Home / Luchtvaart / Rijksoverheid laat alle ambtenaren op biobrandstof vliegen

Rijksoverheid laat alle ambtenaren op biobrandstof vliegen

Rijksoverheid laat alle ambtenaren op biobrandstof vliegen

Begin volgend jaar wil de Rijks­overheid alle 12 ministeries aansluiten op het Corporate BioFuel Programma van KLM. Dat betekent dat de Staat op jaarbasis enkele miljoenen euro’s investeert in duurzame biobrandstof.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) is al sinds oktober 2016 – als eerste Rijksoverheidsinstantie – aangesloten bij KLM’s Corporate BioFuel Programma (CBP). Door deelname aan CBP laat het ministerie zijn ambtenaren gedeeltelijk met duurzame biobrandstof vliegen. De meerkosten voor IenW daarvan bedragen zo’n 200.000 euro per jaar.

Als in navolging van IenW ook de elf andere ministeries zich aansluiten bij het KLM-programma, betekent dit een overheidsinvestering in biobrandstof van enkele miljoenen euro’s per jaar. KLM investeert deze bijdrage voor 100 procent in de aankoop van duurzame kerosine.

Vliegtickets worden duurder
“Door de toetreding tot KLM’s CBP wordt CO2-reductie van 70 à 80 procent op onze reizen gerealiseerd,” zegt André Nijdam, Contractmanager Internationale reizen en CO2-compensatie bij UBR|HIS.  “Wij zijn druk bezig met onze Directie Luchtvaart, KLM en VCK Travel om alle ministeries aan te sluiten op KLM’s CBP. Zo’n 60 procent van onze internationale dienstreizen per vliegtuig wordt geboekt bij KLM, dus dit initiatief heeft grote impact. Het betekent ook dat onze vliegtickets duurder zullen worden. Maar het is een politieke keuze; minister Van Nieuwenhuizen (IenW) stemde in met de motie-Paternotte: alle reizen met KLM moeten op biobrandstof worden uitgevoerd. Het doel hiervan is tweeledig: enerzijds een directe CO2-reductie op vliegreizen en anderzijds het vanuit de Rijksoverheid verder stimuleren van het gebruik van en onderzoek naar duurzame biobrandstof als transitiebrandstof voor de luchtvaart.”

In het verduurzamen van de luchtvaart is biobrandstof vooralsnog de enige optie. De productie van synthetische kerosine staat nog in de kinderschoenen en elektrisch vliegen is, vanwege de zware batterijen die nodig zijn, nog verre toekomstmuziek. Voor de duidelijkheid: ‘vliegen op biobrandstof’ moeten we ruim interpreteren, want het werkt volgens hetzelfde principe als groene stroom. Net zoals er geen ‘groene’ stroom uit het stopcontact komt, wordt er ook geen biobrandstof getankt op KLM-vluchten waarop de CO2-uitstoot volledig wordt gecompenseerd.

Deelnemers van KLM’s CBP betalen een toeslag die het verschil in prijs tussen biobrandstof en traditionele kerosine overbrugt. Deze toeslag wordt vervolgens gebruikt voor de aankoop van duurzame brandstof.Wereldwijd is er een groot tekort aan duurzame kerosine voor de luchtvaart. Dat is aanleiding voor SkyNRG om in het Groningse Delfzijl een fabriek voor de productie van biobrandstof te bouwen. Daar is KLM als grootste klant bij betrokken. In 2020 begint de bouw en drie jaar later moet de vestiging opengaan. “Het is de intentie dat KLM ook biobrandstof voor de Staat van deze fabriek afneemt,” zegt Nijdam.

Als gevolg van de motie-Van der Ham compenseert de Staat overigens al sinds 2004 de CO2-uitstoot van individuele vliegreizen van ambtenaren. “We kozen na een aanbesteding voor de Climate Neutral Group (CNG) om dat in goede banen te leiden,” zegt Nijdam. “De kosten hiervoor staan per dienstreis vermeld op de facturen die wij van VCK Travel krijgen. CNG zorgt ervoor dat dit geld in een gecertificeerd klimaat­project in Afrika wordt geïnvesteerd.”

Andere deelnemers aan KLM’s CBP zijn: ABN AMRO, Accenture, Arcadis, Gemeente Amsterdam, Loyens & Loeff, LVNL, Microsoft, NLR, PGGM, de Schiphol Group, SHV Energy en TU Delft.

Dit is een samenvatting van het artikel ‘Alle ministeries sluiten zich aan op KLM’s Corporate BioFuel Programma’, dat is verschenen in Zakenreis #515. Het hele artikel lezen? Neem een abonnement op Zakenreis Magazine. Ontvang hét vakblad voor de Nederlandse zakenreisindustrie voor maar 32 euro per jaar.

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Delta test coronavrije vlucht

Delta test coronavrije vlucht

26/11/2020

Delta Air Lines wil vanaf 19 december tussen Atlanta en Rome passagiers en bemanning testen vóór hun vlucht. Amerikanen die om essentiële redenen moeten reizen, hoeven dan na aankomst niet…

Nieuwe bestuursleden NATM

Nieuwe bestuursleden NATM

26/11/2020

De Nederlandse Associatie voor Travel Management (NATM) heeft woensdag, tijdens haar algemene ledenvergadering en vooruitlopend op de bestuurswisseling in april 2021, twee nieuwe bestuursleden gekozen. Om de continuïteit van het…

IATA-top 2021 in Boston

IATA-top 2021 in Boston

25/11/2020

IATA houdt in juni 2021 haar jaarvergadering in Boston, Massachusetts, met JetBlue als ‘host.’ Of het om een live top zal gaan of een virtuele, zoals dit jaar, is afhankelijk…