Air France-KLM staat op het punt een miljardenorder te plaatsen bij Airbus, bestemd voor Air France. Dit meldt persbureau Reuters op basis van ‘bronnen bij het bedrijf.’
Air France-KLM koopt vliegtuigen op groepsniveau in, waarbij soms meteen, soms later duidelijk wordt naar welke van de twee airlines de toestellen gaan.
De op handen zijnde order gaat, als de informatie juist is, om vliegtuigen van het type Airbus A220 en A320neo. In dat geval zijn ze zeker bestemd voor Air France, die eerder al aankondigde de vloot op de short en medium haul te willen vernieuwen.
In het kleinste segment heeft Air France 51 verouderde toestellen van de types A318 en A319 in dienst. De Airbus A220 – voorheen de CSeries van Bombardier – zou deze vliegtuigen moeten vervangen. Verder heeft Air France een vloot van 43 van de grotere A320’s en 20 A321’s in bedrijf. De airline zou de oudste exemplaren hiervan willen vervangen door A320neo’s, oplopend tot een aantal van veertig.
Vloot KLM
KLM heeft een vloot die vrijwel uitsluitend uit Boeings bestaat. Alle single aisle vliegtuigen zijn van het type Boeing 737 (geen MAX), terwijl in de wide bodies de Boeing 777 en de Boeing 787 domineren. De enige Airbussen die KLM heeft zijn A330’s, dertien stuks.
In de short haul heeft KLM (KLM Cityhopper) uitsluitend Embraer-vliegtuigen. Ook Air France heeft Embraers, bij dochtermaatschappij Air France Hop.

