Home / Luchtvaart / KLM praat met bonden over alternatief voor Cityhopper-plan

KLM praat met bonden over alternatief voor Cityhopper-plan

KLM praat met bonden over alternatief voor Cityhopper-plan

KLM heeft in een formele brief naar de vakbonden VNC, De Unie en FNV laten weten dat voorlopig geen Europa-vluchten worden overgeheveld naar KLM Cityhopper. KLM heeft hiermee de deur opengezet voor nieuwe onderhandelingen.

Het voornemen van KLM om de bestemmingen die met Boeing 737’s in Europa worden aangevlogen, door KLM Cityhopper te laten bedienen, zorgde voor grote onrust onder het personeel. De bonden dreigden met stakingen en stiptheidsacties bij KLM, maar ook dochterondenemingen Martinair en Transavia.

“Wij hebben geluisterd naar ons personeel en de bonden en hebben besloten om de komende maanden rond de tafel te gaan zitten om alternatieven te bespreken,” aldus een KLM-woordvoerder. “Dit betekent dat de KLC-optie in de ijskast wordt gezet.”

Volgens KLM moet in het kader van het besparingsprogramma Transform 2015 20 miljoen euro per jaar worden bespaard op de personeelskosten vanaf 2019. Het cabinepersoneel van KLM Cityhopper heeft een striktere CAO dan dat van KLM. Zo moeten de stewards en stewardessen van KLC vier enkele reizen per dag uitvoeren, terwijl er bij KLM hooguit drie per dag zijn toegestaan. Door het volledige Europese netwerk door KLM Cityhopper te laten uitvoeren, zou de productiviteit dus kunnen worden verhoogd.

Vakbond FNV Cabine was woest over het plan en vond dat KLM’ers hiermee opdraaien voor de slechtere resultaten van moederbedrijf Air France, zo bleek uit een brief aan de leden. “Feit is dat sinds de fusie met Air France in september 2003 KLM jaarlijks betere cijfers schrijft dan Air France. KLM zorgt ook op dit moment voor de winstgevendheid en Air France voor de forse verliezen. Ook de KLM directie realiseert zich dat de overhead bij Air France de vorm van een waterhoofd heeft. Daarom heeft Air France momenteel een vrijwillige en zeer goudgerande afvloeiingsregeling van 750 miljoen euro (!) in het leven geroepen voor zo’n 7500 overbodige werknemers. Moeten wij daar nu voor gaan opdraaien?”

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Accor krimpt belang Huazhu

Accor krimpt belang Huazhu

08/12/2019

Accor halveert het eigen belang in de Chinese strategische partner Huazhu Hotels Group. Het Franse bedrijf heeft 5,8 procent van de aandelen van het beursgenoteerde Huazhu te koop aangeboden, voor…

Interim CEO bij Garuda

Interim CEO bij Garuda

06/12/2019

De  raad van commissarissen van Garuda Indonesia heeft Fuad Rizal benoemd tot waarnemend CEO, naast zijn huidige functie als directeur van finance & risk management van de airline. De aanstelling…

Z-Afrika pompt geld in SAA     

Z-Afrika pompt geld in SAA     

06/12/2019

De Zuid-Afrikaanse regering pompt 260 miljoen euro in het noodlijdende  South African Airways (SAA). De staatsmaatschappij is ook onder curatele gesteld. Vorige maand legde een grote staking SAA nog volledig…

Onderzoek nieuwe spoorlijnen

Onderzoek nieuwe spoorlijnen

06/12/2019

Er komen onderzoeken naar enkele nieuwe spoorverbindingen in Nederland. Het treinvervoer mag zich momenteel verheugen in een belangrijke impuls, ook onder zakelijke reizigers, als gevolg van de klimaatproblematiek. Nu het…

Weer staatslening Alitalia 

Weer staatslening Alitalia 

06/12/2019

De Italiaanse regering geeft Alitalia een nieuwe overheidslening, nu van 400 miljoen euro. De carrier, partner van KLM en Air France, is technisch failliet, maar kan via staatskrediet al twee…