
KLM-COO René de Groot neemt het in een brief aan de Groepscommissie Vliegers (GC32) op voor het hoofd van de Vliegdienst, in wie GC32 het vertrouwen heeft opgezegd. De inhoud is slecht gevallen bij de piloten.
De Groepscommissie Vliegers, onderdeel van de KLM-ondernemingsraad, vindt dat de werkdruk in de cockpit te hoog is en zegt er al jaren bij Bart de Vries, het hoofd van de Vliegdienst KLM, op aan te dringen hierin verbetering aan te brengen. Naar het oordeel van GC32 is er weinig tot niets veranderd, reden om vorige week het vertrouwen in De Vries op te zeggen en zijn vertrek te eisen.
Maar De Groot, leidinggevende van De Vries, neemt het voor hem op en weigert hem te vervangen. Volgens de COO speelt GC32 op de man door het hoofd van De Vries te eisen.
De Groot zegt ook dat er wel degelijk stappen zijn gezet door het inzetten van wetlease (vliegtuigen plus bemanning van buitenaf), het aannemen van nieuwe piloten en ingrepen in het netwerk. Hierdoor is het aantal vliegers op wekelijkse basis ‘deze zomer veel beter dan vorig jaar’, schrijft De Groot.
“Is daarmee alles opgelost? Nee. We zijn nog niet waar we willen zijn. Dit is ook uitgebreid onderwerp van gesprek geweest tijdens de cao-onderhandelingen. Het principeakkoord met de VNV gaat helpen een aantal zaken op te lossen,” aldus René de Groot.
VNV
De VNV, die aanvankelijk geen partij was in het conflict tussen GC32 en de Vliegdienst, liet afgelopen weekeinde juist weten de koppeling die KLM legt met het principeakkoord voor een nieuwe cao te verwerpen. De vakbond wil zich niet voor het karretje van KLM laten spannen. Reactie van De Groot in zijn brief: “Het is volstrekt logisch dat de VNV achter GC32 gaat staan.” De KLM-leden van de VNV moeten zich nog uitspreken over het principeakkoord.
De Groepscommissie toont zich op haar beurt zeer verbolgen over de opstelling en de bewoordingen van De Groot. “Het gebrek aan kennis (bij De Groot, red.) over de inhoud van het conflict is met ongeloof ontvangen,” zegt GC32. De commissie verwijt De Vries dat hij de aanhoudende problemen niet eerder heeft aangekaart bij de directie. “Daar heeft hij twee jaar de tijd voor gehad. De toespeling dat GC32 op de man speelt, is voor rekening van de COO. We geven al maanden aan dat we het management van de Vliegdienst aanspreken op accountability. Het opzeggen van het vertrouwen is gericht aan het hoofd als manager, niet als persoon.”
Bovenal vinden de vliegers bij KLM, via GC32, dat de genomen maatregelen om de werkdruk te verlichten niet voldoende zijn onderbouwd door Bart de Vries en weigeren om hier verder met hem over te praten. “De nieuwe realiteit is dat er geen ruimte meer is voor het huidige hoofd Vliegdienst.”
Een bron bij KLM voegt er tegen Zakenreis aan toe: “Als René de Groot zo doorgaat zegt GC32 ook het vertrouwen in hem op.” In de CEO van KLM, Pieter Elbers, hebben de piloten wel fiducie. “Elbers is de juiste man, met de credits bij het personeel. Maar als hij niet snel ingrijpt, verspeelt hij die ook. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.”

