Home / Luchtvaart / Orders op Airshow veel lager dan de afgelopen jaren

Orders op Airshow veel lager dan de afgelopen jaren

Orders op Airshow veel lager dan de afgelopen jaren

Het aantal bestelde vliegtuigen op de Paris Air Show 2019 is veel lager uitgevallen dan de edities van de afgelopen jaren. In totaal bestelden airlines 861 toestellen, tegenover 1.464 vorig jaar en 1.226 in 2017.

De twee airshows in Europa, afwisselend op Le Bourget bij Parijs in oneven jaren en op Farnborough bij Londen in de even jaren, zijn wereldwijd de belangrijkste graadmeters voor de stand van de industrie.

Hoewel er momenteel geen sprake is van een financiële crisis in de luchtvaart, kampt de sector wel met problemen. Een ervan is overcapaciteit, vooral in Europa: het aanbod van stoelen is groter dan de vraag. En dus heeft de branche als geheel niet meteen behoefte aan heel veel meer vliegtuigen.

Dit drukt de opbrengsten wel, maar Europese airlines maken nog steeds winst.

Boeing 737 MAX
Een ander probleem zit aan de productiekant: de situatie rond de Boeing 737 MAX. Na twee dodelijke crashes vlak achter elkaar (346 doden) staan alle Max-en aan de grond totdat Boeing de technische mankementen heeft opgelost.

Dit betekent ook dat airlines niet staan te springen om het toestel te bestellen. Desondanks kwamen er in Parijs nog wel orders binnen voor de MAX, ruim 200, maar dit aantal was waarschijnlijk veel hoger geweest als er technisch niets aan de hand zou zijn.

De Airbus A320neo-familie stal de show daarom met 240 orders. Ook in totaal kon Airbus in Parijs dit jaar aanzienlijk meer orders (383) bijschrijven dan Boeing (232).

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
China erkent ‘EU-airline’

China erkent ‘EU-airline’

11/07/2019

De Europese Unie en China hebben een nog goed te keuren ‘horizontale luchtvaartovereenkomst’ gesloten waarin het principe van de EU-airline wordt erkend. Bijna vijftig landen deden dit al eerder, maar…

Nieuwe topman Norwegian

Nieuwe topman Norwegian

11/07/2019

Bjørn Kjos, één van de oprichters van Norwegian Air, is na zeventien jaar opgestapt als CEO. Kjos blijft wel aan als adviseur, maar draagt de leiding over aan Geir Karlsen,…

Vliegtaks in Frankrijk 

Vliegtaks in Frankrijk 

10/07/2019

Frankrijk voert volgend jaar een vliegtaks in voor alle vertrekkende passagiers, zo heeft de minister van transport bekendgemaakt. De opbrengst gaat naar ‘groen vervoer.’ Op binnenlandse of Europese vluchten in…

Afscheid Alders van ORS

Afscheid Alders van ORS

09/07/2019

Hans Alders heeft vanmiddag afscheid genomen van de Omgevingsraad Schiphol (ORS), na een voorzitterschap van 12,5 jaar. Zijn opvolger is Pieter van Geel, voor een interim-periode. Tijdens een symposium in…