Home / Luchtvaart / Reisagenten lopen achter in distributie

Reisagenten lopen achter in distributie

Reisagenten lopen achter in distributie

Zes op de tien luchtreizigers vinden het aankoopproces op websites van airlines gemakkelijk, maar een derde zegt dat het moeilijk is om de tarieven van verschillende maatschappijen te vergelijken. Twee derde van de reizigers kiezen ervoor om ancillary diensten, zoals stoelen met meer beenruimte of prioriteit bij het inchecken, via de website van de airline te regelen en niet via een reisagent. Dit alles blijkt uit onderzoek van de International Air Transport Association (IATA) onder achtduizend vliegtuigpassagiers.

Volgens IATA zijn de resultaten tekenend voor de achterstand van reisagenten als het gaat om verkoopmogelijkheden die de websites van luchtvaartmaatschappijen al bieden. “Een vliegticket staat niet meer alleen voor een stoel aan boord van een vliegtuig. Het is een product geworden met meer facetten, zoals in-flight wifi, extra beenruimte of toegang tot lounges,” zegt Tony Tyler, secretaris-generaal van IATA. “Op de websites van luchtvaartmaatschappijen heb je toegang tot deze waarde-toevoegende extra’s. Maar voor de 60 procent van de consumenten die een stenen of online reisagent bezoeken, is distributie van vliegtickets een stuk basaler, want je ziet meestal alleen het tarief en vluchtschema. Dit is geen kritiek op onze agentenpartners, het is gewoon zo dat de systemen de toegevoegde waarde die airlines creëren, niet kunnen ondersteunen. Het is een lang verhaal, waarom dat zo is. Maar de korte versie is dat de distributie via reisagenten is gebaseerd op pre-internet standaarden. Deze hebben niet dezelfde mogelijkheden als XML, de taal van e-commerce.”

Om dat gat te dichten werkt IATA samen met reisagenten en technologiebedrijven aan de New Distribution Capability (NDC), aldus Tyler. Dit is een nieuwe, open standaard voor distributie, die het mogelijk moet maken om prijsvergelijkingen te maken tussen airlines inclusief alle ancillary services. Er is veel kritiek op dit initiatief, omdat de NDC personalisatie mogelijk maakt. Reizigers kunnen dus persoonlijke aanbiedingen krijgen van airlines, gebaseerd op eerder winkelgedrag. Travel managers zijn bang zo de controle over de reizende medewerkers te verliezen. Bovendien bestaat de vrees dat bepaalde tarieven alleen beschikbaar zijn voor reizigers die bereid zijn persoonsgegevens te delen of dat deze juist worden gebruikt om hogere prijzen te rekenen. Onzin, aldus Tyler. “Voor de NDC gelden dezelfde privacyregels als voor andere bedrijven. Dat verandert niet. Maar door reisagenten toegang te geven tot meer informatie, ontstaat er juist grotere transparantie. De NDC-standaard maakt een veel uitgebreidere prijsvergelijking mogelijk, niet alleen van de basistarieven, maar van het hele spectrum aan diensten.”

Tyler zegt bovendien dat reizigers zelf bereid zijn om hun persoonsgegevens te delen. “Bijna de helft van de ondervraagde reizigers vinden het interessant om reisvoorkeuren, leeftijd, hobby’s en hun frequent flyer-status te delen als hen dat speciale aanbiedingen of maatwerkproducten en -diensten van airlines oplevert. En een vijfde is bereid om hun sociale-mediaprofiel te delen.”

Tyler benadrukt dat veranderingen altijd onzekerheden met zich meebrengen. Hij zegt de zorgen over de gevolgen van de NDC voor het bestaande businessmodel te begrijpen. “Dit is iets wat de markt op orde moet brengen. Wat IATA kan doen, is een dialoog faciliteren. Waar het op neerkomt, is dat ongeacht of de NDC wordt ingevoerd, de distributie van vliegtickets aan het veranderen is om meer waarde te leveren aan klanten. Wij zijn ervan overtuigd dat een gemeenschappelijke, open industriestandaard deze overgang zal ondersteunen.”

Om zover te komen, zal IATA in 2014 een aantal proefprojecten starten en evalueren. In 2015 moet de NDC klaar zijn voor invoering, waarbij een aantal airlines er gebruik van zullen maken. De mondiale implementatie vindt dan in 2016 plaats.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….