Home / Luchtvaart / Orders op Airshow veel lager dan de afgelopen jaren

Orders op Airshow veel lager dan de afgelopen jaren

Orders op Airshow veel lager dan de afgelopen jaren

Het aantal bestelde vliegtuigen op de Paris Air Show 2019 is veel lager uitgevallen dan de edities van de afgelopen jaren. In totaal bestelden airlines 861 toestellen, tegenover 1.464 vorig jaar en 1.226 in 2017.

De twee airshows in Europa, afwisselend op Le Bourget bij Parijs in oneven jaren en op Farnborough bij Londen in de even jaren, zijn wereldwijd de belangrijkste graadmeters voor de stand van de industrie.

Hoewel er momenteel geen sprake is van een financiële crisis in de luchtvaart, kampt de sector wel met problemen. Een ervan is overcapaciteit, vooral in Europa: het aanbod van stoelen is groter dan de vraag. En dus heeft de branche als geheel niet meteen behoefte aan heel veel meer vliegtuigen.

Dit drukt de opbrengsten wel, maar Europese airlines maken nog steeds winst.

Boeing 737 MAX
Een ander probleem zit aan de productiekant: de situatie rond de Boeing 737 MAX. Na twee dodelijke crashes vlak achter elkaar (346 doden) staan alle Max-en aan de grond totdat Boeing de technische mankementen heeft opgelost.

Dit betekent ook dat airlines niet staan te springen om het toestel te bestellen. Desondanks kwamen er in Parijs nog wel orders binnen voor de MAX, ruim 200, maar dit aantal was waarschijnlijk veel hoger geweest als er technisch niets aan de hand zou zijn.

De Airbus A320neo-familie stal de show daarom met 240 orders. Ook in totaal kon Airbus in Parijs dit jaar aanzienlijk meer orders (383) bijschrijven dan Boeing (232).

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Garuda zet A330-900neo in

Garuda zet A330-900neo in

13/10/2019

Garuda Indonesia zet vanaf 12 december de Airbus A330-900neo in op de route tussen Bali en Amsterdam. Eerder was nog sprake van een Boeing 777, maar de airline heeft de…

Listeria op KLM-vluchten?

Listeria op KLM-vluchten?

11/10/2019

Geserveerde vleeswaren in de business class van KLM waren mogelijk besmet met de listeriabacterie. Dit heeft KLM naar buiten gebracht. De airline heeft direct ingegrepen en de verdachte producten verwijderd…

Leonardo Royal officieel open

Leonardo Royal officieel open

11/10/2019

Het Leonardo Royal Hotel Amsterdam is gisteren officieel geopend. Sinds april waren de deuren al open voor gasten. Het hotel maakt deel uit van de Israëlische Fattal Hotel Group, die…

Kickstart voor AI in Nederland

Kickstart voor AI in Nederland

10/10/2019

Vijf Nederlandse bedrijven, waaronder KLM, willen AI in Nederland een impuls geven met het verder ontwikkelen van technologie op het gebied van kunstmatige intelligentie. Daartoe hebben Ahold Delhaize, ING, KLM,…

BP ruilt CWT in voor Egencia

BP ruilt CWT in voor Egencia

09/10/2019

BP heeft Egencia gekozen als nieuwe travel management company voor het wereldwijde zakenreisbeleid van de Britse multinational. Het contract met CWT is opgezegd. Egencia, een dochteronderneming van de Amerikaanse Expedia…

KLM is 100, hoe nu verder?

KLM is 100, hoe nu verder?

08/10/2019

KLM vierde gisteren op grootse wijze haar eeuwfeest en gaat vandaag verder met een business-as-usual-mentaliteit. Maar zo ‘usual’ is de situatie niet. Topman Smith van Air France-KLM wil een strakkere…