Home / Luchtvaart / Punctualiteit KLM stijgt

Punctualiteit KLM stijgt

Punctualiteit KLM stijgt

KLM is een van de meest punctuele airlines, zo blijkt uit de Punctuality League 2019 die OAG, een Britse provider van reisdata, vandaag publiceerde. Ook Schiphol presteerde goed, ‘tegen de trend in.’

Bij KLM steeg de OTP (on time performance – een term van OAG zelf) van 80,87 procent in 2017 naar 84,52 procent vorig jaar. In Europa presteert alleen airBaltic beter, met een OTP van 89,17 procent. De punctualiteit bij Air France is niet hoog, met een score van 74,11.

Een vliegtuig dient binnen de marge van vijftien minuten van de geplande vertrek- of aankomsttijd te blijven om te voldoen aan het OTP-criterium van OAG (Official Aviation Guide), een bedrijf dat al negentig jaar bestaat. Annuleringen tellen ook mee en brengen het gemiddelde van een airline dus naar beneden.

Wereldwijd is Copa Airlines uit Panama het meest punctueel met een score van 89,79 procent. Ook Qantas doet het goed (plaats 6, OTP: 85,65), evenals LATAM (plaats 7, OTP: 85,60) en Qatar (negende stek, OTP: 85,17). KLM vinden we op de mondiale lijst terug op plaats negen.

Schiphol doet het goed
OAG berekent ieder jaar ook de punctualiteit van luchthavens. Onder de grote hubs is Tokio Haneda de best presterende, met een OTP van 85,62 procent. In Europa constateert OAG over de gehele linie een daling van de punctualiteit onder luchthavens als gevolg van de vele stakingen van luchtverkeersleiders.

Vrijwel alle grote Europese luchthavens zagen hun score hierdoor dalen. Schiphol, de derde airport in grootte van Europa, was de uitzondering. “Amsterdam slaagde er in het lot te tarten en de punctualiteit te verbeteren met 1 procent,” zegt OAG. Schiphol komt uit op een score van 77,73 procent en staat in de lijst van OAG voor dit jaar op dezelfde positie als vorig jaar: 8.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
BCD versimpelt declaraties

BCD versimpelt declaraties

19/06/2019

BCD Travel zegt dat het maken en indienen van declaraties door zakenreizigers veel makkelijker zullen worden door nieuwe technologieën zoals ‘machine learning.’ In een rapport over opkomende technologie, onder de…

Big Brother is watching you

Big Brother is watching you

18/06/2019

Alle airlines die in Nederland opereren zijn voortaan verplicht om hun gegevens te delen met de passagiersinformatie eenheid (Pi-NL), een nieuwe instantie die valt onder het ministerie van Justitie &…

Apple Pay bij KLM

Apple Pay bij KLM

17/06/2019

Klanten van KLM kunnen voortaan tickets en aanvullende diensten betalen met Apple Pay. Ze moeten wel een rekening hebben bij ING, de enige bank die de functie tot nu toe…

Self service info op Schiphol

Self service info op Schiphol

14/06/2019

Schiphol heeft selfservice informatiepunten geplaatst, verspreid over verscheidene locaties in de terminal. Hier kunnen reizigers onder meer vluchtgegevens opzoeken, plattegronden raadplegen en veelgestelde vragen en antwoorden bekijken. Schiphol heeft de…