Home / Luchtvaart / Passagiers hebben ook bij overmacht recht op verzorging

Passagiers hebben ook bij overmacht recht op verzorging

Passagiers hebben ook bij overmacht recht op verzorging

Ryanair moet passagiers die gestrand raakten in 2010 tijdens de IJslandse aswolk, compensatie betalen. Dit heeft het Europese Hof van Justitie besloten.

Volgens Ryanair betekent deze uitspraak dat ‘de kosten van het vliegen in Europa flink zal verhogen’. Volgens EU-regelgeving moet een luchtvaartmaatschappij passagiers verzorgen in de vorm van maaltijden, drankjes, een hotelovernachting, et cetera, wanneer een vlucht wordt geannuleerd. Bovendien hebben zij recht op een vergoeding wanneer de oorzaak van de annulering binnen de invloedssfeer van de airline ligt. De uitbarsting van Eyafjallajökull was overmacht, dus van compensatie conform EU-verordening 261 was geen sprake. Maar Ryanair voerde de buitengewone omstandigheden ook aan als reden waarom zij passagiers tijdens de aswolk niet voorzag van eten, drinken of een hotel. Het Hof heeft nu besloten dat dat niet mag. Ryanair zal passagiers die kosten hebben gemaakt, moeten vergoeden.

Ongeacht de oorzaak van de annulering moeten airlines dus de gestrande passagier verzorgen.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Heathrow kromp in juli 88 pct

Heathrow kromp in juli 88 pct

11/08/2020

Afgelopen juli reisden 860.000 passagiers via Heathrow, een krimp van 88 procent ten opzichte van juli 2019. De luchthaven constateert dinsdag wel een “lichte stijging” van het verkeer sinds het…

‘Enorme kansen’ BCD Travel

‘Enorme kansen’ BCD Travel

10/08/2020

BCD Travel heeft een nieuwe deal gesloten met SAP Concur voor zakelijke hotelreserveringen. BCD zegt dat overeenkomsten als deze in coronatijd “enorme kansen” bieden om “toegevoegde waarde te blijven leveren”…

Veel agressie door corona

Veel agressie door corona

10/08/2020

De Inspectie Leefomgeving en Transport zegt maandag zich zorgen te maken over de vele meldingen van “misdragende passagiers” aan boord van vliegtuigen, met vertrek van of aankomst op Nederlandse luchthavens….