Home / Luchtvaart / Ook problemen ‘oude’ B737

Ook problemen ‘oude’ B737

Ook problemen ‘oude’ B737

Wereldwijd worden momenteel rond de vijftig Boeing 737’s aan de grond gehouden, wegens scheurtjes in de constructie. Het gaat om het oude model van het toestel, dat ook bij KLM en Transavia in gebruik is. De nieuwste variant, de Boeing 737 MAX, vliegt sinds maart helemaal niet meer na twee dodelijke crashes.

De huidige, meest voorkomende Boeing 737 wordt door de fabrikant ook wel NG genoemd, een afkorting voor Next Generation. Het model kent verscheidene varianten, waarvan de 737-700, 737-800 en 737-900 de meest gebruikelijk zijn. KLM heeft 51 van deze vliegtuigen in de vloot, Transavia Nederland 42 stuks.

Pickle fork
Vorige maand gaf de fabrikant zelf aan de airlines al een officieel bericht door over mogelijke scheurtjes in de pickle fork die de romp met de vleugels verbindt. Wereldwijd zijn er ruim 6.000 Boeing 737NG’s in bedrijf.

Boeing maande alle gebruikers deze toestellen grondig te inspecteren. Dit is inmiddels met duizend vliegtuigen van dit type gebeurd en bij vijftig daarvan bleken inderdaad scheurtjes te zitten in de ophanging.

De pickle fork is berekend op 90.000 vluchten. Uitgaande van tien vluchten per dag zou het onderdeel dan tussen de 25 en 30 jaar mee kunnen, de gebruikelijke leeftijd van een verkeersvliegtuig. Bij inspectie van sommige toestellen die minder dan de helft van dit aantal cycles had gevlogen, bleken toch al scheurtjes in het onderdeel te zitten.

Aan de grond
Enkele airlines, waaronder Garuda, Southwest, Qantas, Korean en Lion Air houden inmiddels enkele van hun Boeing 737’s aan de grond, in afwachting van reparatie. KLM en Transavia hebben nog geen 737’s uit de dienstregeling gehaald.

Boeing kan de ontwikkeling rond de oude 737 slecht gebruiken. De fabrikant zit nog midden in de affaire rond de 737 MAX, de jongste loot aan de 737-boom, waarvan alle exemplaren al zeven maanden aan de grond staan na twee dodelijke ongelukken in oktober 2018 en maart 2019 waarbij 346 mensen omkwamen.

Boeing heeft toegegeven een ontwerpfout te hebben gemaakt bij de MAX. Of dit type terugkeert in de lucht en wanneer is nog steeds niet duidelijk.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Nieuwe route Vueling

Nieuwe route Vueling

24/10/2021

De Spaanse carrier Vueling, onderdeel van de International Airlines Group (IAG), vliegt vanaf 3 december tussen Amsterdam en Praag. De Tsjechische hoofdstad wordt vier keer week aangevlogen op zondag, dinsdag,…

Te veel fijnstof op Schiphol

Te veel fijnstof op Schiphol

21/10/2021

Op en rondom Schiphol is te veel fijnstof, door de uitstoot van vliegtuigen, zo concludeert de luchthaven zelf op basis van onderzoek door TNO. Het bedrijf wil ‘extra maatregelen’ nemen…

KLM en IATA versus ACNL

KLM en IATA versus ACNL

20/10/2021

KLM keert zich tegen een nieuw systeem van slottoewijzing dat ACNL volgend jaar wenst door te voeren. De airline krijgt hierbij steun van brancheorganisatie IATA die de slotcoördinator voor de…

Frankfurt-Hahn Airport failliet

Frankfurt-Hahn Airport failliet

20/10/2021

De HNA-Group heeft faillissement aangevraagd voor luchthaven Frankfurt-Hahn waarin het Chinese bedrijf zelf grootaandeelhouder is. De airport zag ruim vóór de coronacrisis de aantallen passagiers en omzet al teruglopen, de…