
Qatar Airways kampt door vertraagde leveranties van Airbus met een tekort aan vliegtuigen en heeft op enkele routes daarom de frequentie moeten inkrimpen.
De A320neo en de A350, pas ontwikkelde vliegtuigen van Airbus, kampen allebei met technische problemen, die overigens gebruikelijk zijn bij nieuwe vliegtuigen. Maar Qatar Airways had al helemaal op de komst van een groot aantal A320neo’s en A350’s gerekend.
Nu dat niet het geval is zegt de airline uit de Golfstaat zich gedwongen te voelen minder te gaan vliegen op bepaalde routes dan de bedoeling was. In totaal worden 15 bestemmingen minder vaak aangevlogen, waaronder Adelaide (Australië), Boston, Houston en Miami in de Verenigde Staten, evenals vluchten naar Kopenhagen, Manchester en Jakarta. In de meeste gevallen voert Qatar Airways één vlucht per week minder uit dan was gepland.
De CEO van Qatar Airways, Akbar al Baker, heeft al enkele malen bij Airbus zijn beklag gedaan over de situatie. De aanleiding voor de vertraagde levering van de A320neo ligt bij Qatar Airways zelf: de maatschappij weigerde in december het eerste exemplaar van een order van vijftig te ontvangen, omdat de motoren (Pratt & Whitneys) volgens de carrier onvoldoende waren getest in omstandigheden van extreme hitte, zoals die van Qatar. Airbus werkt sindsdien aan een oplossing.
“We hebben overleg gevoerd met Airbus en zij weten dat wij een zeer, zeer ontevreden klant zijn,” zei Al Baker eerder tegen media in zijn land. De CEO overweegt zelfs de order bij Airbus voor een deel of in het geheel te annuleren en een nieuwe bestelling te plaatsen bij Boeing, de Amerikaanse concurrent van Airbus.

