Home / Luchtvaart / Personeel zegt ‘nee’ tegen reddingsplan Alitalia

Personeel zegt ‘nee’ tegen reddingsplan Alitalia

Personeel zegt ‘nee’ tegen reddingsplan Alitalia

Het al jaren noodlijdende Alitalia is dinsdag een slag toegebracht door de eigen medewerkers. Het personeel moest instemmen met een ingrijpende reorganisatie die de weg zou vrijmaken naar een forse investering van de grootaandeelhouders in de luchtvaartmaatschappij. Een faillissement lijkt niet ver weg.

De bezuiniging zou aan 1.700 van de 12.000 personeelsleden hun baan kosten, wie mocht blijven zou acht procent van het loon moeten inleveren. Voor het overgrote deel (70 procent) van het personeel een reden om ‘nee’ te stemmen, er wellicht op rekenend dat de Italiaanse overheid zou toeschieten om het tekort te financieren zoals het in het verleden vaker deed. Maar dat zit er niet in, liet de Italiaanse overheid al eerder weten. De luchtvaartmaatschappij heeft de Italiaanse belastingbetaler in het verleden al genoeg gekost.

Alitalia is al jarenlang kwakkelend en maakte verscheidene doorstarts; sinds 2002 is er geen winst meer gemaakt. In 2009 werd een ‘nieuw’ Alitalia aangekondigd. De Italiaanse maatschappij kon echter, zelfs op binnenlandse vluchten, het gevecht met prijsvechters niet winnen. De laatste jaren kwam daar een verminderde reislust naar Europese bestemmingen bij door terroristische aanslagen. Ook de deelname aan SkyTeam werkte belemmerend voor de Italianen, de afspraken beperkten de luchtvaartmaatschappij om de concurrentie aan te gaan op lucratieve langeafstandsvluchten.

In 2014 leek de redding nabij door de komst van Etihad Airways uit Abu Dhabi dat voor een investering van 1,7 miljard euro een belang van 49 procent in de maatschappij kreeg. Sindsdien is meermaals geprobeerd om saneringen door te voeren. Het doel was om in 2017 weer winstgevend te zijn.

Alitalia heeft inmiddels aangekondigd uitstel van betaling aan te vragen. Verwacht wordt dat een bewindvoerder zal worden aangesteld om Alitalia te ontmantelen. Na verkoop van kansrijke bedrijfsonderdelen wacht het bedrijf dan een faillissement. In Italië wordt teleurgesteld gereageerd en resteert nog een sprankje hoop dat de overheid of investeerders toch willen bijspringen of een alternatief reorganisatieplan op tafel leggen. Op donderdag vindt een overleg plaats van de aandeelhouders.

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….