Home / Luchtvaart / Reiziger wil aan boord niet bellen maar internetten

Reiziger wil aan boord niet bellen maar internetten

Reiziger wil aan boord niet bellen maar internetten

Reizigers willen bij de gate gratis oplaadpunten voor hun mobiele apparatuur en aan boord snel internet. Maar mobiele telefonie tijdens een vlucht zien de meeste ondervraagden niet zitten. Dit is een van de uitkomsten van het jaarlijkse onderzoek van Turkish Airlines naar voorkeuren van passagiers.

Het onderzoek werd uitgevoerd onder meer dan 8000 internationale reizigers die in de afgelopen twee jaar een vlucht hebben gemaakt. In hun antwoorden schemeren culturele verschillen en gebruiken uit de verschillende landen door. Zo hebben passagiers uit westerse landen in het algemeen grotere bezwaren tegen ‘bellen aan boord’ dan reizigers uit het Midden-Oosten en Aziatische landen, met uitzondering van Japanners, van wie 93 procent zei mobiele telefonie aan boord als ‘mogelijke overlast’ te beschouwen. Maar liefst 69 procent van de ondervraagde Duitsers vindt het niet nodig om ook nog eens in de lucht telefonisch bereikbaar te zijn.

Toekomstdromen
In vergelijking met eerder onderzoek van Turkish Airlines hebben passagiers voor de nabije toekomst een nog sterkere voorkeur voor comfortabeler stoelen en gratis en snel internet. Slaapcompartimenten staan als derde op hun verlanglijstjes.

Interessanter is dat meer dan twee derde van de ondervraagden (69 procent) de voorkeur geeft aan All Inclusive-prijzen boven een goedkoper basistarief. Dat geldt met name voor passagiers uit India (91 procent) en China en Zuid-Afrika (beide 78 procent). En tijdens het wachten bij de gate willen bijna alle respondenten (95 procent) tijdige informatie over vertragingen en de oorzaken daarvan, maar ook een extra contactpersoon in geval van vertraging en gratis oplaadstations voor apparaten, zoals een laptop of mobiele telefoon (beide 87 procent).

Overige wensen
Hygiëne aan boord (zeker ook in de wc’s) scoort bij alle ondervraagden en in alle landen het hoogst (96 procent), gevolgd door ‘vriendelijk, attent en toegankelijk personeel’ en de kwaliteit van eten en drinken (beide 94 procent). Dat passagiers op elk moment van de vlucht drinkwater ter beschikking staat, scoort ook hoog (90 procent), wat eveneens geldt voor ‘gezond eten’ (83 procent).

Het jaarlijkse Turkish Airlines Aviation Trends is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Nielsen via een online poll onder in totaal 8150 personen van 18 jaar en ouder die de afgelopen twee jaar een vlucht hebben gemaakt. Respondenten uit China, Duitsland, Frankrijk, India, Japan, Zuid-Afrika, Zweden, de Verenigde Arabische Emiraten, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten namen deel aan het onderzoek, dat plaatsvond tussen 16 en 27 februari 2018.

Mariska Vogelenzang de Jong
Door: | mariska[at]zakenreis.nl
Mariska Vogelenzang de Jong werkt ruim 20 jaar als journalist en heeft als specialiteit nieuwe media en technologie. Voordat zij in 2018 bij Zakenreis is gestart, werkte zij bij uitgeverijen van tijdschriften en boeken op het gebied van reizen.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Wifi bij KLM Cityhopper 

Wifi bij KLM Cityhopper 

20/11/2019

KLM Cityhopper zal vanaf begin 2021 in haar nieuwste toestellen, de Embraer 195-E2, wifi aan boord hebben, tegen betaling. Dit is door KLM bekendgemaakt, samen met de bevestiging van de…

Vijftig A350’s voor Emirates 

Vijftig A350’s voor Emirates 

19/11/2019

Emirates heeft haar totale order bij Airbus voor widebodies verlaagd naar vijftig, allemaal A350’s. De eerdere bestelling bestond uit zeventig toestellen: dertig A350’s en veertig A330neo’s. Hierdoor is de waarde…

EasyJet is nu klimaatneutraal

EasyJet is nu klimaatneutraal

19/11/2019

EasyJet compenseert voortaan namens al haar klanten de uitstoot van CO2. ‘En dit is nog maar het begin,’ zegt Andrea Caulfield-Smith van de airline tegen Zakenreis tijdens de GBTA-conferentie in…