Home / Luchtvaart / Open Skies Qatar en EU

Open Skies Qatar en EU

Open Skies Qatar en EU

De Europese Unie heeft deze week een open skies-overeenkomst getekend met Qatar, waardoor er ongelimiteerd luchtverkeer over en weer mogelijk is. De Europese luchthavens verwelkomen de deal, onder airlines bestaan reserves.

Door de zogenoemde Comprehensive Air Transport Agreement kunnen airlines uit de 28 lidstaten van de EU en Qatar Airways, de enige airline in het emiraat, zoveel vluchten uitvoeren naar elkaars grondgebied als ze willen, mits er slots beschikbaar zijn op de luchthavens. Nadat het Verenigd Koninkrijk de EU heeft verlaten – nu gepland op 29/30 maart, gelden de afspraken niet meer voor dit land.

In de overeenkomst zijn ook bepalingen opgenomen over eerlijke concurrentie, transparantie, het milieu en consumentenrechten.

ACI Europe, de brancheorganisatie van Europese luchthavens, prijst het akkoord met Qatar. Olivier Jankovec, de directeur-generaal van ACI Europe zegt in een reactie: “De Europese luchthavens varen wel bij open skies, die airlines aantrekken en hen in staat stelt routenetwerken te ontwikkelen. De EU-Qatar overeenkomst is een belangrijke stap in de implementatie van de luchtvaartstrategie van de EU.”

In kringen van airlines is men minder enthousiast over de open skies met Qatar. Air France-KLM en Lufthansa bekritiseerden de afgelopen jaren, samen met de grote Amerikaanse carriers, de positie van hun concurrenten in de Golfregio, die in hun ogen veel staatssteun zouden ontvangen. Emirates (Dubai), Etihad (Abu Dhabi) en Qatar Airways hebben dit steeds ontkend.

Ministaat
Qatar is het eerste land in het Midden-Oosten die open skies heeft afgesproken met de EU. Met Oman begint deze maand overleg. De Verenigde Arabische Emiraten (met Dubai en Abu Dhabi) heeft geweigerd met de EU te praten over open skies.

Qatar is een welvarende ministaat met een oppervlakte die een kwart van Nederland is. Er wonen 2,6 miljoen mensen, van wie het overgrote deel (88 procent) expats zijn, buitenlandse werknemers, zowel in de hoge als lage marktsegmenten.

Qatar Airways heeft zich in tien jaar tijd ontwikkeld tot een belangrijke speler in het longhaul vervoer. De airline vliegt dagelijks op Schiphol. Qatar Airways investeert ook in buitenlandse carriers, waaronder de International Airlines Group (belang van 21,4 procent) en Air Italy (49 procent).

 

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Eerste vlucht Delta op Tampa

Eerste vlucht Delta op Tampa

24/05/2019

Delta Air Lines, de partner van KLM en Air France, is vandaag begonnen met een nieuwe route vanuit Amsterdam naar Tampa, Florida. Delta breidt hiermee haar netwerk vanuit Nederland verder…

China eist geld voor MAX

China eist geld voor MAX

23/05/2019

De drie grote Chinese airlines eisen compensatie van Boeing voor het aan de grond houden van hun MAX-toestellen. Air China, China Southern en China Eastern hebben samen 42 Boeing MAX-8…

KLM in start-up Air Antwerp

KLM in start-up Air Antwerp

22/05/2019

KLM heeft met CityJet een nieuwe airline opgericht onder de naam Air Antwerp. Dit bevestigt een woordvoerder van de start-up tegen Zakenreis. Na de zomer wil de carrier beginnen met…

Bagagetoeslag KLM nu overal

Bagagetoeslag KLM nu overal

20/05/2019

KLM hanteert vanaf 21 mei op bijna het gehele netwerk een toeslag voor ruimbagage bij de goedkoopste tickets. Dit bevestigt Dries Klein, vice-president sales KLM Benelux, tegen Zakenreis. Het verschil…

Winstval Ryanair 29 procent

Winstval Ryanair 29 procent

20/05/2019

Ryanair heeft in het gebroken boekjaar 2018-19 de winst zien dalen met 29 procent, van 1,45 miljard naar 1,02 miljard euro. De Ierse prijsvechter noemt als oorzaken hogere brandstofkosten en…