Home / Luchtvaart / Parijse hub Air France ‘20’ jaar

Parijse hub Air France ‘20’ jaar

Parijse hub Air France ‘20’ jaar

Air France viert vandaag (donderdag) een feestje op luchthaven Charles de Gaulle (CDG) bij Parijs. De airline zette in april 1996 op Terminal 2 van CDG haar hub op en noemt dat, een beetje verlaat, de ‘twintigste verjaardag’.

De dag lijkt vooral bedoeld voor Air France en de luchthaven om beider belangen tegenover de verzamelde media te onderstrepen en meer passagiers te trekken. Vorig jaar groeide CDG nauwelijks.

Op een persconferentie noemde de CEO van Air France, Franck Terner, CDG ‘de meest krachtige hub in Europa’. De afgelopen 21 jaar groeide de connectiviteit op de luchthaven van 1.900 verbindingen per week (voor alleen Air France), naar 25.000 (voor Air France samen met partners KLM en Delta Air Lines).

De CEO van Air France-KLM, Jean-Marc Janaillac, benadrukte dat het strategische netwerk is van Air France, KLM en Delta Airlines op Charles de Gaulle, evenals de codeshares met partners in SkyTeam ‘heel belangrijk’ is voor de Frans-Nederlandse combinatie.

Toch doet Charles de Gaulle het niet zo goed. In 2016 groeide het aantal passagiers met 0,3 procent naar 65,9 miljoen. Schiphol nam vorig jaar toe met 9,2 procent, in aantallen passagiers en kwam uit op 63,6 miljoen. Met deze groeicijfers zal Schiphol dit jaar Charles de Gaulle passeren en op de tweede plaats komen in Europa, achter Londen Heathrow.

Het verkeer van de Franse airline kromp vorig jaar licht, maar in januari van dit jaar was er weer groei. Een van de plannen van Air France om verder te groeien is de lancering van een nieuwe low-cost poot, onder de werknaam Boost. Janaillac zei vandaag dat de medium-haul van Boost eind van dit jaar zal beginnen en de long-haul volgend jaar. Tenminste: als de vakbonden instemmen, want dat lijkt het grote struikelblok. De bonden vrezen dat voor Boost goedkoper personeel wordt ingehuurd en dat de positie van de bestaande werknemers daardoor wordt ondergraven. “We hebben de afgelopen tien dagen onderhandeld met de vakbonden en er ligt nu een voorstel op tafel.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….