Home / Luchtvaart / OVV waarschuwt voor risico vliegtuigen na lange stilstand

OVV waarschuwt voor risico vliegtuigen na lange stilstand

OVV waarschuwt voor risico vliegtuigen na lange stilstand

Het weer in gebruik nemen van vliegtuigen die door de crisis stil stonden, levert extra veiligheidsrisico’s op, waarschuwt de OVV vrijdag. De vakbond van luchtvaarttechnici NVLT bestrijdt dit tegenover Zakenreis.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) heeft “een tussentijdse waarschuwing” uitgebracht betreffende de terugkeer in actieve dienst van vliegtuigen “nadat deze tijdelijk buiten gebruik zijn gesteld.” De Onderzoeksraad zegt luchtvaartmaatschappijen hiermee alert te willen maken op de “veiligheidsrisico’s die kunnen ontstaan” bij toestellen die een periode stilstaan. Nu de coronamaatregelen langzaam worden versoepeld, zullen meer en meer vliegtuigen die maandenlang aan de grond hebben gestaan weer in bedrijf komen.

Er zijn enkele incidenten geweest, gerelateerd aan deze situatie, zegt de OVV. De Raad onderzoekt twee voorvallen van vliegtuigen, een van Transavia en een van Tui fly, die recentelijk direct na de start problemen ondervonden met de snelheids- en hoogte-indicaties. Beide toestellen waren daaraan voorafgaand “enige tijd buiten gebruik vanwege de coronapandemie,” schrijft de OvV. “Bij één van de genoemde voorvallen werd een afdekking niet verwijderd, bij het andere voorval waren enkele leidingen niet correct aangesloten. In beide gevallen leidde dit ertoe dat de piloten onjuiste hoogte- en snelheidsinformatie gepresenteerd kregen.”

Reactie NVLT
In een reactie aan Zakenreis zegt Robert Swankhuizen (op de foto rechts), de voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Luchtvaart Technici (NVLT) “geen extra veiligheidsrisico’s” te zien door de stilstand.

“De fabrikanten van de verschillende vliegtuigen leveren het parkeeronderhoudsprogramma en IL&T (Inspectie Leefomgeving en Transport, ressorterend onder het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, red.) keurt dit goed. Wanneer de maatschappijen hun kisten weer willen inzetten moet eerst dit specifieke onderhoudspakket zijn uitgevoerd zijn,” aldus Swankhuizen. “De technici doen dit tot op de letter. Er is geen verschil in het benaderen en uitvoeren van de onderhoudspakketten of nu gaat om geparkeerde toestellen of reguliere onderhoudstaken. Ik zie dus geen extra veiligheidsrisico’s.”

De NVLT-voorman vervolgt: “Fouten in de luchtvaart is een fenomeen dat voorkomt. Gelukkig zijn de systemen in vliegtuigen en in helikopters zo geconstrueerd dat er altijd een backup is die de problemen kunnen opvangen. Van fouten leren de autoriteiten als ze bijvoorbeeld constateren dat het door hun goedgekeurde parkeerpakket niet toereikend was.”

“Technici leren van hun fouten als zij om wat voor reden ook een inschattings- of interpretatiefout hebben gemaakt. En organisaties leren van hun fouten als hun interne veiligheidssysteem aan de bel trekt. Het is niet voor niets dat het Analyse Bureau Voorvallen (van IL&T, red.), duizenden meldingen per jaar ontvangt, ook in normale tijden.”

Illustratie © OVV; Foto © NVLT

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Vrij reizen in Europa na 1 juli

Vrij reizen in Europa na 1 juli

18/06/2021

Reizen vanuit Nederland naar de meeste andere Europese staten is vanaf 1 juli weer mogelijk, met een digitaal corona-certificaat, dankzij de hoge vaccinatiegraad en gratis coronatesten. Dit heeft de regering…

Deal GBT en IAG verlengd

Deal GBT en IAG verlengd

18/06/2021

American Express Global Business Travel (GBT) heeft haar overeenkomst over distributie met BA en Iberia, beide lid van IAG, verlengd. De drie partners werken nauw samen op het gebied van…

KLM Open weer Dutch Open

KLM Open weer Dutch Open

17/06/2021

KLM heeft zich na 17 jaar teruggetrokken als hoofdsponsor en naamgever van het jaarlijkse golftoernooi in Nederland, dat in september daarom wordt gehouden onder de oude naam: Dutch Open. KLM…

Ook magazine AA verdwijnt

Ook magazine AA verdwijnt

16/06/2021

Het inflight magazine van American Airlines (AA) stopt, als gevolg van de toenemende invloed van mobiele technologie en de voordelen van een omnichannel-aanpak. De pandemie gaf de genadeklap vanwege mogelijk…

Lufthansa verkoopt AirPlus

Lufthansa verkoopt AirPlus

16/06/2021

Lufthansa wil de betaalkaart voor zakenreizen, AirPlus, verkopen. Hetzelfde geldt voor de grondafhandeling, terwijl de divisie onderhoud deels in de aanbieding gaat. Het Duitse bedrijf hoopt zo zijn financiën weer…