Home / Luchtvaart / Qatar stapt uit oneworld

Qatar stapt uit oneworld

Qatar stapt uit oneworld

Qatar Airways stapt ‘zeer waarschijnlijk’ uit oneworld, vanwege frictie met mede-alliantielid American. Dit heeft topman Willie Walsh van de International Airlines Group gezegd.

Qatar Airways heeft een belang van twintig procent in IAG, dat bestaat uit British Airways, Iberia, Vueling en Aer Lingus. De CEO van Qatar Airways, Akbar Al Baker, heeft eerder al gespeculeerd over een vertrek uit oneworld, in 2019. Qatar sloot zich in 2013 aan bij de alliantie.

Walsh bevestigde deze week dat Qatar het ‘zeer waarschijnlijk’ voor gezien houdt in oneworld. Vorige maand zei Al Baker in New York dat American Airlines ‘campagne’ voert tegen zijn airline en dit zou kunnen leiden tot een breuk met oneworld.

De onenigheid gaat terug naar 2015 toen American samen met Delta Airlines en United Airlines cijfers publiceerde waaruit zou blijken dat Qatar Airways en de twee andere Golfcarriers Emirates en Etihad voor miljarden aan staatssubsidies ontvangen in respectievelijk het emiraat Qatar en in de Verenigde Arabisch Emiraten. De drie Arabische airlines hebben dit steeds stellig ontkend, maar hun Amerikaanse concurrenten zijn bij hun standpunt gebleven.

Belang nemen
Vorig jaar poogde Al Baker ongevraagd een belang te nemen in American Airlines (initieel 4,75 procent) en dat was helemaal tegen het zere been van de Amerikanen. Qatar Airways staakte deze poging naderhand. Sindsdien zijn de verhoudingen tussen de twee leden van oneworld er niet beter op geworden.

Het investeren in buitenlandse branchegenoten is een van de speerpunten van Qatar Airways. Behalve het belang in IAG, heeft Qatar nu tien procent van de aandelen in Cathay Pacific, eveneens tien procent in de Chileens-Braziliaanse groep LATAM en 49 procent in Air Italy.

Intussen ziet Qatar Airways ziet in de eigen regio nog steeds geconfronteerd met de blokkade door de buurlanden van het emiraat, die in juni 2017 inging. De achtergrond daarvan is politiek-religieus. Voor Qatar Airways betekent dit dat het geen gebruik mag maken van de aangrenzende luchtruimen en alleen vliegroutes over zee kan uitvoeren. Het leidde ook tot een nettoverlies van 70 miljoen dollar over 2017-2018, een forse teruggang ten opzichte van een boekjaar eerder, toen er 770 miljoen dollar onderaan de streep overbleef.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Excuus KLM aan passagiers

Excuus KLM aan passagiers

30/11/2021

KLM heeft excuses aangeboden voor de chaos van vrijdag op Schiphol rond twee vluchten uit Zuid-Afrika. De ruim 600 passagiers moesten urenlang wachten, aan boord en op de luchthaven, om…

Schiphol breekt met Ballast

Schiphol breekt met Ballast

29/11/2021

Schiphol heeft ‘na intensief overleg’ gebroken met de aannemers Ballast-Nedam en TAV die samen bezig waren de A-pier te bouwen. Dit heeft de luchthaven maandag bekendgemaakt. Er komt een nieuwe…

Rotterdam Airport week dicht

Rotterdam Airport week dicht

29/11/2021

Rotterdam The Hague Airport is vanaf heden zeven dagen dicht wegens groot onderhoud van de taxibaan. Helikopters uitgezonderd moet al het vliegverkeer uitwijken naar luchthavens in de nabijheid. Een opknapbeurt…

Zaventem: vier nieuwe routes

Zaventem: vier nieuwe routes

28/11/2021

Vanaf Brussels Airport (Zaventem) zijn dit winterseizoen 130 bestemmingen beschikbaar, aangeboden door 52 luchtvaartmaatschappijen. Het gaat om een aangepast aanbod zegt de Belgische luchthaven, ‘waarbij uiteraard nog steeds rekening wordt…

Coronagolf op KLM-vluchten

Coronagolf op KLM-vluchten

27/11/2021

Op de twee KLM-vluchten die vrijdag uit Zuid-Afrika aankwamen, waren 61 passagiers besmet met corona, bijna tien procent van het totaal. Dit blijkt uit cijfers van de GGD. De positief…