Home / Luchtvaart / Pilotenstaking bij SAS

Pilotenstaking bij SAS

Pilotenstaking bij SAS

Piloten bij SAS zijn in staking om hoger loon af te dwingen, waardoor de meeste vliegtuigen van de Scandinavische carrier al dagenlang aan de grond staan. Ook alle SAS-vluchten van en naar Amsterdam gaan dezer dagen niet door. Zicht op een einde aan het arbeidsconflict is er nog niet.

De staking is uitgeroepen door de SAS Pilot Group, de vakbond die 95 procent van de piloten vertegenwoordigt in Noorwegen, Zweden en Denemarken – Scandinavian Airlines System (SAS) is de flag carrier van de drie landen. Volgens de bond nemen 1.409 vliegers aan de actie deel. De staking kost SAS naar eigen zeggen tussen de 60 miljoen en 80 miljoen Zweedse kroon per dag (5,6 miljoen tot 7,5 miljoen euro).

Vrijwel de hele long haul en medium haul van SAS ligt sinds afgelopen vrijdag plat. Op de site van de airline staan de verbindingen die vandaag wel doorgaan: alleen vluchten binnen Scandinavië en een enkele andere binnen Europa. Rond de zeventig procent van alle SAS-vluchten is de afgelopen dagen geannuleerd, waardoor tot nu toe een kleine 300.000 passagiers niet konden vertrekken.

De piloten van SAS claimen tot de slechtst betaalden in hun beroepsgroep in Europa te behoren en eisen een loonsverhoging van dertien procent. De SAS Pilot Group wil ook dat de vliegers meer controle krijgen over hun eigen werkrooster. Volgens de vakbond moeten piloten soms zeven dagen achter elkaar dienst doen.

De directie van SAS ontkent dat er sprake is van onderbetaling; een piloot bij de airline zou gemiddeld 93.000 Zweedse kroon (8.743 euro) per maand verdienen. De maatschappij zegt niet aan de ‘extreme’ salariseisen van de vakbond te kunnen voldoen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….