Home / Luchtvaart / Oproep eerlijke concurrentie

Oproep eerlijke concurrentie

Oproep eerlijke concurrentie

Enkele Europese airlines en een actiegroep van piloten hebben de Europese Commissie opgeroepen bij derde landen “garanties voor eerlijke concurrentie” af te dwingen. De transportministers van de EU komen dezer dagen bijeen, onder meer om te praten over de luchtvaartverdragen met de Golf-carriers.

De Commissie gaat mogelijk het komend najaar om de tafel zitten met de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) en Qatar om te onderhandelingen over pan-Europese Open Skies met beide Golf-staten, waardoor Emirates, Etihad en Qatar Airways nog meer vluchten tussen hun hubs en Europa zouden kunnen uitvoeren.

Air France-KLM en Lufthansa zijn tegen meer vluchten van de carriers uit de Golf, omdat de regeringen van de VAE en Qatar de airlines zouden steunen met miljardensubsidies. Ook actiegroep Europeans for Fair Competition (E4FC), waarachter vooral vakbonden van Europese piloten schuil gaan, vindt dat er sprake is van oneerlijke concurrentie. De maatschappijen uit de Golf zouden Europese regelgeving over mededinging overtreden.

Volgens een berekening van E4FC kregen Emirates, Etihad en Qatar Airways de afgelopen jaren voor een totaalbedrag van 39 miljard euro aan subsidie. De drie maatschappijen ontkennen dit in alle toonaarden. Op hun beurt stellen zij dat airlines in de Verenigde Staten en in Europa in het verleden veel financiële steun van overheden hebben gekregen.

Luchtrechtdeskundigen wijzen er intussen op dat overheidssteun aan airlines niet per definitie illegaal is. Binnen de EU mag het niet, omdat de lidstaten dit onderling hebben afgesproken. Maar de luchtvaart valt niet onder de wereldhandelsorganisatie WTO van de Verenigde Naties. Afspraken zoals die gelden in de EU zijn dus niet van toepassing op landen buiten de Unie.

De Europese luchtvaart is sterk verdeeld over het onderwerp. Terwijl Lufthansa en Air France-KLM in de aanval gaan richting de Golf-carriers, wil de International Airlines Group (British Airways, Iberia, Aer Lingus, Vueling) niets van de kritiek horen. Onpartijdig is IAG niet helemaal: Qatar Airways heeft een belang van 15 procent in de groep.

Maar ook de prijsvechters Ryanair en easyJet onderschrijven de stelling dat de Golf-carriers bezig zijn met oneerlijke concurrentie niet.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….