Home / Luchtvaart / Pieter Elbers: NDC biedt nieuwe kansen voor KLM

Pieter Elbers: NDC biedt nieuwe kansen voor KLM

Pieter Elbers: NDC biedt nieuwe kansen voor KLM

KLM bereikt eind dit jaar het hoogste niveau (Level 3) van NDC. Topman Pieter Elbers zei deze week op de zakenreisconferentie RE in Amsterdam dat deze New Distribution Capability van brancheorganisatie IATA ‘nieuwe kansen en toegevoegde waarde’ biedt. NDC is volgens Elbers ‘goed voor de klanten van KLM,’

NDC is een standaard die IATA heeft ontwikkeld voor data-uitwisseling en waarmee luchtvaartmaatschappijen elk aspect van hun dienstverlening beter aan hun klanten kenbaar kunnen maken. Airlines gebruikten tot nu toe de traditionele distributiekanalen (GDS’en – Global Distribution Systems), maar vinden deze vaak te duur en te omslachtig.

De GDS zal niet verdwijnen, stelde Elbers, maar moet zich aanpassen om te blijven bestaan en waarde toevoegen die airlines wensen. Maatschappijen willen niet alleen vluchtschema’s en tarieven tonen, maar ook verrijkte content laten zien met foto’s en filmpjes.

Het verschil tussen GDS en NDC is de open, wereldwijde standaard van de laatste, die iedereen kan gebruiken. Een GDS kan op haar beurt ook ‘NDC-gecertificeerd’ zijn en dat gebeurt ook.

24/7 connected
Elbers schilderde op de RE-conferentie een breed palet van digitale activiteiten waar KLM zich mee bezighoudt. De snelle veranderingen van de afgelopen jaren op dit gebied blijven doorgaan. De nieuwe generatie reizigers is 24/7 ‘connected’, internet is geïntegreerd in alle aspecten van het leven, waaronder reizen, maakte Elbers duidelijk.

KLM staat zich erop voor als een van de beste onder de airlines met social media om te gaan. In de woorden van Elbers staat zijn bedrijf ‘in het linker rijtje’ – een verwijzing naar voetbal, waarbij de beste ploegen aan de linkerkant van de stand staan.

En KLM blijft intussen vernieuwen op digitaal terrein. Elbers: “KLM wil het verschil maken door reizigers meer mogelijkheden te geven zelf dingen te regelen, zoals overboeken wanneer een vlucht uitvalt. Dit staat op het punt om te worden uitgerold.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Coronagolf op KLM-vluchten

Coronagolf op KLM-vluchten

27/11/2021

Op de twee KLM-vluchten die vrijdag uit Zuid-Afrika aankwamen, waren volgens de GGD ten minste 15 mensen besmet met corona, een aantal dat kan oplopen naar 85, omdat nog niet…

APG: GSA Surinam Airways

APG: GSA Surinam Airways

23/11/2021

Surinam Airways heeft APG aangesteld als General Sales Agent (GSA) voor Europa, zo hebben de twee partijen dinsdag naar buiten gebracht. De luchtvaartmaatschappij van Suriname voert momenteel twee vluchten per…

Herstel zakenreizen in 2025

Herstel zakenreizen in 2025

23/11/2021

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek gedaan naar zakenreizen in Nederland en verwacht op basis daarvan pas in 2025 een terugkeer tot het niveau van 2019. Het KiM, onderdeel…

Schiphol weer licht omhoog

Schiphol weer licht omhoog

22/11/2021

Vorige maand reisden 3,7 miljoen passagiers via Schiphol, zo blijkt uit cijfers van de luchthaven. Dit is een stijging ten opzichte van de 3,4 miljoen reizigers in september, maar nog…