Home / Luchtvaart / Overleg Air France mislukt

Overleg Air France mislukt

Overleg Air France mislukt

De directie van Air France heeft geen akkoord weten te bereiken met de vakbonden van piloten over een versobering van de arbeidsvoorwaarden. In een verklaring zegt de directie van de KLM-partner:  “De vele uren van praten en onderhandelen (met SNPL, de pilotenbond, red.), in aanwezigheid van de CEO van Air France, hebben geen resultaat opgeleverd.”

Air France-KLM had in het kader van de bezuinigingsoperatie Perform 2020 het personeel van Air France en KLM gevraagd de onderneming te helpen door genoegen te nemen met een kleine loonsverhoging (of de lonen te laten bevriezen) en andere ingrepen in de arbeidsvoorwaarden te aanvaarden. Bij KLM hebben alle geledingen daar inmiddels mee ingestemd, maar bij Air France niet. Air France-KLM houdt op 1 oktober een overleg van de board om de crisissituatie te bespreken. Een dag later komt Air France in vergadering bijeen.

Begin deze maand drukte CEO Frédéric Gagey van Air France het personeel nog op het hart mee te werken aan Perform 2020. Zo niet dan ziet Gagey zich genoodzaakt te snijden in de long haul-operatie van zijn maatschappij, zo zei hij. Air France zou 10 procent van de intercontinentale routes willen schrappen, hetgeen rond de 3.500 banen zou kosten.

Ook voor KLM is het mislukken van het overleg in Parijs slecht nieuws. De akkoorden die de  KLM-directie heeft gesloten met de Nederlandse bonden van piloten, cabin crew en grondpersoneel zouden wel eens op losse schroeven kunnen komen te staan als de collega-personeelsleden bij Air France niet bereid zijn tot versobering – of erger nog: als er bij Air France nieuwe stakingen uitbreken.

In een vraaggesprek van Zakenreis met Pieter Elbers is de topman van KLM behoedzaam over de situatie bij Air France. “Frédéric Gagey heeft zijn eigen rol te spelen bij de onderhandelingen met de vakbonden, net zoals ik verantwoordelijk ben voor KLM. Natuurlijk werken Frédéric en ik hierin zo goed mogelijk samen. Ook intern blijf ik benadrukken dat wij vooral naar onszelf moeten kijken en ervoor moeten zorgen dat we KLM gezond en sterk maken.”

Elbers wijst er verder op dat Gagey wel enkele “ ingrijpende besluiten” heeft weten door te voeren bij Air France, zoals het terugbrengen van het aantal full-freighters van tien naar twee en de reorganisatie van de operatie in de Franse provincies. Ook wist Gagey afspraken over hogere productiviteit er door te drukken, lees: langer werken voor hetzelfde geld.

Het hele interview met Pieter Elbers met als titel ‘Facelift is niet genoeg’,  staat in Zakenreis #477, die op vrijdag 2 oktober verschijnt. Nog geen abonnement? Klik hier voor meer informatie

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Weer quarantaineplicht in UK

Weer quarantaineplicht in UK

14/08/2020

Het Verenigd Koninkrijk voert vanaf zaterdag 15 augustus opnieuw een verplichte zelfquarantaine van twee weken in voor reizigers uit enkele landen, waaronder Nederland en Frankrijk. Omgekeerd zal dat niet gelden….

Nieuwe forenzenkaart bij NS

Nieuwe forenzenkaart bij NS

14/08/2020

NS heeft vrijdag bekendgemaakt na de zomer te komen met een abonnement voor forenzen die deels thuis blijven werken. Het spoorbedrijf speelt zo in op de “enorme” neergang van het…

KLM naar Poznań in Polen

KLM naar Poznań in Polen

13/08/2020

KLM opent op 25 oktober een nieuwe, dagelijkse route naar de stad Poznań. Het is de vijfde bestemming in Polen, na Warschau, Krakau, Gdańsk en Wrocław. Met Poznań, 300 kilometer…

Teststraat Schiphol in bedrijf

Teststraat Schiphol in bedrijf

13/08/2020

Sinds donderdag 10.00 uur kunnen passagiers die op Schiphol aankomen uit risicogebieden gebruik maken van een teststraat voor corona. Er geldt geen verplichting, zoals in Duitsland. De GGD Kennemerland verzorgt…