Home / Luchtvaart / Qatar stevent af op verlies

Qatar stevent af op verlies

Qatar stevent af op verlies

Qatar Airways stevent af op een ‘aanzienlijk verlies’, zo heeft CEO Al Baker gezegd. Oorzaak is de blokkade door de buurlanden. De carrier poogt met investeringen in de VS het tij te keren.

Akbar Al Baker was gisteren aanwezig bij de opening van de Aviation Show in Koeweit, een van de landen aan de Perzische Golf die níet aan de boycot van Qatar meedoet. De CEO van Qatar Airways gaf aan dat zijn bedrijf in het gebroken boekjaar, dat afloopt op 31 maart, een ‘aanzienlijk verlies’ zal lijden.

Hoe hoog het verlies zal zijn liet Al Baker achterwege. In het vorige financiële jaar maakte Qatar Airways nog een winst van omgerekend 541 miljoen dollar.

Broederlanden
Alles veranderde in de Golfregio op 5 juni 2017 toen een aantal Arabische ‘broederlanden’ Qatar van de ene op de andere dag in de ban deden wegens vermeende steun aan ‘terroristische organisaties.’ Buurland Saoedi-Arabië is de aanvoerder van de boycot, gesteund door de Verenigde Arabische Emiraten, Bahrein, Egypte en andere landen in het Midden-Oosten en Afrika.

Het conflict vloeit voort uit de eeuwenoude tegenstelling tussen soennieten en shi’ieten in de islam. Het blok onder aanvoering van Saoedi-Arabië is streng soennitisch en ziet het shi’itische Iran als de grote vijand. Hoewel de meeste Qatari’s zichzelf ook soenni’s noemen, zijn er ook banden met shi’ieten en dat breekt het land nu op.

Scheidslijn
De religieuze scheidslijn klopt niet helemaal, want het eveneens soennitische Turkije steunt Qatar juist. Een etnische tegenstelling is het ook niet. Weliswaar zijn de Iraniërs en Turken geen Arabieren, maar in enkele Arabische landen behoren veel islamieten tot de shia, zoals in Irak en Koeweit. Indonesië, het grootste moslimland (soennitisch) ter wereld, stelt zich neutraal op in de kwestie.

De boycot tegen Qatar is totaal: alle economische en diplomatieke betrekkingen zijn verbroken. Sinds juni 2017 bestaat er geen verkeer, over land, door de zee of in de lucht. Voor Qatar Airways betekent dit niet alleen een verlies aan bestemmingen, de carrier kan ook geen gebruik meer maken van het luchtruim van een belangrijk deel van de buurlanden.

De enige luchtcorridor vanuit Qatar loopt nu in noordoostelijke richting, naar Iran toe. Dit betekent dat vrijwel alle vluchten van Qatar Airways moeten omvliegen, met grote financiële gevolgen. Omgekeerd mogen vliegtuigen uit bijvoorbeeld Dubai en Abu Dhabi niet door het luchtruim van Qatar.

Investering in de VS
Al Baker liet zich gisteren niet uit uit over de politieke situatie, maar zette wel zijn strategie uiteen. Qatar Airways rekent voorlopig niet op een dooi van de situatie en zet mede daarom vol in op meer investeringen in het buitenland. Zo heeft een niet met name genoemde nieuwe start-up airline in de Verenigde Staten een belang van 25 procent aangeboden aan Qatar Airways, zei de CEO.

Qatar Airways wilde vorig jaar een belang van tien procent nemen in American Airlines, maar het management van AA verzette zich daartegen, waarna de deal niet doorging.

Qatar Airways heeft inmiddels wereldwijd belangen opgebouwd in verscheidene airlines: IAG (20,01 procent), LATAM (10 procent), Cathay Pacific (9,61 procent) en het Italiaanse Meridiana (49 procent).

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Ultimatum FNV aan KLM

Ultimatum FNV aan KLM

22/10/2019

FNV Cabine heeft KLM vandaag ‘een laatste kans’ gegeven om met een nieuw cao-voorstel te komen, vóór dinsdag 29 oktober, zo niet dan ‘volgen er acties.’ VNC, de andere bond,…

Qantas van JFK naar Sydney

Qantas van JFK naar Sydney

21/10/2019

Qantas heeft gisteren de eerste ultra-lange testvlucht voltooid tussen New York JFK en Sydney. De Boeing 787-9 Dreamliner deed 19 uur en 16 minuten over de afstand van ruim 16.000…

Het Raffles Hotel heropend

Het Raffles Hotel heropend

21/10/2019

Het Raffles Hotel in Singapore is na een grondige renovatie heropend. Raffles is sinds 2016 onderdeel van Accor en is een van de meest vooraanstaande vijfsterrenhotels ter wereld. Het Raffles,…

Een Vlijtig Liesje voor KLM

Een Vlijtig Liesje voor KLM

18/10/2019

KLM heeft haar tweede Boeing 787-10 Dreamliner ontvangen na een ‘ferry-vlucht’ vanuit de fabriek in Charleston, South Carolina. Het toestel heeft de naam Vlijtig Liesje gekregen. Alle Dreamliners van KLM…

Flybe wordt Virgin Connect

Flybe wordt Virgin Connect

17/10/2019

Flybe zal vanaf volgend jaar verdergaan als Virgin Connect. De regionale Britse carrier werd begin 2019 overgenomen door een consortium onder leiding van Virgin Atlantic. Virgin neemt de felrode bedrijfskleur…

Netwerk IoT op Schiphol

Netwerk IoT op Schiphol

17/10/2019

Schiphol heeft haar eigen netwerk voor Internet of Things-toepassingen volledig uitgerold. Er is  dekking in alle publieke gebieden zoals aankomst- en vertrekhallen, lounges, pieren en op Schiphol Plaza, evenals niet-publieke…