Home / Luchtvaart / Punctualiteit KLM stijgt

Punctualiteit KLM stijgt

Punctualiteit KLM stijgt

KLM is een van de meest punctuele airlines, zo blijkt uit de Punctuality League 2019 die OAG, een Britse provider van reisdata, vandaag publiceerde. Ook Schiphol presteerde goed, ‘tegen de trend in.’

Bij KLM steeg de OTP (on time performance – een term van OAG zelf) van 80,87 procent in 2017 naar 84,52 procent vorig jaar. In Europa presteert alleen airBaltic beter, met een OTP van 89,17 procent. De punctualiteit bij Air France is niet hoog, met een score van 74,11.

Een vliegtuig dient binnen de marge van vijftien minuten van de geplande vertrek- of aankomsttijd te blijven om te voldoen aan het OTP-criterium van OAG (Official Aviation Guide), een bedrijf dat al negentig jaar bestaat. Annuleringen tellen ook mee en brengen het gemiddelde van een airline dus naar beneden.

Wereldwijd is Copa Airlines uit Panama het meest punctueel met een score van 89,79 procent. Ook Qantas doet het goed (plaats 6, OTP: 85,65), evenals LATAM (plaats 7, OTP: 85,60) en Qatar (negende stek, OTP: 85,17). KLM vinden we op de mondiale lijst terug op plaats negen.

Schiphol doet het goed
OAG berekent ieder jaar ook de punctualiteit van luchthavens. Onder de grote hubs is Tokio Haneda de best presterende, met een OTP van 85,62 procent. In Europa constateert OAG over de gehele linie een daling van de punctualiteit onder luchthavens als gevolg van de vele stakingen van luchtverkeersleiders.

Vrijwel alle grote Europese luchthavens zagen hun score hierdoor dalen. Schiphol, de derde airport in grootte van Europa, was de uitzondering. “Amsterdam slaagde er in het lot te tarten en de punctualiteit te verbeteren met 1 procent,” zegt OAG. Schiphol komt uit op een score van 77,73 procent en staat in de lijst van OAG voor dit jaar op dezelfde positie als vorig jaar: 8.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….