
Het aantal bestelde vliegtuigen op de Paris Air Show 2019 is veel lager uitgevallen dan de edities van de afgelopen jaren. In totaal bestelden airlines 861 toestellen, tegenover 1.464 vorig jaar en 1.226 in 2017.
De twee airshows in Europa, afwisselend op Le Bourget bij Parijs in oneven jaren en op Farnborough bij Londen in de even jaren, zijn wereldwijd de belangrijkste graadmeters voor de stand van de industrie.
Hoewel er momenteel geen sprake is van een financiële crisis in de luchtvaart, kampt de sector wel met problemen. Een ervan is overcapaciteit, vooral in Europa: het aanbod van stoelen is groter dan de vraag. En dus heeft de branche als geheel niet meteen behoefte aan heel veel meer vliegtuigen.
Dit drukt de opbrengsten wel, maar Europese airlines maken nog steeds winst.
Boeing 737 MAX
Een ander probleem zit aan de productiekant: de situatie rond de Boeing 737 MAX. Na twee dodelijke crashes vlak achter elkaar (346 doden) staan alle Max-en aan de grond totdat Boeing de technische mankementen heeft opgelost.
Dit betekent ook dat airlines niet staan te springen om het toestel te bestellen. Desondanks kwamen er in Parijs nog wel orders binnen voor de MAX, ruim 200, maar dit aantal was waarschijnlijk veel hoger geweest als er technisch niets aan de hand zou zijn.
De Airbus A320neo-familie stal de show daarom met 240 orders. Ook in totaal kon Airbus in Parijs dit jaar aanzienlijk meer orders (383) bijschrijven dan Boeing (232).

