Home / Luchtvaart / Qatar laat zich niet kisten

Qatar laat zich niet kisten

Qatar laat zich niet kisten

Qatar Airways viert dezer dagen vijf jaar aanwezigheid in Nederland. Hoewel het eerste lustrum danig is verpest door corona, staat de airline zich erop voor tijdens de crisis onafgebroken op Schiphol te hebben gevlogen, als een van de weinige maatschappijen.

“We zijn veerkrachtig en hebben ons niet laten kisten door corona,” zegt Margreeth Kappert, de commercial manager Nederland van Qatar Airways (QR) tegen Zakenreis. “Amsterdam is één van slechts vijf steden in de wereld waar we ons vluchtschema niet hebben aangepast, de dagelijkse verbinding is steeds blijven bestaan.” De andere steden zijn Seoul, Tokio, Melbourne en Sydney.

Qatar Airways zegt dat het openhouden van de verbinding met Amsterdam ervoor heeft gezorgd dat veel mensen naar huis konden worden gebracht en dat ‘de vertrouwensband’ met handelspartners is versterkt.

Genoegen
Op de lijn Doha-Amsterdam, waar Qatar Airways een Airbus A350-1000 inzet met 327 stoelen, zijn de afgelopen drie maanden ongeveer 10.000 passagiers vervoerd, zegt Kappert (foto rechts). Dit komt volgens een rekensom van Zakenreis neer op een bezettingsgraad rond de 35 procent.

In ‘normale tijden’ zou dit laag zijn, maar tijdens corona is het een getal waar airlines genoegen mee moeten nemen. Bovendien maakt een lage bezettingsgraad social distancing aan boord makkelijker.

De reisbeperkingen in veel landen zijn al maanden strikt en versoepelen nog maar langzaam. Wie vervoerde QR dan? Kappert: “We hebben veel repatriëringen gedaan. Ook zeelieden moeten nog steeds naar hun plaats van bestemming of naar huis worden gevlogen.”

Qatar Airways transporteerde verder grote volumes vracht, zowel met passagiersvliegtuigen (belly) als in full freighters. De airline beklemtoont dat cargo de afgelopen maanden ‘heel succesvol en winstgevend’ was voor het bedrijf.

1,8 miljoen pax
In het hele netwerk reisden in april tot en met juni ongeveer 1,8 miljoen passagiers met Qatar Airways. De carrier zegt ‘nauw’ te hebben samengewerkt met overheden en bedrijven om bovenop de reguliere verbindingen meer dan 220 charters en niet-geplande vluchten uit te voeren.

Ondanks dit alles heeft corona ook op het bedrijf uit de Golf ‘een enorme impact’ gehad, erkent Margreeth Kappert. Het bedrijf zal daarom moeten snijden in het personeelsbestand en de vloot. De tien A380’s van de airline, de grootste vliegtuigen die zij opereert, staan sinds begin april aan de grond. Qatar Airways was al van plan de superjumbo in 2024 uit te faseren en het is nu de vraag of het toestel überhaupt nog zal opstijgen uit Doha.

Er is hoop
Maar: er is hoop, de ergste fase van corona lijkt achter de rug en Qatar Airways werkt aan herstel van het netwerk. Het bedrijf daalde op het dieptepunt in april/mei tot 30 bestemmingen, waar het in januari 2020 nog 170 waren.

In juni steeg dit aantal weer naar 50 en in juli verwacht de maatschappij naar 75 luchthavens te zullen vliegen, om aan het eind van de zomer door te klimmen naar 90. “We moeten nog afwachten hoe snel de vraag naar tickets zal herstellen,” aldus Kappert. “Bij ons aan boord is het in elk geval volkomen veilig om te vliegen, we nemen alle veiligheidsprotocollen in acht.”

Qsuite
Sinds 2018 heeft Qatar Airways in de business class suites aan boord, in een 1-2-1 configuratie. Deze zogenoemde Qsuite blijkt in de praktijk een goede manier om reizigers van elkaar af te schermen. De suites hebben volledig sluitende deuren aan het gangpad en de twee middelste stoelen kunnen met een paneel worden gescheiden.

Passagiers hebben verder de keuze om de Do Not Disturb indicator aan te zetten en kunnen zo de interactie met het cabinepersoneel beperken. De Qsuite is ook aanwezig op de vluchten van en naar Amsterdam.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….