Home / Luchtvaart / Rechter akkoord met nieuw no-show beleid KLM

Rechter akkoord met nieuw no-show beleid KLM

Rechter akkoord met nieuw no-show beleid KLM

De Rechtbank Amsterdam heeft geoordeeld dat de aanpassingen die KLM in haar ‘no-show’ beleid heeft gedaan, voldoende zijn. KLM voerde de aanpassingen door onder druk van de rechtszaak die de Consumentenbond aanspande over de oorspronkelijke clausule. De rechter vindt dat de oude no-show bepaling onredelijk was voor passagiers die ongewild hun vlucht missen. Met de wijzigingen vindt de rechter het wel acceptabel.

De no-show clausule van KLM hield in dat als reizigers een deel van hun vlucht misten (bijvoorbeeld de heenreis) de rest van de reis ongeldig werd, tenzij ze flink bijbetaalden (lees meer hier). De Consumentenbond stapte in 2019 naar de rechter, nadat overleg met KLM om het no-show beding aan te passen, op niets uitliep (lees meer hier).

Overmacht
De rechtbank oordeelt nu dat een dergelijke beding, zonder uitzonderingsredenen voor passagiers die door overmacht hun vlucht missen, onredelijk is. KLM heeft tijdens de rechtszaak de bepaling aangepast, waardoor er nu wel uitzonderingen gelden. Dat is voor de rechtbank voldoende. Verder paste KLM ook het boekingsproces aan. Volgens de rechtbank brengt KLM daarmee nu de no-show clausule voldoende duidelijk onder de aandacht bij passagiers.

Rechtszaak nodig
“Helaas was er een rechtszaak nodig om KLM in beweging te krijgen, maar we zijn blij met het oordeel dat het oude no-show beleid van KLM niet deugde,” zegt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond. “Wij verkennen nu wat dit betekent voor gedupeerden van dit onredelijke beleid.”

Consumenten die voor september 2019 door overmacht hoge kosten hebben gemaakt door de no-show bepaling, kunnen dit melden bij de Consumentenbond via www.consumentenbond.nl/meldpuntklm.

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Sunweb wint van Corendon

Sunweb wint van Corendon

03/08/2021

Het Gerechtshof Amsterdam heeft dinsdag in hoger beroep bepaald dat de Sunweb Group de overname van Corendon niet hoeft voort te zetten. In december 2020 won Sunweb al een rechtszaak…

Onrust bij Brussels Airlines 

Onrust bij Brussels Airlines 

03/08/2021

Bonden bij Brussels Airlines zijn in opstand gekomen tegen wat zij noemen ‘krankzinnige’ werkomstandigheden voor de cabine. Volgens de actievoerders grijpt eigenaar Lufthansa de pandemie aan om veranderingen door te…

BA in Q2: 7,6 pct van 2019

BA in Q2: 7,6 pct van 2019

02/08/2021

British Airways vervoerde in het tweede kwartaal een kleine 1 miljoen passagiers: 92,4 procent minder dan vóór corona; moederbedrijf IAG boekte opnieuw verlies. Verbetering is op komst nu de quarantaineplicht…

KLM: herstel zal hobbelig zijn

KLM: herstel zal hobbelig zijn

30/07/2021

KLM-topman Pieter Elbers ziet in een online gesprek met de pers, naar aanleiding van de cijfers uit het tweede kwartaal, ‘duidelijke tekenen van herstel.’ Maar hij manoeuvreert behoedzaam: “Als er…