ik moet uitvinden waar het is. Vlakbij Schiphol zegt u? Great! Ik weet dat het een long term project is, maar het klinkt goed.” O’Leary voegt er aan toe dat Ryanair “overal in Europa” aan het groeien is en goed wil  kijken waar het wel of niet heen gaat. En zou Lelystad dan in de plaats van Schiphol komen voor Ryanair? “Nee, we kunnen  beide luchthavens aandoen. Er zijn verscheidene steden in Europa waar we naar twee luchthavens vliegen, ik noem Brussel Zaventem en Brussel Charleroi, Rome Ciampino en Rome Fiumicino en in Lissabon gaan we dat ook doen. Zolang er capaciteit is vliegen wij.”

Ryanair vliegt sinds 2002 vanaf Eindhoven Airport en heeft sinds enkele jaren ook een kleine aanwezigheid op Maastricht Airport, met nu vijf aangevlogen bestemmingen. Schiphol is de eerste grote luchthaven in Europa waar Ryanair gaat vliegen. In het verleden wilde Ryanair alleen van secundaire airports vliegen, vanwege de lagere kosten (havengelden en afhandeling) en de snelle omdraaitijd: een vliegtuig van Ryanair moet idealiter binnen 25 minuten na de landing weer zijn vertrokken.

Maar dit beleid is de afgelopen jaren gewijzigd, Ryanair vliegt nu ook naar hubs. Alleen Londen Heathrow, Frankfurt en Parijs Charles de Gaulle blijven buiten beeld, zo onderstreept O’Leary nog eens in Amsterdam. “Op die drie luchthavens kun je niet in 25 minuten omdraaien, dus ik denk dat we daar weg blijven.” Parijs Orly, waar easyJet en Transavia France bases hebben, is eventueel wel een optie voor Ryanair, zegt de CEO. EasyJet heeft overigens ook een basis op Charles de Gaulle.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….