Home / Luchtvaart / Punctualiteit KLM stijgt

Punctualiteit KLM stijgt

Punctualiteit KLM stijgt

KLM is een van de meest punctuele airlines, zo blijkt uit de Punctuality League 2019 die OAG, een Britse provider van reisdata, vandaag publiceerde. Ook Schiphol presteerde goed, ‘tegen de trend in.’

Bij KLM steeg de OTP (on time performance – een term van OAG zelf) van 80,87 procent in 2017 naar 84,52 procent vorig jaar. In Europa presteert alleen airBaltic beter, met een OTP van 89,17 procent. De punctualiteit bij Air France is niet hoog, met een score van 74,11.

Een vliegtuig dient binnen de marge van vijftien minuten van de geplande vertrek- of aankomsttijd te blijven om te voldoen aan het OTP-criterium van OAG (Official Aviation Guide), een bedrijf dat al negentig jaar bestaat. Annuleringen tellen ook mee en brengen het gemiddelde van een airline dus naar beneden.

Wereldwijd is Copa Airlines uit Panama het meest punctueel met een score van 89,79 procent. Ook Qantas doet het goed (plaats 6, OTP: 85,65), evenals LATAM (plaats 7, OTP: 85,60) en Qatar (negende stek, OTP: 85,17). KLM vinden we op de mondiale lijst terug op plaats negen.

Schiphol doet het goed
OAG berekent ieder jaar ook de punctualiteit van luchthavens. Onder de grote hubs is Tokio Haneda de best presterende, met een OTP van 85,62 procent. In Europa constateert OAG over de gehele linie een daling van de punctualiteit onder luchthavens als gevolg van de vele stakingen van luchtverkeersleiders.

Vrijwel alle grote Europese luchthavens zagen hun score hierdoor dalen. Schiphol, de derde airport in grootte van Europa, was de uitzondering. “Amsterdam slaagde er in het lot te tarten en de punctualiteit te verbeteren met 1 procent,” zegt OAG. Schiphol komt uit op een score van 77,73 procent en staat in de lijst van OAG voor dit jaar op dezelfde positie als vorig jaar: 8.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Hertz in VS en Canada failliet

Hertz in VS en Canada failliet

25/05/2020

Hertz heeft Chapter 11 aangevraagd in de VS en Canada. Dit betekent dat het autoverhuurbedrijf technisch failliet is, maar via reorganisaties kans krijgt op een doorstart. De branches in Europa…

Feel Safe at NH Hotels

Feel Safe at NH Hotels

22/05/2020

De NH Hotel Group is met een plan gekomen dat inspeelt op de ‘nieuwe behoeften’ in tijden van de huidige gezondheidscrisis, onder de noemer Feel Safe at NH. Het bedrijf…

NS verwacht grote neergang

NS verwacht grote neergang

22/05/2020

De corona-crisis zal nog heel lang een ‘negatieve impact’ hebben op NS, zo heeft het bedrijf vrijdag in een online sessie gezegd. NS verwacht 4,7 miljard aan inkomstenderving over een…

Staatsbelang in Lufthansa

Staatsbelang in Lufthansa

21/05/2020

De Duitse staat krijgt een belang van 20 tot 25 procent in de Lufthansa Group, als onderdeel van een reddingsplan, ter waarde van 9 miljard euro. Lufthansa zegt donderdag dat…