Home / Luchtvaart / Ryanair eist loonoffer

Ryanair eist loonoffer

Ryanair eist loonoffer

Ryanair vraagt het personeel loonsverlaging te accepteren in ruil voor baanbehoud voor iedereen.  De piloten in de UK van de airline hebben dit inmiddels aanvaard. Woensdag heeft de Ierse prijsvechter een groot deel van het netwerk hersteld, maar wel met een aanzienlijk lagere frequentie.

Topman Michael O’Leary (links) zei tegen de BBC dat hij de piloten heeft gevraagd om 20 procent van hun salaris in te leveren en het cabinepersoneel 5 procent. “Als we daar een akkoord over kunnen bereiken, is het ergste banenverlies te voorkomen,” aldus de CEO. Als die bereidheid niet bestaat, zegt O’Leary 3.500 banen te zullen schrappen, een vijfde van het totaal.

De piloten in de UK, de grootste markt voor Ryanair, hebben woensdag het loonoffer geaccepteerd. Hun vakbond BALPA rekent erop dat de salarisverlaging tijdelijk is. Zodra de markt herstelt zullen ook de lonen omhoog gaan, denkt de bond. Ryanair stond overigens pas enige jaren geleden bonden toe in het bedrijf.

Ryanair was voorafgaande aan de corona-pandemie de grootste airline van Europa, gemeten naar aantallen vervoerde passagiers: 142 miljoen in 2019. De airline beschikt over rond de 450 vliegtuigen, vrijwel allemaal van het type Boeing 737-800.

1.000 vluchten
Sinds eind maart stond de operatie zo goed als stil, maar sinds twee weken vliegt Ryanair weer met rond de 250 vluchten per dag. Woensdag breidde de airline dit uit naar duizend vluchten per dag en bestrijkt zij 90 procent van het eerdere netwerk. De frequentie is nog wel aanzienlijk lager dan voorheen. In juli verwacht Ryanair op 40 procent capaciteit uit te komen. Ryanair zegt dat de vraag naar tickets ‘hoog’ is, zonder details te geven.

Ryanair staat zich erop voor geen staatssteun te hebben aangevraagd tijdens de coronacrisis. Wel heeft het bedrijf extra leningen afgesloten en hulp gehad bij de betaling van lonen. O’Leary is een verklaard tegenstander van overheidssteun. Hij heeft recentelijk bij de Europese Commissie protest aangetekend tegen de miljarden steun die Air France-KLM en Lufthansa ontvangen van hun regeringen.

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….