Home / Luchtvaart / Pieter Elbers antwoordt met een glimlach op alle commotie

Pieter Elbers antwoordt met een glimlach op alle commotie

Pieter Elbers antwoordt met een glimlach op alle commotie

De positie van Pieter Elbers als CEO van KLM stond de afgelopen weken ter discussie. Nu hij ‘mag’ blijven is het weer volle kracht vooruit, zegt hij tegen Zakenreis in Parijs. “Omkijken heeft niet zoveel zin.”

Is de kou helemaal uit de lucht?
Het belangrijkste is dat we in ieder geval weer vooruit kunnen kijken. De afgelopen periode hebben we veel complexe discussies gehad.”

Uw termijn loopt af in mei, dus moest er sowieso worden gesproken. Maar waarom stond uw herbenoeming, gezien de uitstekende prestaties van KLM onder u, niet gewoon bij voorbaat vast?
“Schrijf maar op dat ik antwoord met een glimlach.”

U heeft concessies gedaan, zoals het zitting nemen van Ben Smith in de RvC van KLM. Een gezamenlijk kas is een andere wens uit ‘Parijs.’ Komt die er?
“Nee. Daar zijn in het verleden afspraken over gemaakt en die staan nog.”

De voor-voorganger van Smith, Alexandre de Juniac, zat ooit met zijn hand in het geldlaatje van KLM. U heeft de kassa toen hard dichtgeslagen.
“Ja de kas-discussie was in 2015. Dat boek is gesloten.”

Heeft Smith niet opnieuw gepoogd een greep in de kas te doen?
“Nee.”

Smith streeft naar verdergaande integratie van Air France en KLM. Wilt u dat ook?
“Ik wil dat we met zijn allen onze bedrijven en business beter maken. Ik praat liever over synergieën dan integratie. We hebben daarnaast natuurlijk best een lastig jaar achter de rug, met stakingen bij Air France en de onzekerheden rond de nieuwe bestuursstructuur.”

Air France en KLM functioneerden in het verleden altijd het beste als de CEO’s goed met elkaar overweg konden. De afgelopen week leek dat tussen u en Smith niet het geval.
“Ik wil niet teveel terugkijken. Wat ik wel wil zeggen is dat het heel hartverwarmend was om te zien hoeveel steun ik kreeg van KLM’ers en de politiek. Ze staken me een blauw hart onder de riem.”

KLM doet het al heel goed? Aan uw product hoeft niet zoveel te veranderen.
“Natuurlijk, dat is zo, maar je moet nooit achteroverleunen. Om ergens te komen is een ding, om er te blijven is een ander. We hebben in 2018 een stabiel resultaat behaald, na de recordcijfers van 2017. De operationele winst was ruim een miljard. Vergeet niet: bij ons zijn de veranderingen ook niet zonder slag of stoot gegaan. Het ging om besparen enerzijds en investeren anderzijds. Je moet dan aan je mensen wel duidelijk kunnen maken dat die investeringen terugkomen in het bedrijf KLM.”

Hoe kan KLM Air France helpen?
“In de operationele processen, best practices en andere dingen. De spirit van de eerste jaren van Air France-KLM is op een aantal plaatsen in het bedrijf wat weggeëbd – op andere plaatsen ook niet. We moeten die spirit nieuwe impulsen geven.”

Ben Smith zei vandaag dat Schiphol de beste hub van Europa is. Hij weet wel dat Schiphol tot eind 2020 niet kan groeien, toch?
“Ja dat weet hij. En omdat KLM zo’n belangrijke financiële bijdrage levert aan Air France-KLM is het dus van groot belang dat we op Schiphol weer snel verder kunnen groeien.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….