EasyJet biedt vanaf heden een overstap aan op intercontinentale vluchten van Norwegian en het Canadese WestJet, met voorlopig alleen Londen Gatwick als luchthaven.
De Britse prijsvechter noemt de service Worldwide by easyJet. Norwegian en WestJet zijn ook budgetmaatschappijen, in het long haul segment. Met de overstap kunnen passagiers bij easyJet boeken en vliegen op bestemmingen in Noord- en Zuid-Amerika en het Verre Oosten.
EasyJet verwijst in een verklaring naar ‘traditionele maatschappijen’ die aansluitingen aanbieden via ‘kostbare en complexe overstap- en code-share overeenkomsten’. EasyJet zegt dat het eigen systeem veel eenvoudiger is door ‘zelf-connectie en verkoop-partnerships.’ Er komt een ‘digitale, virtuele hub’ van de drie partners.
EasyJet zegt dat zij bezig is meer partners te zoeken en is van plan de overstap later ook aan te bieden op andere Europese luchthavens, waaronder Schiphol, Milaan Malpensa, Genève, Parijs Charles De Gaulle en Barcelona. De airline is ‘in gevorderde besprekingen met onder andere maatschappijen uit het Midden-Oosten en Oost-Azië.’
Worldwide by easyJet zal geen gevolgen hebben voor het operationele model en punctualiteit, zo verzekert de carrier. ‘EasyJets toestellen blijven een gemiddelde ‘turn around’ hebben van 25 minuten en zullen niet langer blijven wachten op aansluitende passagiers.’ Worldwide by easyJet houdt een minimale overstaptijd aan van 2,5 uur.
Met de aansluitende vluchten bevestigt easyJet een tendens onder prijsvechters om niet langer alleen point to point te vliegen, maar ook als feeder te dienen in een hub & spoke-systeem.
Ryanair, de grootste budgetmaatschappij van Europa en tevens de grootste airline (in passagiersaantallen) biedt sinds april eveneens beperkte mogelijkheden aan om over te stappen, maar bij de Ierse carrier geldt dit vooralsnog alleen voor vluchten binnen het eigen netwerk. Topman Michael O’Leary van Ryanair liet zich vorige week nog laatdunkend uit over Norwegian, dat volgens hem aan de rand van faillissement staat.

