Home / Luchtvaart / Qantas van JFK naar Sydney

Qantas van JFK naar Sydney

Qantas van JFK naar Sydney

Qantas heeft gisteren de eerste ultra-lange testvlucht voltooid tussen New York JFK en Sydney. De Boeing 787-9 Dreamliner deed 19 uur en 16 minuten over de afstand van ruim 16.000 kilometer.

Het tijdsverschil tussen New York en Sydney is vijftien uur. Met een vertrek op vrijdagavond van vlucht QF7879 zagen de reizigers op de route zuidwaarts de zon twee keer opkomen, om te arriveren op zondagmorgen. Qantas spreekt daarom over Project Sunrise.

Aan boord waren behalve zes piloten en zes cabin crew ook wetenschappelijke onderzoekers, die  werknemers van Qantas – vrijwilligers – proeven lieten ondergingen om te kijken hoe het menselijk lichaam reageert op een zo lang verblijf in de lucht.

In totaal telde de Boeing 49 inzittenden, terwijl de normale capaciteit van het toestel bij de Australische carrier 236 stoelen is.

Bottom line
Ook de CEO van Qantas, Alan Joyce, vloog mee. Qantas voert nog een aantal testvluchten uit op de route en zal dan bepalen of de verbinding ook commercieel zal worden aangeboden.

Naast de vraag welke effecten de ultra-lange vlucht heeft op het gemiddelde menselijk gestel (kunnen ook oudere passagiers en reizigers met kwalen veilig mee bij voorbeeld), geldt voor Qantas ook of het financieel uit kan.

De bottom line voor een airline is dat elke vlucht winst oplevert. Wat brandstofverbruik betreft is het volgens deskundigen gunstiger om bij lange vluchten een tussenlanding te maken, want hoe meer kerosine er in de tanks zit, hoe hoger het gewicht van het toestel is en daarmee het brandstofverbruik. Maar een tussenlanding kost ook weer geld, onder meer door de kosten aan de grond van de luchthaven.

Qantas heeft sinds 2018 wel een andere ultra-verbinding, tussen Perth in het westen van Australië en Londen Heathrow, een afstand die rond de zeventien uur vliegtijd kost. Dit traject is volgens de carrier inmiddels een succes.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….