Home / Luchtvaart / Overleg Air France mislukt

Overleg Air France mislukt

Overleg Air France mislukt

De directie van Air France heeft geen akkoord weten te bereiken met de vakbonden van piloten over een versobering van de arbeidsvoorwaarden. In een verklaring zegt de directie van de KLM-partner:  “De vele uren van praten en onderhandelen (met SNPL, de pilotenbond, red.), in aanwezigheid van de CEO van Air France, hebben geen resultaat opgeleverd.”

Air France-KLM had in het kader van de bezuinigingsoperatie Perform 2020 het personeel van Air France en KLM gevraagd de onderneming te helpen door genoegen te nemen met een kleine loonsverhoging (of de lonen te laten bevriezen) en andere ingrepen in de arbeidsvoorwaarden te aanvaarden. Bij KLM hebben alle geledingen daar inmiddels mee ingestemd, maar bij Air France niet. Air France-KLM houdt op 1 oktober een overleg van de board om de crisissituatie te bespreken. Een dag later komt Air France in vergadering bijeen.

Begin deze maand drukte CEO Frédéric Gagey van Air France het personeel nog op het hart mee te werken aan Perform 2020. Zo niet dan ziet Gagey zich genoodzaakt te snijden in de long haul-operatie van zijn maatschappij, zo zei hij. Air France zou 10 procent van de intercontinentale routes willen schrappen, hetgeen rond de 3.500 banen zou kosten.

Ook voor KLM is het mislukken van het overleg in Parijs slecht nieuws. De akkoorden die de  KLM-directie heeft gesloten met de Nederlandse bonden van piloten, cabin crew en grondpersoneel zouden wel eens op losse schroeven kunnen komen te staan als de collega-personeelsleden bij Air France niet bereid zijn tot versobering – of erger nog: als er bij Air France nieuwe stakingen uitbreken.

In een vraaggesprek van Zakenreis met Pieter Elbers is de topman van KLM behoedzaam over de situatie bij Air France. “Frédéric Gagey heeft zijn eigen rol te spelen bij de onderhandelingen met de vakbonden, net zoals ik verantwoordelijk ben voor KLM. Natuurlijk werken Frédéric en ik hierin zo goed mogelijk samen. Ook intern blijf ik benadrukken dat wij vooral naar onszelf moeten kijken en ervoor moeten zorgen dat we KLM gezond en sterk maken.”

Elbers wijst er verder op dat Gagey wel enkele “ ingrijpende besluiten” heeft weten door te voeren bij Air France, zoals het terugbrengen van het aantal full-freighters van tien naar twee en de reorganisatie van de operatie in de Franse provincies. Ook wist Gagey afspraken over hogere productiviteit er door te drukken, lees: langer werken voor hetzelfde geld.

Het hele interview met Pieter Elbers met als titel ‘Facelift is niet genoeg’,  staat in Zakenreis #477, die op vrijdag 2 oktober verschijnt. Nog geen abonnement? Klik hier voor meer informatie

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Air France vermijdt Wuhan

Air France vermijdt Wuhan

23/01/2020

Air France heeft de vluchtuitvoering naar Wuhan opgeschort wegens de uitbraak van het coronavirus in deze Chinese stad. De Franse partner van KLM is de enige Europese carrier die een…

Tempo: nieuw merk bij Hilton

Tempo: nieuw merk bij Hilton

22/01/2020

Hilton heeft een nieuw merk in de markt gezet onder de naam Tempo. De Amerikaanse keten heeft er niet bij gezegd waar en wanneer het eerste Tempo-hotel open gaat. Hilton…