Home / Luchtvaart / Ook LATAM in Chapter 11

Ook LATAM in Chapter 11

Ook LATAM in Chapter 11

LATAM heeft Chapter 11 aangevraagd in de Verenigde Staten. Het is na Avianca de tweede carrier uit Latijns-Amerika die deze stap zet. Het bedrijf mag nu reorganiseren en intussen zijn operatie doorzetten.

LATAM heeft een beursnotering in New York, met Delta Air Lines als de op een na grootste aandeelhouder (20 procent). Daarom kan de airlinegroep, waarvan het hoofdkantoor is gevestigd in Santiago, Chili, gebruik maken van Amerikaanse wetgeving.

Bij LATAM, waar 40.000 mensen werken, is inmiddels een ontslagronde begonnen: 1.850 mensen hebben de afgelopen weken hun baan verloren en naar verwachting zullen er veel meer werknemers afvloeien. Het bedrijf praat voorts met de regeringen in Chili, Brazilië, Colombia en Peru over aanvullende financiering.

Winstgevend
LATAM was tot voor kort een goedlopende, winstgevende onderneming, met dochtermaatschappijen in acht Zuid-Amerikaanse landen. In 2019 hield het bedrijf onder de streep 190 miljoen dollar over op een omzet van 10,4 miljard. De groep vervoerde 74 miljoen passagiers, een record voor LATAM.

Maar corona heeft LATAM, zoals alle andere luchtvaartmaatschappijen, zeer hard getroffen. Het vliegverkeer ligt sinds eind maart grotendeels stil. LATAM zegt in april slechts 5 procent te hebben vervoerd van het aantal passagiers in vergelijking met dezelfde maand in 2019.

LATAM heeft nog wel een goed gevulde kas, waar voorafgaande aan de corona-pandemie 1,3 miljard dollar in zat. De groep zoekt nu een aanvullende investering van 900 miljoen dollar, volgens de regels van Chapter 11, de Amerikaanse faillissementsbescherming.

Dat geld moet vooral komen van de vermogende Chileense familie Cueto, die met een belang van 21,5 procent de grootste aandeelhouder is in LATAM. Van Delta Air Lines mag weinig worden verwacht, want de partner van Air France-KLM ondergaat zelf in hevige mate de gevolgen van de corona-pandemie.

Diepe zakken
Een andere grootaandeelhouder: Qatar Airways (10 procent) biedt wel hulp. Hoewel ook de Arabische airline door corona nauwelijks meer vliegt, is het een staatsbedrijf, in een van de rijkste landen ter wereld. Het emiraat Qatar beschikt door gas- en oliewinning over schier oneindig diepe zakken en daar profiteert de nationale airline mede van.

Qatar Airways denkt verder alvast vooruit naar de tijd ná corona en hoopt dan via LATAM een groter marktaandeel te krijgen op het continent. Vorig jaar ging het juist de andere kant op. Delta Air Lines kaapte 20 procent in aandelen LATAM weg voor de neus van American Airlines, de partner van Qatar Airways. De Arabische carrier zag zich in de board van LATAM ineens geconfronteerd met de grote concurrent Delta.

Die situatie is nu radicaal anders. Het lijkt erop dat de nieuwe investeringen van de Cueto-familie en Qatar Airways ook betekenen dat zij meer aandelen krijgen. Het belang van Delta in LATAM wordt dan kleiner.

Trump houdt Brazilianen tegen
Intussen is er nog geen zicht op verbetering van de situatie, eerder een nog verdere verslechtering. In Brazilië, het grootste land van het continent en een belangrijke markt voor LATAM, is het aantal corona-besmettingen en -doden hoog.

De Amerikaanse president Trump heeft daarom strenge eisen opgelegd aan het vliegverkeer. Niet-Amerikaanse passagiers krijgen voorlopig vanuit Brazilië vrijwel geen toegang tot de Verenigde Staten.

Brazilië telt 375.000 corona-besmettingen, het op een na hoogste aantal ter wereld. De VS is in absolute zin het hardst getroffen met 1,7 miljoen besmettingen. De dodenaantallen zijn respectievelijk 23.500 in Brazilië en 99.980 in de VS (cijfers van 26 mei).

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Dries Klein weg bij KLM

Dries Klein weg bij KLM

25/09/2020

Dries Klein (61), vicepresident sales KLM Benelux, gaat per 1 november het bedrijf verlaten, na 34 jaar dienstverband. Hij maakt gebruik van de vrijwillige vertrekregeling bij KLM en gaat daarmee…

FNV en KLM op ramkoers

FNV en KLM op ramkoers

25/09/2020

FNV en KLM liggen op ramkoers over de komende reorganisatie. De regering wil in ruil voor de miljardensteun een loonoffer van alle werknemers, stelt de directie. Maar de bond bestrijdt…

IATA schrapt top Amsterdam

IATA schrapt top Amsterdam

24/09/2020

IATA heeft de fysieke top in Amsterdam, die eerder al was doorgeschoven naar eind november, nu definitief geannuleerd als gevolg van de corona-pandemie. Wel komt er een virtuele sessie. Dit…

Kremers state agent bij KLM

Kremers state agent bij KLM

23/09/2020

Minister Hoekstra van Financiën heeft woensdag de langverwachte benoeming van een state agent bij KLM bekendgemaakt. Het is beroepsbestuurder Jeroen Kremers, die toezicht zal houden op de juiste besteding van…

Restitutie weer binnen 7 dagen

Restitutie weer binnen 7 dagen

23/09/2020

Alle luchtvaartmaatschappijen moeten vanaf 1 oktober zoals voorheen binnen zeven dagen hun klanten terugbetalen bij annulering van een vlucht. Dit heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) bepaald. Toezichthouder ILT,…