Home / Luchtvaart / Piloten KLM omzeilen fiscus

Piloten KLM omzeilen fiscus

Piloten KLM omzeilen fiscus

Een op de tien KLM-piloten woont in het buitenland om minder belasting te hoeven betalen. Dit heeft Nieuwsuur onthuld. Nu KLM door corona dringend staatssteun nodig heeft, wil politiek Den Haag dit soort praktijken aan banden leggen.

Volgens de tv-rubriek wonen 350 van de ruim 3.000 KLM-piloten in het buitenland. Ze krijgen hun loon betaald in Nederland, maar voor het betalen van belasting geldt het land van vestiging. In sommige Europese landen, zoals Spanje, zijn de fiscale tarieven voor particulieren veel gunstiger dan in Nederland.

Een KLM-vlieger zou zo op jaarbasis tienduizenden euro’s kunnen besparen. Nieuwsuur kreeg bij navraag van verscheidene belastingadviseurs te horen dat zij vliegers van KLM assisteren in het buitenland.

De praktijk is niet illegaal: binnen de Europese Unie bestaat vrij verkeer van mensen en goederen. KLM heeft de piloten hier wel altijd een handje bij geholpen: de vliegtarieven van en naar Schiphol, om hun werk te kunnen uitvoeren, zijn een fractie van de commerciële prijs.

De meeste piloten bij KLM verdienen meer dan een ton bruto. Dit loopt op tot rond de 220.000 euro voor een gezagvoerder op een narrow-body zoals de Boeing 737 en tot bijna drie ton voor diezelfde functie op een wide-body, zoals de Boeing 777, bij een groot aantal dienstjaren.

Vrij loonbeleid
Tot nu toe stond het KLM als private onderneming geheel vrij een eigen gekozen loonbeleid uit te voeren. Maar door de corona-crisis is het perspectief binnen een maand totaal veranderd. De huidige vervoersstroom van KLM (en andere airlines) is nog slechts tien procent of minder van de capaciteit.

Verreweg de meeste van de duurbetaalde piloten zitten nu thuis, in welk land dat ook moge zijn. En KLM doet inmiddels een beroep op de regering, in het kader van de NOW-regeling, om een groot deel van de loonkosten over te nemen. En daarmee is de airline nog niet uit de problemen, want het herstel van de vliegmarkt zal naar verwachting heel langzaam gaan. Staatssteun om KLM overeind te houden is dan ook onvermijdelijk.

Aangezien het om grote sommen belastinggeld gaat, eigenen zowel de minister van Financiën, Wopke Hoekstra, als partijen in de Tweede Kamer zich het recht toe KLM aan te spreken op haar beleid. De belastingregeling voor de KLM-piloten en het loongebouw is een van de kritiekpunten, maar politiek Den Haag zal nu ook kwesties als strengere milieumaatregelen erdoor willen drukken.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….