Home / Luchtvaart / Rechter: piloten van Martinair medeschuldig aan ramp Faro

Rechter: piloten van Martinair medeschuldig aan ramp Faro

Rechter: piloten van Martinair medeschuldig aan ramp Faro

De piloten van Martinair waren in 1992 medeschuldig aan de crash in Faro, waarbij 56 inzittenden omkwamen. Dit heeft de rechtbank in Den Haag woensdag bepaald. Omdat dit niet in het onderzoeksrapport stond is de Staat nu medeaansprakelijk gesteld.

De zaak tegen de Staat was aangespannen door overlevenden en nabestaanden, die stelden dat er ‘aantoonbaar onjuiste beweringen’ stonden in een rapport van deskundigen uit 2017. Verder heeft de Raad voor de Luchtvaart, de voorloper van de in 2005 opgerichte Onderzoeksraad voor Veiligheid,  in onderzoeken direct na de ramp ‘te stellige’ conclusies getrokken en zijn nabestaanden ‘onvolledig geïnformeerd,’ oordeelde de rechter.

Het weer
In de officiële lezingen werd het weer (regen en sterke zijwind) destijds aangevoerd als de oorzaak van de crash van de DC-10 van Martinair, vlucht MP 495, op de luchthaven van het Portugese Faro, op 21 december 1992. Het toestel had 340 mensen aan boord: 327 passagiers en 13 bemanningsleden. 54 passagiers en twee leden van de cabin crew kwamen om, ruim honderd mensen raakten gewond. De twee piloten en de boordwerktuigkundige overleefden de klap.

De Raad voor de Luchtvaart heeft steeds volgehouden dat plotselinge zijwind (windshear) de enige oorzaak was, hoewel Portugese onderzoekers in een eigen rapport hiervan geen melding maakten. De rechtbank in Den Haag vond woensdag vindt dat de Raad ‘onzorgvuldig en onrechtmatig’ heeft gehandeld en stelde eisers in het gelijk. De piloten hadden door ander optreden de crash kunnen voorkomen.

Hogere schadevergoeding
Overlevenden en nabestaanden hebben van Martinair eerder al schadevergoeding ontvangen, maar stellen dat als schuld van de piloten aan de crash vanaf het begin had vastgestaan, zij een betere onderhandelingspositie hadden gehad ten opzichte van de airline.

De advocaten van de groep zetten nu vervolgstappen om extra schadevergoeding te krijgen voor hun cliënten. De staat is voor twintig procent verantwoordelijk, volgens de rechter. De andere tachtig procent van de claim komt bij Martinair terecht, dat sinds 2008 een volledige dochter is van KLM en na 2011 uitsluitend nog vrachtvluchten uitvoert.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Alleen short haul Norwegian

Alleen short haul Norwegian

16/01/2021

Norwegian vliegt voortaan alleen nog short haul binnen Europa. De ruim duizend werknemers in de UK die voor de long haul werkten, krijgen ontslag. Of de Noorse low-cost-carrier op deze…

Extra test uit UK nu verplicht

Extra test uit UK nu verplicht

15/01/2021

Vanaf heden dient iedereen, ook airline crew, die per vliegtuig in Nederland arriveert vanuit het Verenigd Koninkrijk en Ierland naast een PCR vlak voor vertrek tevens een antigeentest te hebben…

Herziening luchtruim op koers

Herziening luchtruim op koers

14/01/2021

De regering heeft de verkenningsfase voor herziening van het Nederlandse luchtruim afgerond en zal deze vanaf 2023 stapsgewijs doorvoeren. Dit schrijven de bewindslieden Van Nieuwenhuizen en Visser in een brief…

KLM even niet naar Z-Afrika

KLM even niet naar Z-Afrika

14/01/2021

KLM vliegt de komende twee dagen niet op Zuid-Afrika in verband met de aanwezigheid van een nieuwe, zeer besmettelijke variant van corona aldaar. De maatregel is bedoeld om het eigen…