Home / Luchtvaart / Overstappen met easyJet

Overstappen met easyJet

Overstappen met easyJet

EasyJet biedt vanaf heden een overstap aan op intercontinentale vluchten van Norwegian en het Canadese WestJet, met voorlopig alleen Londen Gatwick als luchthaven.

De Britse prijsvechter noemt de service Worldwide by easyJet. Norwegian en WestJet zijn ook budgetmaatschappijen, in het long haul segment. Met de overstap kunnen passagiers bij easyJet boeken en vliegen op bestemmingen in Noord- en Zuid-Amerika en het Verre Oosten.

EasyJet verwijst in een verklaring naar ‘traditionele maatschappijen’ die aansluitingen aanbieden via ‘kostbare en complexe overstap- en code-share overeenkomsten’. EasyJet zegt dat het eigen systeem veel eenvoudiger is door ‘zelf-connectie en verkoop-partnerships.’ Er komt een ‘digitale, virtuele hub’ van de drie partners.

EasyJet zegt dat zij bezig is meer partners te zoeken en is van plan de overstap later ook aan te bieden op andere Europese luchthavens, waaronder Schiphol, Milaan Malpensa, Genève, Parijs Charles De Gaulle en Barcelona. De airline is ‘in gevorderde besprekingen met onder andere maatschappijen uit het Midden-Oosten en Oost-Azië.’

Worldwide by easyJet zal geen gevolgen hebben voor het operationele model en punctualiteit, zo verzekert de carrier. ‘EasyJets toestellen blijven een gemiddelde ‘turn around’ hebben van 25 minuten en zullen niet langer blijven wachten op aansluitende passagiers.’ Worldwide by easyJet houdt een minimale overstaptijd aan van 2,5 uur.

Met de aansluitende vluchten bevestigt easyJet een tendens onder prijsvechters om niet langer alleen point to point te vliegen, maar ook als feeder te dienen in een hub & spoke-systeem.

Ryanair, de grootste budgetmaatschappij van Europa en tevens de grootste airline (in passagiersaantallen) biedt sinds april eveneens beperkte mogelijkheden aan om over te stappen, maar bij de Ierse carrier geldt dit vooralsnog alleen voor vluchten binnen het eigen netwerk. Topman Michael O’Leary van Ryanair liet zich vorige week nog laatdunkend uit over Norwegian, dat volgens hem aan de rand van faillissement staat.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Self service info op Schiphol

Self service info op Schiphol

14/06/2019

Schiphol heeft selfservice informatiepunten geplaatst, verspreid over verscheidene locaties in de terminal. Hier kunnen reizigers onder meer vluchtgegevens opzoeken, plattegronden raadplegen en veelgestelde vragen en antwoorden bekijken. Schiphol heeft de…

BCD lanceert hoteldivisie  

BCD lanceert hoteldivisie  

14/06/2019

BCD Travel heeft een wereldwijde hoteldivisie gelanceerd om ‘in te spelen op de veranderende dynamiek in de zakenreisbranche,’ zegt het bedrijf. Onder de naam Stay by BCD Travel wil de…

Kit zonder plastic bij Delta

Kit zonder plastic bij Delta

13/06/2019

Delta Air Lines introduceert deze maand amenity kits zonder extra plastic wikkels. Op jaarbasis scheelt dit veertien ton aan plastic afval, zegt de Amerikaanse carrier. De partner van Air France…

Air France wordt plasticvrij

Air France wordt plasticvrij

09/06/2019

Air France vervangt alle wegwerp-plastic aan boord door duurzaam materiaal. De airline zegt na een aantal geslaagde proeven adieu tegen plastic borden, bestek en roerstaafjes. Ze wil eind dit jaar…