Home / Luchtvaart / Qatar stevent af op verlies

Qatar stevent af op verlies

Qatar stevent af op verlies

Qatar Airways stevent af op een ‘aanzienlijk verlies’, zo heeft CEO Al Baker gezegd. Oorzaak is de blokkade door de buurlanden. De carrier poogt met investeringen in de VS het tij te keren.

Akbar Al Baker was gisteren aanwezig bij de opening van de Aviation Show in Koeweit, een van de landen aan de Perzische Golf die níet aan de boycot van Qatar meedoet. De CEO van Qatar Airways gaf aan dat zijn bedrijf in het gebroken boekjaar, dat afloopt op 31 maart, een ‘aanzienlijk verlies’ zal lijden.

Hoe hoog het verlies zal zijn liet Al Baker achterwege. In het vorige financiële jaar maakte Qatar Airways nog een winst van omgerekend 541 miljoen dollar.

Broederlanden
Alles veranderde in de Golfregio op 5 juni 2017 toen een aantal Arabische ‘broederlanden’ Qatar van de ene op de andere dag in de ban deden wegens vermeende steun aan ‘terroristische organisaties.’ Buurland Saoedi-Arabië is de aanvoerder van de boycot, gesteund door de Verenigde Arabische Emiraten, Bahrein, Egypte en andere landen in het Midden-Oosten en Afrika.

Het conflict vloeit voort uit de eeuwenoude tegenstelling tussen soennieten en shi’ieten in de islam. Het blok onder aanvoering van Saoedi-Arabië is streng soennitisch en ziet het shi’itische Iran als de grote vijand. Hoewel de meeste Qatari’s zichzelf ook soenni’s noemen, zijn er ook banden met shi’ieten en dat breekt het land nu op.

Scheidslijn
De religieuze scheidslijn klopt niet helemaal, want het eveneens soennitische Turkije steunt Qatar juist. Een etnische tegenstelling is het ook niet. Weliswaar zijn de Iraniërs en Turken geen Arabieren, maar in enkele Arabische landen behoren veel islamieten tot de shia, zoals in Irak en Koeweit. Indonesië, het grootste moslimland (soennitisch) ter wereld, stelt zich neutraal op in de kwestie.

De boycot tegen Qatar is totaal: alle economische en diplomatieke betrekkingen zijn verbroken. Sinds juni 2017 bestaat er geen verkeer, over land, door de zee of in de lucht. Voor Qatar Airways betekent dit niet alleen een verlies aan bestemmingen, de carrier kan ook geen gebruik meer maken van het luchtruim van een belangrijk deel van de buurlanden.

De enige luchtcorridor vanuit Qatar loopt nu in noordoostelijke richting, naar Iran toe. Dit betekent dat vrijwel alle vluchten van Qatar Airways moeten omvliegen, met grote financiële gevolgen. Omgekeerd mogen vliegtuigen uit bijvoorbeeld Dubai en Abu Dhabi niet door het luchtruim van Qatar.

Investering in de VS
Al Baker liet zich gisteren niet uit uit over de politieke situatie, maar zette wel zijn strategie uiteen. Qatar Airways rekent voorlopig niet op een dooi van de situatie en zet mede daarom vol in op meer investeringen in het buitenland. Zo heeft een niet met name genoemde nieuwe start-up airline in de Verenigde Staten een belang van 25 procent aangeboden aan Qatar Airways, zei de CEO.

Qatar Airways wilde vorig jaar een belang van tien procent nemen in American Airlines, maar het management van AA verzette zich daartegen, waarna de deal niet doorging.

Qatar Airways heeft inmiddels wereldwijd belangen opgebouwd in verscheidene airlines: IAG (20,01 procent), LATAM (10 procent), Cathay Pacific (9,61 procent) en het Italiaanse Meridiana (49 procent).

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Mailbox Transavia gehackt

Mailbox Transavia gehackt

24/02/2020

De mailbox van Transavia is in 2015 gehackt, waardoor de gegevens van 80.000 passagiers in handen van vreemden zijn gekomen. De airline zegt maandag dat de hack pas kort geleden…

Corona doodsteek voor HNA

Corona doodsteek voor HNA

21/02/2020

De Chinese overheid is van plan de verlieslijdende HNA Group te nationaliseren. HNA, met een reeks airlines in portefeuille en belangen in hotels en banken, sukkelde de afgelopen jaren al….

Kleine groei BCD Travel

Kleine groei BCD Travel

20/02/2020

Zakenreisorganisatie BCD Travel is in 2019 licht gegroeid, met een omzetstijging van één procent naar 27,5 miljard dollar, waarvan 10,9 miljard uit de omzet van partners. BCD Travel is onderdeel…

Air France-KLM: winst daalt

Air France-KLM: winst daalt

20/02/2020

Air France-KLM heeft over 2019 aanzienlijk minder winst gemaakt dan een jaar eerder. Zowel bij Air France als KLM daalden de resultaten. Voor de groep kromp de operationele winst met…