Home / Luchtvaart / Open Skies Qatar en EU

Open Skies Qatar en EU

Open Skies Qatar en EU

De Europese Unie heeft deze week een open skies-overeenkomst getekend met Qatar, waardoor er ongelimiteerd luchtverkeer over en weer mogelijk is. De Europese luchthavens verwelkomen de deal, onder airlines bestaan reserves.

Door de zogenoemde Comprehensive Air Transport Agreement kunnen airlines uit de 28 lidstaten van de EU en Qatar Airways, de enige airline in het emiraat, zoveel vluchten uitvoeren naar elkaars grondgebied als ze willen, mits er slots beschikbaar zijn op de luchthavens. Nadat het Verenigd Koninkrijk de EU heeft verlaten – nu gepland op 29/30 maart, gelden de afspraken niet meer voor dit land.

In de overeenkomst zijn ook bepalingen opgenomen over eerlijke concurrentie, transparantie, het milieu en consumentenrechten.

ACI Europe, de brancheorganisatie van Europese luchthavens, prijst het akkoord met Qatar. Olivier Jankovec, de directeur-generaal van ACI Europe zegt in een reactie: “De Europese luchthavens varen wel bij open skies, die airlines aantrekken en hen in staat stelt routenetwerken te ontwikkelen. De EU-Qatar overeenkomst is een belangrijke stap in de implementatie van de luchtvaartstrategie van de EU.”

In kringen van airlines is men minder enthousiast over de open skies met Qatar. Air France-KLM en Lufthansa bekritiseerden de afgelopen jaren, samen met de grote Amerikaanse carriers, de positie van hun concurrenten in de Golfregio, die in hun ogen veel staatssteun zouden ontvangen. Emirates (Dubai), Etihad (Abu Dhabi) en Qatar Airways hebben dit steeds ontkend.

Ministaat
Qatar is het eerste land in het Midden-Oosten die open skies heeft afgesproken met de EU. Met Oman begint deze maand overleg. De Verenigde Arabische Emiraten (met Dubai en Abu Dhabi) heeft geweigerd met de EU te praten over open skies.

Qatar is een welvarende ministaat met een oppervlakte die een kwart van Nederland is. Er wonen 2,6 miljoen mensen, van wie het overgrote deel (88 procent) expats zijn, buitenlandse werknemers, zowel in de hoge als lage marktsegmenten.

Qatar Airways heeft zich in tien jaar tijd ontwikkeld tot een belangrijke speler in het longhaul vervoer. De airline vliegt dagelijks op Schiphol. Qatar Airways investeert ook in buitenlandse carriers, waaronder de International Airlines Group (belang van 21,4 procent) en Air Italy (49 procent).

 

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Zaventem: vier nieuwe routes

Zaventem: vier nieuwe routes

28/11/2021

Vanaf Brussels Airport (Zaventem) zijn dit winterseizoen 130 bestemmingen beschikbaar, aangeboden door 52 luchtvaartmaatschappijen. Het gaat om een aangepast aanbod zegt de Belgische luchthaven, ‘waarbij uiteraard nog steeds rekening wordt…

Coronagolf op KLM-vluchten

Coronagolf op KLM-vluchten

27/11/2021

Op de twee KLM-vluchten die vrijdag uit Zuid-Afrika aankwamen, waren 61 passagiers besmet met corona, bijna tien procent van het totaal. Dit blijkt uit cijfers van de GGD. De positief…

APG: GSA Surinam Airways

APG: GSA Surinam Airways

23/11/2021

Surinam Airways heeft APG aangesteld als General Sales Agent (GSA) voor Europa, zo hebben de twee partijen dinsdag naar buiten gebracht. De luchtvaartmaatschappij van Suriname voert momenteel twee vluchten per…

Herstel zakenreizen in 2025

Herstel zakenreizen in 2025

23/11/2021

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek gedaan naar zakenreizen in Nederland en verwacht op basis daarvan pas in 2025 een terugkeer tot het niveau van 2019. Het KiM, onderdeel…