Home / Luchtvaart / Open Skies Qatar en EU

Open Skies Qatar en EU

Open Skies Qatar en EU

De Europese Unie heeft deze week een open skies-overeenkomst getekend met Qatar, waardoor er ongelimiteerd luchtverkeer over en weer mogelijk is. De Europese luchthavens verwelkomen de deal, onder airlines bestaan reserves.

Door de zogenoemde Comprehensive Air Transport Agreement kunnen airlines uit de 28 lidstaten van de EU en Qatar Airways, de enige airline in het emiraat, zoveel vluchten uitvoeren naar elkaars grondgebied als ze willen, mits er slots beschikbaar zijn op de luchthavens. Nadat het Verenigd Koninkrijk de EU heeft verlaten – nu gepland op 29/30 maart, gelden de afspraken niet meer voor dit land.

In de overeenkomst zijn ook bepalingen opgenomen over eerlijke concurrentie, transparantie, het milieu en consumentenrechten.

ACI Europe, de brancheorganisatie van Europese luchthavens, prijst het akkoord met Qatar. Olivier Jankovec, de directeur-generaal van ACI Europe zegt in een reactie: “De Europese luchthavens varen wel bij open skies, die airlines aantrekken en hen in staat stelt routenetwerken te ontwikkelen. De EU-Qatar overeenkomst is een belangrijke stap in de implementatie van de luchtvaartstrategie van de EU.”

In kringen van airlines is men minder enthousiast over de open skies met Qatar. Air France-KLM en Lufthansa bekritiseerden de afgelopen jaren, samen met de grote Amerikaanse carriers, de positie van hun concurrenten in de Golfregio, die in hun ogen veel staatssteun zouden ontvangen. Emirates (Dubai), Etihad (Abu Dhabi) en Qatar Airways hebben dit steeds ontkend.

Ministaat
Qatar is het eerste land in het Midden-Oosten die open skies heeft afgesproken met de EU. Met Oman begint deze maand overleg. De Verenigde Arabische Emiraten (met Dubai en Abu Dhabi) heeft geweigerd met de EU te praten over open skies.

Qatar is een welvarende ministaat met een oppervlakte die een kwart van Nederland is. Er wonen 2,6 miljoen mensen, van wie het overgrote deel (88 procent) expats zijn, buitenlandse werknemers, zowel in de hoge als lage marktsegmenten.

Qatar Airways heeft zich in tien jaar tijd ontwikkeld tot een belangrijke speler in het longhaul vervoer. De airline vliegt dagelijks op Schiphol. Qatar Airways investeert ook in buitenlandse carriers, waaronder de International Airlines Group (belang van 21,4 procent) en Air Italy (49 procent).

 

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Garuda schrapt Boeing MAX

Garuda schrapt Boeing MAX

22/03/2019

Garuda Indonesia schrapt een order voor 49 Boeing 737 MAX 8’s. De carrier heeft geen vertrouwen meer in het product, na twee crashes van MAX-vliegtuigen van andere airlines, waarbij recentelijk…

EasyJet zegt ciao Alitalia

EasyJet zegt ciao Alitalia

20/03/2019

EasyJet heeft zich deze week onverwachts teruggetrokken uit het consortium van drie partijen die bezig waren Alitalia over te nemen. De toekomst van de Italiaanse carrier is hiermee weer onzeker…