Ethiopian Airlines is in gesprek met de Zuid-Afrikaanse regering over een reddingsplan voor South African Airways. Dit heeft de CEO, Tewolde Gebremariam, tegen persbureau Reuters gezegd.
De Ethiopische maatschappij heeft overleg gevoerd met het Ministerie van Staatsondernemingen in Pretoria, waar SAA onder valt, om te kijken hoe de twee carriers kunnen samenwerken. Wat de twee airlines gemeen hebben is dat ze in staatshanden zijn, maar waar SAA al vele jaren een verlieslijdend en slecht gemanaged bedrijf was/is, doet Ethiopian het juist heel goed, met meer omzet, winst en passagiers, al ruim tien jaar op rij.
Let wel: dit gaat over de situatie vóór de coronacrisis. Zoals overal ter wereld ligt ook in Afrika het grootste deel van het vliegverkeer sinds maart stil. En ook hier is volstrekt onduidelijk wanneer het herstel intreedt en in welke mate. In Zuid-Afrika is in het geheel geen passagiersverkeer meer, een situatie die in elk geval tot eind september duurt. Ethiopian vliegt nog wel, zij het zeer beperkt.
Oude SAA is dood
SAA werd in mei 2020 formeel door de regering opgeheven. “Het oude SAA is dood, dat lijdt geen enkele twijfel,” zei de minister van Staatsondernemingen, Pravin Gordhan, toen. Van een echte ontbinding van het bedrijf is het evenwel niet gekomen. Mogelijk is dit ‘dankzij’ de coronacrisis, die noodlijdende staatscarriers zoals SAA (en bijvoorbeeld Alitalia), ook kansen biedt. Vanwege het virus is er toch al nauwelijks vliegverkeer en dus zijn er geen zorgen om de dagelijkse operatie.
Alle energie kan in de Zuid-Afrikaanse luchtvaart daarom gaan naar een herstelplan. Het land is vanwege zijn minerale rijkdommen (diamanten, goud, platina en andere edelmetalen) en om het natuurschoon een van de belangrijkste spelers van het continent, waarbij de luchtvaart een onmisbare schakel vormt.

