Home / Luchtvaart / Pratend bagagelabel van KLM

Pratend bagagelabel van KLM

Pratend bagagelabel van KLM

KLM biedt vanaf vandaag duizenden reizigers uit Rusland, Groot-Brittannië, Brazilië en China gratis een Care Tag aan, een als bagagelabel vermomde reisgids voor Amsterdam.

Het plastic label, inhoud: een chip, speaker en een gps-ontvanger, is een cadeautje aan de KLM-reiziger. Passagiers uit, Groot-Brittannië, Duitsland, China en Brazilië die vanaf nu een vlucht naar Amsterdam boeken die in 2018 wordt gemaakt, kunnen daarbij aangeven of ze één van de ‘duizenden’ exemplaren gratis willen ontvangen. KLM maakt daarbij geen onderscheid, naar boekingsklasse of ticketvorm.

Een proef in september met een Engelstalige Care Tag sloeg onmiddellijk aan. “We kregen heel veel verzoeken van passagiers en van onze eigen buitenstations,”zegt Frank Houben, directeur marketingcommunicatie en merk bij Air France-KLM. “Ook voor andere talen. Niet iedereen is het Engels voldoende machtig.” Daarom spreekt een verbeterde versie naast Engels ook Duits, Portugees, Russisch of Chinees.

“We willen een rol spelen bij elk onderdeel van de reizen die onze klanten maken,” zegt Houben. “We willen op allerlei manieren contact zoeken met klanten. Met commercials, via sociale media, met apps en aan boord met onze dienstverlening. Maar hoe houd je contact met een passagier als hij uit het vliegtuig is gestapt? Hoe geef je hem iets mee waardoor hij aan ons blijft denken? Met de Care Tag laten we zien dat we een dienstbare luchtvaartmaatschappij zijn. We geven er niet zomaar toeristische tips mee, we laten dat doen door onze eigen stewardessen en stewards. Zodat passagiers na afloop van hun reis met plezier aan KLM terugdenken. Bovendien willen we onze Hollandse herkomst benadrukken.”

Waarschuwen voor dure taxi
Het pratende bagagelabel geeft naast toeristische tips ook adviezen en waarschuwingen. Zo wordt op Schiphol geadviseerd de trein te pakken, dan wel niet meer dan 45 euro te betalen voor een taxi. “Dat zijn adviezen waar een bezoeker iets aan heeft,” zegt Houben.

Bewust is niet gekozen voor een app. “Het moet een dingetje zijn, een cadeau, iets dat mensen in de hand kunnen houden,” zegt Houben. “Bovendien, met een telefoon zitten mensen uit het buitenland weer met alle bijkomende kosten en de batterij.”
Er zit ook bewust geen hoofdtelefoonaansluiting op de Care Tag. “We willen dat mensen mét elkaar luisteren naar de tips en dat voorbijgangers opkijken waar die stem vandaan komt.”

Over de toekomst van de Care Tag wil Houben, die onlangs is benoemd tot adviseur van de raad van bestuur van KLM, nog niet veel kwijt. Care Tags voor andere steden zullen er niet snel komen. “Amsterdam is toch onze
thuisstad. We zijn toch een beetje Amsterdam-experts. Maar we zullen kijken of we nog meer talen toevoegen, of dat we weer iets nieuws bedenken. En de Care Tag blijft altijd werken, ook als mensen over twee jaar weer in Amsterdam terugkomen.”

Herman Stil
Door: | herman[at]zakenreis.nl
Herman Stil is luchtvaartredacteur bij Het Parool. Hij levert maandelijks een bijdrage aan Zakenreis Magazine.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Record winstdeling KLM

Record winstdeling KLM

20/02/2018

KLM heeft vandaag het bedrag bekend gemaakt dat de 30.000 werknemers onder elkaar kunnen verdelen als aandeel in de winst. Het gaat om 170 miljoen euro, een record voor de…

Pizza aan de gate op Schiphol

Pizza aan de gate op Schiphol

20/02/2018

Passagiers die vóór het boarden op Schiphol nog eten of drinken willen bestellen kunnen dat vanaf nu doen bij HMSHost International. Maaltijdbezorger Deliveroo brengt het bij de gate. Het is…

Eurostar van start

Eurostar van start

20/02/2018

De eerste Eurostar vanuit Londen is vanmiddag gearriveerd op Amsterdam Centraal. Eurostar en partner NS spreken over ‘een inwijdingsreis’. In april gaat de trein regulier tijden, twee keer per dag….

Staking kost Transavia 5 mln

Staking kost Transavia 5 mln

20/02/2018

De kosten voor de pilotenstaking van gisteren kunnen voor Transavia oplopen tot vijf miljoen euro. Dit blijkt uit een berekening van claimbureau Aviclaim. Het aantal gedupeerde passagiers was 12.000. Zij…