Home / Luchtvaart / Piloten Jet Airways vergeten knop voor cabin pressure

Piloten Jet Airways vergeten knop voor cabin pressure

Piloten Jet Airways vergeten knop voor cabin pressure

Een toestel van Jet Airways moest vandaag op een binnenlandse vlucht rechtsomkeert maken, nadat verscheidene passagiers onwel waren geworden. De reden: de piloten waren vergeten de cabinedruk aan te zetten.

Het toestel, een Boeing 737, was onderweg van Mumbai naar Jaipur met 166 passagiers en vijf bemanningsleden aan boord. Kort na het opstijgen ontstonden er fysieke problemen onder de inzittenden, waaronder kortademigheid en bloedingen uit neus en oren. De reden was snel duidelijk: de piloten waren vergeten de knop in de cockpit voor de luchtdruk (pressurization) aan te zetten.

Toen ze dat alsnog deden konden de passagiers weer normaal ademen, maar inmiddels waren er zoveel lichamelijke klachten dat een terugkeer naar Mumbai alsnog noodzakelijk was. Aan de grond kregen rond de dertig passagiers medische behandeling.

Boven 3.000 meter
Een vliegtuig moet altijd kunstmatige luchtdruk invoeren zodra het toestel boven de 10.000 voet (3.000 meter) boven zeeniveau komt, omdat de mens niet is bestand tegen de ijle lucht vanaf dat niveau. De kruishoogte op de meeste vluchten ligt tussen de 30.000 en 40.000 voet.

Waarom de piloten van Jet Airways de knop voor de cabinedruk niet hebben bediend is nog een raadsel. Het is een van de standaardprocedures op de checklist voorafgaand aan vertrek. De twee vliegers zijn door de bedrijfsleiding geschorst.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….