Home / Luchtvaart / Piloten KLM leveren desnoods loon in om bedrijf te helpen

Piloten KLM leveren desnoods loon in om bedrijf te helpen

Piloten KLM leveren desnoods loon in om bedrijf te helpen

“Wat moet dat moet”, zegt Steven Verhagen, de voorzitter van pilotenvakbond VNV vrijdag tegen Zakenreis in reactie op de aangekondigde bezuinigingsoperatie bij KLM. “Ik sluit niets uit. De onderhandelingen over een nieuwe cao zijn voor VNV volgende maand een open dialoog. Dat zou ook kunnen betekenen dat piloten salaris inleveren.”

Verhagen heeft zich er wel aan gestoord dat de werknemers eerder zijn geïnformeerd dan de bonden over de plannen. “Officieel weten wij nog van niets. Als je de werknemers mee wilt krijgen, dien je zeker te stellen dat de leiding van de bonden ook in het verhaal geloven.”

Volgens Verhagen is er ook enige verwarring ontstaan over de cijfers. President-directeur Pieter Elbers zei donderdag dat de kosten bij KLM met 700 miljoen euro naar beneden moeten. “Dit is een structurele jaarlijkse operationeel resultaatsverbetering waartoe het plan Perform in 2020 moet leiden. Dus niet een bedrag dat volgend jaar al op tafel moet worden gelegd ”, zegt Verhagen.

Daarom moet de situatie bij KLM niet worden overtrokken, onderstreept Verhagen. “Het gaat om een stevig getal, maar het huis staat niet in de fik. Er is sprake van een heidebrand in de verte en die moeten we op afstand zien te houden.”

De VNV vindt dat KLM nog veel kan winnen door verdere automatisering en decentralisatie. “Snijden in de kosten moet gebeuren op procesniveau, namelijk door technologisch vernieuwing en het weghalen van onnodige bureaucratische rompslomp.”

Verhagen voegt eraan toe dat investeren in meer en betere marketing ook van groot belang is. “Als je 100 miljoen investeert in marketing en het levert 300 miljoen op, heb je weer 200 miljoen binnengehaald.” De VNV vindt dat KLM en de holding Air France-KLM beter duidelijk moeten maken waar het concern heen wil. “Ik vind de plannen nog te onduidelijk”, zegt Verhagen.

VNV vindt “in principe” dat er niet primair aan de arbeidsvoorwaarden moet worden geknaagd, maar alles is bespreekbaar, ook het draaien van meer uren of het inleveren van salaris. “Maar het omgekeerde zou ook kunnen: als de piloten productiever worden, zouden hun lonen zelfs omhoog kunnen gaan zolang het maar in samenhang is met een groter plan. Wij zijn dus bereid om te investeren in het bedrijf.”

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….