Home / Luchtvaart / Ook Amerikaanse carriers schrappen de naam Taiwan

Ook Amerikaanse carriers schrappen de naam Taiwan

Ook Amerikaanse carriers schrappen de naam Taiwan

Amerikaanse carriers schrappen vandaag, op 25 juli, als laatsten op last van China de naam Taiwan. Het Witte Huis sprak eerder van ‘Orwelliaanse nonsense’, maar de airlines in de VS geven toch gehoor aan de Chinese eisen.

De opstelling van de Volksrepubliek China is door politieke motieven ingegeven. Zij beschouwt Taiwan als een afvallige provincie en stoorde zich aan de benaming ‘Taipei, Taiwan’, die de meeste luchtvaartmaatschappijen – behalve de Chinese – tot voor kort gebruikten. Beijing eiste dat buitenlandse airlines uiterlijk op 25 juli de aanduiding ‘Taiwan’ zouden schrappen.

In plaats daarvan zou Taipei, de hoofdstad van Taiwan, moeten worden aangeduid als ‘Taipei, China’. Airlines die dit niet zouden doen, zouden problemen kunnen krijgen met de landingsrechten in de Volksrepubliek

Semantisch
Aziatische en Europese maatschappijen kozen al eerder eieren voor hun geld, want de routes naar China zijn vele malen belangrijker dan die naar Taiwan. Bovendien is het een semantische kwestie: in de praktijk van de vluchten verandert er niets.

Een tussenvorm die hier en daar op websites is verschenen is ‘Taipei, Taipei’, een variant op de gebruikte term in de sportwereld: ‘Chinese Taipei’, waar beide ‘landen’ zich in kunnen vinden. Of Beijing hier ook in de luchtvaart genoegen mee zal nemen of blijft bij de eis ‘Taipei, China’, is nog de vraag.

Van de Amerikaanse carriers heeft alleen United Airlines een directe verbinding naar Taipei. Delta Air Lines en American Airlines vliegen in samenwerking met Aziatische partners naar Taipei.

Toenadering
De Volksrepubliek China en de Republiek China, zoals Taiwan zichzelf noemt, claimen sinds het einde van de burgeroorlog in 1949 elkaars grondgebied en zijn het daar dus over eens. Maar China is met 1,3 miljard inwoners en een enorme oppervlakte (even groot als de VS) geen partij voor het kleine Taiwan (23 miljoen inwoners, oppervlakte vergelijkbaar met Nederland).

De twee gezworen vijanden blijven bij hun wederzijdse claims, maar zijn sinds de eeuwwisseling via overleg wel dichter bij elkaar gekomen.  Dit heeft er in geresulteerd dat de handel exponentieel is toegenomen. Sinds 2008 is het luchtverkeer hersteld. Chinese en Taiwanese carriers vliegen veelvuldig heen en weer, vluchten die voor beide regering te boek staan als ‘binnenlands.’

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Coronagolf op KLM-vluchten

Coronagolf op KLM-vluchten

27/11/2021

Op de twee KLM-vluchten die vrijdag uit Zuid-Afrika aankwamen, waren 61 passagiers besmet met corona, bijna tien procent van het totaal. Dit blijkt uit cijfers van de GGD. De positief…

APG: GSA Surinam Airways

APG: GSA Surinam Airways

23/11/2021

Surinam Airways heeft APG aangesteld als General Sales Agent (GSA) voor Europa, zo hebben de twee partijen dinsdag naar buiten gebracht. De luchtvaartmaatschappij van Suriname voert momenteel twee vluchten per…

Herstel zakenreizen in 2025

Herstel zakenreizen in 2025

23/11/2021

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek gedaan naar zakenreizen in Nederland en verwacht op basis daarvan pas in 2025 een terugkeer tot het niveau van 2019. Het KiM, onderdeel…

Schiphol weer licht omhoog

Schiphol weer licht omhoog

22/11/2021

Vorige maand reisden 3,7 miljoen passagiers via Schiphol, zo blijkt uit cijfers van de luchthaven. Dit is een stijging ten opzichte van de 3,4 miljoen reizigers in september, maar nog…