Home / Luchtvaart / Ook Amerikaanse carriers schrappen de naam Taiwan

Ook Amerikaanse carriers schrappen de naam Taiwan

Ook Amerikaanse carriers schrappen de naam Taiwan

Amerikaanse carriers schrappen vandaag, op 25 juli, als laatsten op last van China de naam Taiwan. Het Witte Huis sprak eerder van ‘Orwelliaanse nonsense’, maar de airlines in de VS geven toch gehoor aan de Chinese eisen.

De opstelling van de Volksrepubliek China is door politieke motieven ingegeven. Zij beschouwt Taiwan als een afvallige provincie en stoorde zich aan de benaming ‘Taipei, Taiwan’, die de meeste luchtvaartmaatschappijen – behalve de Chinese – tot voor kort gebruikten. Beijing eiste dat buitenlandse airlines uiterlijk op 25 juli de aanduiding ‘Taiwan’ zouden schrappen.

In plaats daarvan zou Taipei, de hoofdstad van Taiwan, moeten worden aangeduid als ‘Taipei, China’. Airlines die dit niet zouden doen, zouden problemen kunnen krijgen met de landingsrechten in de Volksrepubliek

Semantisch
Aziatische en Europese maatschappijen kozen al eerder eieren voor hun geld, want de routes naar China zijn vele malen belangrijker dan die naar Taiwan. Bovendien is het een semantische kwestie: in de praktijk van de vluchten verandert er niets.

Een tussenvorm die hier en daar op websites is verschenen is ‘Taipei, Taipei’, een variant op de gebruikte term in de sportwereld: ‘Chinese Taipei’, waar beide ‘landen’ zich in kunnen vinden. Of Beijing hier ook in de luchtvaart genoegen mee zal nemen of blijft bij de eis ‘Taipei, China’, is nog de vraag.

Van de Amerikaanse carriers heeft alleen United Airlines een directe verbinding naar Taipei. Delta Air Lines en American Airlines vliegen in samenwerking met Aziatische partners naar Taipei.

Toenadering
De Volksrepubliek China en de Republiek China, zoals Taiwan zichzelf noemt, claimen sinds het einde van de burgeroorlog in 1949 elkaars grondgebied en zijn het daar dus over eens. Maar China is met 1,3 miljard inwoners en een enorme oppervlakte (even groot als de VS) geen partij voor het kleine Taiwan (23 miljoen inwoners, oppervlakte vergelijkbaar met Nederland).

De twee gezworen vijanden blijven bij hun wederzijdse claims, maar zijn sinds de eeuwwisseling via overleg wel dichter bij elkaar gekomen.  Dit heeft er in geresulteerd dat de handel exponentieel is toegenomen. Sinds 2008 is het luchtverkeer hersteld. Chinese en Taiwanese carriers vliegen veelvuldig heen en weer, vluchten die voor beide regering te boek staan als ‘binnenlands.’

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Een Vlijtig Liesje voor KLM

Een Vlijtig Liesje voor KLM

18/10/2019

KLM heeft haar tweede Boeing 787-10 Dreamliner ontvangen na een ‘ferry-vlucht’ vanuit de fabriek in Charleston, South Carolina. Het toestel heeft de naam Vlijtig Liesje gekregen. Alle Dreamliners van KLM…

Flybe wordt Virgin Connect

Flybe wordt Virgin Connect

17/10/2019

Flybe zal vanaf volgend jaar verdergaan als Virgin Connect. De regionale Britse carrier werd begin 2019 overgenomen door een consortium onder leiding van Virgin Atlantic. Virgin neemt de felrode bedrijfskleur…

Netwerk IoT op Schiphol

Netwerk IoT op Schiphol

17/10/2019

Schiphol heeft haar eigen netwerk voor Internet of Things-toepassingen volledig uitgerold. Er is  dekking in alle publieke gebieden zoals aankomst- en vertrekhallen, lounges, pieren en op Schiphol Plaza, evenals niet-publieke…

MoU met China Eastern

MoU met China Eastern

16/10/2019

Air France, KLM en China Eastern Airlines hebben vandaag in Shanghai een Memorandum of Understanding (MoU) getekend om hun huidige joint venture uit te breiden met Virgin Atlantic. De vergrote…