Home / Luchtvaart / Qatar stapt uit oneworld

Qatar stapt uit oneworld

Qatar stapt uit oneworld

Qatar Airways stapt ‘zeer waarschijnlijk’ uit oneworld, vanwege frictie met mede-alliantielid American. Dit heeft topman Willie Walsh van de International Airlines Group gezegd.

Qatar Airways heeft een belang van twintig procent in IAG, dat bestaat uit British Airways, Iberia, Vueling en Aer Lingus. De CEO van Qatar Airways, Akbar Al Baker, heeft eerder al gespeculeerd over een vertrek uit oneworld, in 2019. Qatar sloot zich in 2013 aan bij de alliantie.

Walsh bevestigde deze week dat Qatar het ‘zeer waarschijnlijk’ voor gezien houdt in oneworld. Vorige maand zei Al Baker in New York dat American Airlines ‘campagne’ voert tegen zijn airline en dit zou kunnen leiden tot een breuk met oneworld.

De onenigheid gaat terug naar 2015 toen American samen met Delta Airlines en United Airlines cijfers publiceerde waaruit zou blijken dat Qatar Airways en de twee andere Golfcarriers Emirates en Etihad voor miljarden aan staatssubsidies ontvangen in respectievelijk het emiraat Qatar en in de Verenigde Arabisch Emiraten. De drie Arabische airlines hebben dit steeds stellig ontkend, maar hun Amerikaanse concurrenten zijn bij hun standpunt gebleven.

Belang nemen
Vorig jaar poogde Al Baker ongevraagd een belang te nemen in American Airlines (initieel 4,75 procent) en dat was helemaal tegen het zere been van de Amerikanen. Qatar Airways staakte deze poging naderhand. Sindsdien zijn de verhoudingen tussen de twee leden van oneworld er niet beter op geworden.

Het investeren in buitenlandse branchegenoten is een van de speerpunten van Qatar Airways. Behalve het belang in IAG, heeft Qatar nu tien procent van de aandelen in Cathay Pacific, eveneens tien procent in de Chileens-Braziliaanse groep LATAM en 49 procent in Air Italy.

Intussen ziet Qatar Airways ziet in de eigen regio nog steeds geconfronteerd met de blokkade door de buurlanden van het emiraat, die in juni 2017 inging. De achtergrond daarvan is politiek-religieus. Voor Qatar Airways betekent dit dat het geen gebruik mag maken van de aangrenzende luchtruimen en alleen vliegroutes over zee kan uitvoeren. Het leidde ook tot een nettoverlies van 70 miljoen dollar over 2017-2018, een forse teruggang ten opzichte van een boekjaar eerder, toen er 770 miljoen dollar onderaan de streep overbleef.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Voor een schonere lucht

Voor een schonere lucht

16/11/2018

KLM en Schiphol streven eensgezind naar een verdere verlaging van de uitstoot van broeikasgas. Dit hebben de topmannen van beide ondernemingen gezegd op het symposium van de Dutch Aviation Group…

China Southern uit SkyTeam

China Southern uit SkyTeam

15/11/2018

China Southern Airlines verlaat per 1 januari 2019 SkyTeam. De alliantie zegt dat China Southern, een grote partner van KLM, een nieuwe strategie wil volgen. Het vertrek komt niet onverwacht….

Sabre koopt Farelogix

Sabre koopt Farelogix

15/11/2018

Sabre Corporation neemt Farelogix over, zo hebben beide Amerikaanse bedrijven bekendgemaakt. Het gecombineerde technologiebedrijf moet het ‘end-to-end’ NDC-aanbod van Sabre versnellen. De acquisitie moet nog goedkeuring krijgen van de mededingsautoriteiten…

Flybe opnieuw te koop

Flybe opnieuw te koop

14/11/2018

Flybe heeft zichzelf te koop aangeboden. De Britse regionale carrier moest vorige maand een winstwaarschuwing afgeven en denkt zelfstandig niet te kunnen overleven. Het is de tweede keer in korte…

Reisrapportagetool CWT

Reisrapportagetool CWT

13/11/2018

Carlson Wagonlit Travel heeft een nieuwe ‘reisrapportagetool’ gelanceerd. CWT AnswerIQ is een business intelligence tool die werkt als een gepersonaliseerde zoekmachine met toegang tot alle gegevens van het reisprogramma van…