Home / Luchtvaart / Ook Amerikaanse carriers schrappen de naam Taiwan

Ook Amerikaanse carriers schrappen de naam Taiwan

Ook Amerikaanse carriers schrappen de naam Taiwan

Amerikaanse carriers schrappen vandaag, op 25 juli, als laatsten op last van China de naam Taiwan. Het Witte Huis sprak eerder van ‘Orwelliaanse nonsense’, maar de airlines in de VS geven toch gehoor aan de Chinese eisen.

De opstelling van de Volksrepubliek China is door politieke motieven ingegeven. Zij beschouwt Taiwan als een afvallige provincie en stoorde zich aan de benaming ‘Taipei, Taiwan’, die de meeste luchtvaartmaatschappijen – behalve de Chinese – tot voor kort gebruikten. Beijing eiste dat buitenlandse airlines uiterlijk op 25 juli de aanduiding ‘Taiwan’ zouden schrappen.

In plaats daarvan zou Taipei, de hoofdstad van Taiwan, moeten worden aangeduid als ‘Taipei, China’. Airlines die dit niet zouden doen, zouden problemen kunnen krijgen met de landingsrechten in de Volksrepubliek

Semantisch
Aziatische en Europese maatschappijen kozen al eerder eieren voor hun geld, want de routes naar China zijn vele malen belangrijker dan die naar Taiwan. Bovendien is het een semantische kwestie: in de praktijk van de vluchten verandert er niets.

Een tussenvorm die hier en daar op websites is verschenen is ‘Taipei, Taipei’, een variant op de gebruikte term in de sportwereld: ‘Chinese Taipei’, waar beide ‘landen’ zich in kunnen vinden. Of Beijing hier ook in de luchtvaart genoegen mee zal nemen of blijft bij de eis ‘Taipei, China’, is nog de vraag.

Van de Amerikaanse carriers heeft alleen United Airlines een directe verbinding naar Taipei. Delta Air Lines en American Airlines vliegen in samenwerking met Aziatische partners naar Taipei.

Toenadering
De Volksrepubliek China en de Republiek China, zoals Taiwan zichzelf noemt, claimen sinds het einde van de burgeroorlog in 1949 elkaars grondgebied en zijn het daar dus over eens. Maar China is met 1,3 miljard inwoners en een enorme oppervlakte (even groot als de VS) geen partij voor het kleine Taiwan (23 miljoen inwoners, oppervlakte vergelijkbaar met Nederland).

De twee gezworen vijanden blijven bij hun wederzijdse claims, maar zijn sinds de eeuwwisseling via overleg wel dichter bij elkaar gekomen.  Dit heeft er in geresulteerd dat de handel exponentieel is toegenomen. Sinds 2008 is het luchtverkeer hersteld. Chinese en Taiwanese carriers vliegen veelvuldig heen en weer, vluchten die voor beide regering te boek staan als ‘binnenlands.’

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
China erkent ‘EU-airline’

China erkent ‘EU-airline’

11/07/2019

De Europese Unie en China hebben een nog goed te keuren ‘horizontale luchtvaartovereenkomst’ gesloten waarin het principe van de EU-airline wordt erkend. Bijna vijftig landen deden dit al eerder, maar…

Nieuwe topman Norwegian

Nieuwe topman Norwegian

11/07/2019

Bjørn Kjos, één van de oprichters van Norwegian Air, is na zeventien jaar opgestapt als CEO. Kjos blijft wel aan als adviseur, maar draagt de leiding over aan Geir Karlsen,…

Vliegtaks in Frankrijk 

Vliegtaks in Frankrijk 

10/07/2019

Frankrijk voert volgend jaar een vliegtaks in voor alle vertrekkende passagiers, zo heeft de minister van transport bekendgemaakt. De opbrengst gaat naar ‘groen vervoer.’ Op binnenlandse of Europese vluchten in…

Afscheid Alders van ORS

Afscheid Alders van ORS

09/07/2019

Hans Alders heeft vanmiddag afscheid genomen van de Omgevingsraad Schiphol (ORS), na een voorzitterschap van 12,5 jaar. Zijn opvolger is Pieter van Geel, voor een interim-periode. Tijdens een symposium in…