Home / Luchtvaart / Qatar stapt uit oneworld

Qatar stapt uit oneworld

Qatar stapt uit oneworld

Qatar Airways stapt ‘zeer waarschijnlijk’ uit oneworld, vanwege frictie met mede-alliantielid American. Dit heeft topman Willie Walsh van de International Airlines Group gezegd.

Qatar Airways heeft een belang van twintig procent in IAG, dat bestaat uit British Airways, Iberia, Vueling en Aer Lingus. De CEO van Qatar Airways, Akbar Al Baker, heeft eerder al gespeculeerd over een vertrek uit oneworld, in 2019. Qatar sloot zich in 2013 aan bij de alliantie.

Walsh bevestigde deze week dat Qatar het ‘zeer waarschijnlijk’ voor gezien houdt in oneworld. Vorige maand zei Al Baker in New York dat American Airlines ‘campagne’ voert tegen zijn airline en dit zou kunnen leiden tot een breuk met oneworld.

De onenigheid gaat terug naar 2015 toen American samen met Delta Airlines en United Airlines cijfers publiceerde waaruit zou blijken dat Qatar Airways en de twee andere Golfcarriers Emirates en Etihad voor miljarden aan staatssubsidies ontvangen in respectievelijk het emiraat Qatar en in de Verenigde Arabisch Emiraten. De drie Arabische airlines hebben dit steeds stellig ontkend, maar hun Amerikaanse concurrenten zijn bij hun standpunt gebleven.

Belang nemen
Vorig jaar poogde Al Baker ongevraagd een belang te nemen in American Airlines (initieel 4,75 procent) en dat was helemaal tegen het zere been van de Amerikanen. Qatar Airways staakte deze poging naderhand. Sindsdien zijn de verhoudingen tussen de twee leden van oneworld er niet beter op geworden.

Het investeren in buitenlandse branchegenoten is een van de speerpunten van Qatar Airways. Behalve het belang in IAG, heeft Qatar nu tien procent van de aandelen in Cathay Pacific, eveneens tien procent in de Chileens-Braziliaanse groep LATAM en 49 procent in Air Italy.

Intussen ziet Qatar Airways ziet in de eigen regio nog steeds geconfronteerd met de blokkade door de buurlanden van het emiraat, die in juni 2017 inging. De achtergrond daarvan is politiek-religieus. Voor Qatar Airways betekent dit dat het geen gebruik mag maken van de aangrenzende luchtruimen en alleen vliegroutes over zee kan uitvoeren. Het leidde ook tot een nettoverlies van 70 miljoen dollar over 2017-2018, een forse teruggang ten opzichte van een boekjaar eerder, toen er 770 miljoen dollar onderaan de streep overbleef.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….