Home / Luchtvaart / Remkes wil minder stikstof, anders geen groei luchtvaart

Remkes wil minder stikstof, anders geen groei luchtvaart

Remkes wil minder stikstof, anders geen groei luchtvaart

De Nederlandse luchtvaartsector moet als geheel minder stikstof uitstoten. Als dat niet gebeurt, mag Lelystad Airport niet open en mag Schiphol niet groeien. Dit staat in het advies van de commissie Remkes, die op verzoek van de regering onderzoek heeft gedaan naar de uitstoot.

Het Adviescollege Stikstofproblematiek, onder leiding van de prominente VVD’er Johan Remkes, tevens waarnemend burgemeester van Den Haag, stelt dat de stikstofuitstoot van de luchtvaart weliswaar beperkt is, maar wel groter dan aanvankelijk gedacht. Bovendien wil de commissie dat niet alleen de emissie op lagere hoogtes wordt meegerekend (tot 3.000 voet, 900 meter), maar ook op de hogere flight levels.

Evenwichtig
De commissie Remkes vindt dat de luchtvaart, net als andere sectoren, een ‘evenwichtige bijdrage’ dient te leveren aan vermindering van de uitstoot. Als dat niet gebeurt, zo adviseert de commissie, moet verdere groei achterwege blijven.

Schiphol zit sinds 2018 op het maximum aantal afgesproken vliegbewegingen van 500.000, maar zou volgens eerdere afspraken vanaf eind dit jaar weer mogen groeien, waarbij een getal oplopend tot  40.000 extra vluchten per jaar is genoemd. Remkes koppelt daar nu een harde voorwaarde aan en dat geldt ook voor Lelystad. Opening van deze dependance van Schiphol is al enkele keren uitgesteld en is nu voorzien aan het eind van dit jaar. Maar minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Milieu, VVD) heeft nog steeds geen datum genoemd.

De vraag is óf de luchtvaart wel minder stikstof kan uitstoten. De motoren van vliegtuigen draaien vrijwel allemaal op fossiele brandstof en daar zal de komende jaren weinig verandering in komen. De commissie zelf ziet wel mogelijkheden, onder meer door elektrisch taxiën en glijvluchten.

Rutte
De regering Rutte hoeft het advies niet op te volgen, maar zal dat waarschijnlijk wel doen. In een ander rapport adviseerde Remkes in september 2019 de maximumsnelheid op snelwegen omlaag te brengen naar 100 kilometer per uur. Hieraan geeft het kabinet binnenkort gehoor.

Vooral nieuw uitstel voor Lelystad – of misschien wel afstel – zou voor Schiphol een harde klap zijn. Terwijl alle faciliteiten in de Flevopolder zo goed als af zijn, hielden verscheidene factoren opening tegen. Eerst was er verzet uit de omgeving tegen laagvliegroutes – dit is inmiddels grotendeels opgelost.

Daarna maakte de Europese Commissie bezwaar tegen de exclusiviteit voor airlines afkomstig van Schiphol (uitplaatsing) en eiste ook nieuwkomers op Lelystad. Ook dit is opgelost. Alle lidstaten van de EU hebben inmiddels ingestemd met de opening van Lelystad. De zaak heeft grote aandacht in Europa, omdat ze wordt gezien als benchmark voor andere satelliet-luchthavens.

Maar het stikstof-dossier, het jongste obstakel, lijkt ook meteen het grootste probleem te zijn.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Air France vermijdt Wuhan

Air France vermijdt Wuhan

23/01/2020

Air France heeft de vluchtuitvoering naar Wuhan opgeschort wegens de uitbraak van het coronavirus in deze Chinese stad. De Franse partner van KLM is de enige Europese carrier die een…

Tempo: nieuw merk bij Hilton

Tempo: nieuw merk bij Hilton

22/01/2020

Hilton heeft een nieuw merk in de markt gezet onder de naam Tempo. De Amerikaanse keten heeft er niet bij gezegd waar en wanneer het eerste Tempo-hotel open gaat. Hilton…