Home / Luchtvaart / OVV: Buk-raket haalde Malaysia Airlines MH17 neer

OVV: Buk-raket haalde Malaysia Airlines MH17 neer

OVV: Buk-raket haalde Malaysia Airlines MH17 neer

De crash van Malaysia Airlines vlucht MH17 op 17 juli 2014 in Oekraïne is veroorzaakt door de ontploffing van een 9N314M-raketkop, afgevuurd vanaf een Buk-raketsysteem vanuit het oostelijk deel van Oekraïne. Dit staat in het onderzoeksrapport dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) heeft gepubliceerd in een hangar op vliegbasis Gilze-Rijen.

Bij de crash van de Boeing 777-200ER vijftien maanden geleden kwamen alle 298 inzittenden om het leven, onder wie 196 Nederlandse passagiers. In het lijvige onderzoek bevestigt de OVV het vermoeden dat meteen na de crash al bestond. Wíe er voor het neerschieten verantwoordelijk was, laat de OVV in het midden, maar de raad geeft wel aan dat het projectiel werd afgeschoten uit een gebied dat in handen was van pro-Russische separatisten.

De OVV schrijft voorts dat er al vóór 17 juli 2014 “voldoende aanleiding” was om het luchtruim boven het oostelijk deel van Oekraïne uit voorzorg te sluiten. “Geen van de betrokken partijen heeft de risico’s onderkend van het gewapend conflict in het oostelijk deel van Oekraïne voor overvliegend burgerluchtverkeer.”

De OVV presenteerde het onderzoek tegen de achtergrond van een reconstructie van de romp van de Boeing, waarbij alle teruggevonden delen werden gemonteerd op een metalen frame. Duidelijk te zien is hoe de voorkant van de romp is geperforeerd. De raad beschrijft de toedracht als volgt: “Uit het onderzoek blijkt dat vlucht MH17 normaal verliep tot het moment dat het vliegtuig boven het oostelijk deel van Oekraïne vloog. Om 13.20 uur UTC (gecoördineerde wereldtijd) ontplofte aan de linker bovenkant van de cockpit een 9N314M raketkop, afgevuurd vanaf een Buk grond-luchtraketsysteem vanuit een gebied van 320 vierkante kilometer in het oostelijk deel van Oekraïne. De voorkant van het toestel werd doorboord door honderden hoogenergetische deeltjes, afkomstig uit de raketkop. Door de inslag en de daaropvolgende drukgolf kwamen de drie bemanningsleden in de cockpit direct om het leven en brak het vliegtuig in de lucht in stukken. Wrakstukken van het toestel kwamen neer op verschillende plekken in een gebied van totaal 50 vierkante kilometer. Alle 298 inzittenden kwamen om het leven.”

Meerdere bronnen
De Onderzoeksraad zegt de oorzaak van de crash te hebben vastgesteld op basis van meerdere bronnen. “Geen enkel ander scenario dan het Buk grond-luchtraketsysteem kan deze combinatie van feiten verklaren. Andere mogelijke oorzaken, zoals een explosie in het vliegtuig of een lucht-luchtraket zijn onderzocht en uitgesloten. Het gebied van 320 vierkante kilometer van waaruit de raket is gelanceerd, is berekend op basis van verschillende simulaties. Om de precieze afvuurlocatie te bepalen, is aanvullend forensisch onderzoek nodig; dit valt buiten het mandaat van de Onderzoeksraad voor Veiligheid.”

Rusland heeft het onderzoek van de OVV van de hand gewezen als zijnde “partijdig”. De Russische regering en de fabrikant van de Buk-raketten trekken het door de OVV geschetste beeld in twijfel. En áls de Boeing toch door een raket is neergehaald, moet die zijn afgevuurd door het Oekraïense leger, niet door de pro-Russische rebellen of de Russen zelf, aldus de redenatie vanuit Moskou.

De Australische premier Turnbull heeft op zijn beurt de Russische reactie weer fel bekritiseerd. “We keuren het gedrag van Rusland af, dat zijn veto in de VN-Veiligheidsraad gebruikte om een internationaal tribunaal te blokkeren,” zei Turnbull. “We laten ons niet koeioneren door Rusland. Wij niet en geen van de landen die burgers hebben die ons verdriet delen. Hoe lang het ook duurt, we zullen degenen die hier verantwoordelijk voor waren opsporen en berechten.” Onder de 298 slachtoffers van de crash waren ook 27 Australiërs.

Malaysia Airlines dankt OVV
Malaysia Airlines System Berhad, zoals de airline nu heet, heeft naar aanleiding van het onderzoek en de publicatie van het rapport de OVV bedankt. “Malaysia Airlines is dankbaar voor de steun van de Nederlandse overheid bij alle aspecten van de tragedie en voor het leiden van het technische onderzoek,” zegt de maatschappij. “Malaysia Airlines heeft nauw samengewerkt met de Nederlandse autoriteiten en heeft tevens volledige medewerking verleend aan het onderzoeksteam. Wij hopen dat de publicatie van de rapporten duidelijkheid zal geven aan de nabestaanden van het tragische incident.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….