Home / Luchtvaart / Reisbranche in rep en roer om vliegtaks

Reisbranche in rep en roer om vliegtaks

Reisbranche in rep en roer om vliegtaks

De suggestie van GroenLinks om de vliegtaks weer in te voeren heeft de Nederlandse luchtvaart- en reisbranche in rep en roer gebracht.

Op 1 juli 2008 voerde het toenmalige kabinet een belasting op vliegtickets in van 11,25 euro op korte en 45 euro op lange afstanden. Deze moest 350 miljoen euro in het laatje brengen, maar kostte de economie uiteindelijk 1,2 miljard euro, omdat Nederlandse reizigers ervoor kozen vanaf goedkopere Belgische en Duitse (v)luchthavens te vliegen. Na een jaar werd de vliegtaks dan ook afgeschaft.

Het kabinet (PvdA en VVD) en de oppositiepartijen bespreken op dit moment de begrotingsplannen voor het komend jaar. GroenLinks heeft een ‘tegenbegroting’ opgesteld waarin staat dat er 10 miljard euro aan milieubelastingen moet worden geheven, onder andere op vliegen. “Een typisch geval van penny-wise, pound-foolish,” aldus een verontruste Camiel Eurlings, president-directeur van KLM. “De vliegtaks kost meer dan dat het opbrengt. Het is een slechte belastingmaatregel, die tot 30.000 banen vernietigt, zo blijkt uit onafhankelijk onderzoek van SEO. Het is ongunstig voor de economie én voor het milieu, want net als de vorige keer zullen reizigers de auto pakken en naar het buitenland rijden om alsnog te vliegen.”

Maar in 2008/2009 kende Duitsland zelf nog geen vliegtaks en nu wel. Dit maakt het speelveld tussen Nederland en Duitsland dan toch gelijk als wij ook weer met een belasting te maken krijgen? “Wij opereren in een zwaar concurrerende sector,” zegt Eurlings. “Het is onverstandig als Nederland ons een concurrentienadeel geeft door de vliegtaks opnieuw in te voeren. In Duitsland zijn ze bovendien momenteel bezig met het afschaffen van de belasting om precies dezelfde reden als wij dat destijds hebben gedaan. Verder zijn de Nederlandse en Duitse markt niet vergelijkbaar: Duitsland heeft een veel grotere thuismarkt dan wij, waardoor wij kwetsbaarder zijn voor dit soort maatregelen.”

Eurlings vindt het des te schrijnender dat er in Nederland weer sprake is van een vliegtaks onder het mom van milieubescherming, omdat ICAO, de burgerluchtvaartorganisatie van de Verenigde Naties, net een resolutie heeft aangenomen voor het invoeren van een mondiaal systeem ter vermindering van CO2-uitstoot door luchtvaartmaatschappijen. “Daar komt bij dat wij als Air France-KLM de milieuvriendelijkste maatschappij ter wereld zijn. We zijn voor de negende keer op rij nummer één in de Dow Jones Sustainability Index. Toch dreigen we door onze eigen regering bestraft te worden, ondanks al onze investeringen in het milieu.”

Ook de ANVR is niet blij met de plannen voor mogelijke (her)invoering van een vliegbelasting. “Een dergelijke belasting is zeer schadelijk voor het Nederlandse bedrijfsleven, kost duizenden banen en leidt tot hogere kosten voor hardwerkende Nederlanders die graag met het vliegtuig van hun vakantie willen genieten,” aldus de branchevereniging van reisorganisaties.
Martin Schröder, oprichter van Martinair, sluit zich hierbij aan. “Reken maar uit hoeveel duurder een gezin van vier personen, dat naar Dubai op vakantie wil, uit is. Het is bloody nonsense. De regering moet ondernemers stimuleren en niet belasten.”

Schiphol heeft laten weten een deel van de eerder aangekondigde investeringen van 1,5 miljard euro te zullen opschorten als er weer een vliegtaks komt. De luchthaven vreest een afname van het aantal transferpassagiers, waardoor de financiering niet sluitend is te krijgen.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Coronagolf op KLM-vluchten

Coronagolf op KLM-vluchten

27/11/2021

Op de twee KLM-vluchten die vrijdag uit Zuid-Afrika aankwamen, waren 61 passagiers besmet met corona, bijna tien procent van het totaal. Dit blijkt uit cijfers van de GGD. De positief…

APG: GSA Surinam Airways

APG: GSA Surinam Airways

23/11/2021

Surinam Airways heeft APG aangesteld als General Sales Agent (GSA) voor Europa, zo hebben de twee partijen dinsdag naar buiten gebracht. De luchtvaartmaatschappij van Suriname voert momenteel twee vluchten per…

Herstel zakenreizen in 2025

Herstel zakenreizen in 2025

23/11/2021

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek gedaan naar zakenreizen in Nederland en verwacht op basis daarvan pas in 2025 een terugkeer tot het niveau van 2019. Het KiM, onderdeel…

Schiphol weer licht omhoog

Schiphol weer licht omhoog

22/11/2021

Vorige maand reisden 3,7 miljoen passagiers via Schiphol, zo blijkt uit cijfers van de luchthaven. Dit is een stijging ten opzichte van de 3,4 miljoen reizigers in september, maar nog…