Home / Luchtvaart / Problemen bij Jet Airways

Problemen bij Jet Airways

Problemen bij Jet Airways

Jet Airways, de Indiase jv-partner van Air France-KLM, is in financiële moeilijkheden. Hoewel de top van de airline ontkent, zijn er veel signalen dat het niet goed gaat. Een voorstel van de Jet-directie om de salarissen met een kwart te verlagen is door het personeel verworpen.

‘De airline verliest veel geld in de dagelijkse operatie. Banken zijn niet bereid betalingsverplichtingen van Jet uit te stellen. Als dit zo doorgaat zakt de liquiditeit van Jet Airways verder weg’ schrijft de gezaghebbende krant Business Standard op basis van bronnen binnen de airline.

Het kastekort heeft Jet Airways toegegeven. De directie wilde dit aanzuiveren door de piloten en het technisch personeel te vragen tijdelijk 25 procent van hun salaris in te leveren. Het management had zelf al het goede voorbeeld gegeven op dit punt. Maar de piloten en de engineers weigerden medewerking. De kas was ook niet helemaal leeg; alle lonen over juli zijn volledig uitbetaald, maar Jet zit wel met de vraag: wat nu?

Vlootuitbreiding
CEO Vinay Dube zegt vandaag in een verklaring dat alle berichten in de media ‘niet alleen feitelijk onjuist zijn, maar ook kwaadaardig.’ Dube wijst erop dat de Indiase luchtvaart een bloeiperiode meemaakt, ‘en Jet Airways bevindt zich in een positie om daar deel van uit te maken.’

De airline uit Mumbai is net begonnen aan een grote vlootuitbreiding. Er zijn 225 vliegtuigen van de types Boeing 737 MAX 8 en MAX 10 besteld, waarvan één toestel is gearriveerd. Dube heeft het wel over ‘een gezonder en veerkrachtiger’ bedrijfsprofiel dat hij nastreeft, waar lagere kosten en een hogere omzet deel van zijn.

De Business Standard vergelijkt de situatie van nu met die van vijf jaar geleden toen Jet eveneens in de problemen was. De oplossing destijds was de verkoop van een belang van 24 procent aan Etihad uit Abu Dhabi. Verkoop aan een buitenlandse partij zou opnieuw een optie zijn.

Jet Airways werkt al enige jaren samen met zowel KLM als Air France, op de verbindingen tussen Europa en India. Eind vorig jaar werd deze samenwerking geïntensiveerd door er een tripartite joint venture van te maken. Deze jv is gekoppeld aan de jv die Air France en KLM hebben met Delta Airlines naar Noord-Amerika. Of de sores bij Jet gevolgen zullen hebben voor de samenwerking met de drie buitenlandse partners is nog onbekend.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….