Home / Luchtvaart / KLM: ontslaggolf op komst

KLM: ontslaggolf op komst

KLM: ontslaggolf op komst

KLM is bezig met een reorganisatie waarbij waarschijnlijk veel banen verloren zullen gaan. De airline zegt dinsdagavond de Vrijwillige Vertrekregeling vanaf 1 juni open te zullen stellen voor alle werknemers, ‘vooruitlopend op noodzakelijke volgende stappen.’

Welke stappen dat zijn laat zich raden. “De coronacrisis heeft een enorme impact op KLM. De weg van herstel zal naar verwachting lang zijn en we verwachten langdurig minder werk dan voorheen,” schrijft KLM in een verklaring. “Vele maatregelen zijn al genomen om KLM door deze ongekend moeilijke periode te loodsen, maar het is duidelijk dat er hiervoor nog meer moet gebeuren.”

KLM was al bezig de Vrijwillige Vertrekregeling (VVR) uit te breiden en was hierover met de Belastingdienst in overleg. De fiscus heeft nu kennelijk groen licht gegeven. KLM zegt daarom de regeling te zullen verruimen per 1 juni. “Deze Vrijwillige Vertrekregeling (VVR) 2020 kan ruimte creëren voor KLM-medewerkers die aanblijven en zo gedwongen ontslagen in de toekomst zo veel mogelijk voorkomen of beperken. KLM neemt liever afscheid van medewerkers die daar zelf voor kiezen dan van collega’s die daar niet vrijwillig voor kiezen.”

NOW wordt anders
In april had KLM door de corona-crisis nauwelijks nog verkeer. Via Schiphol reisden zo’n 120.000 mensen, dat is 2 procent van het aantal van dezelfde maand vorig jaar. KLM geeft zelf geen cijfers, maar het kan dus nooit meer zijn dan dat getal. Hoewel KLM in mei de capaciteit aan vluchten weer opvoert, betekent dit nog niet dat ook de passagiers aan het terugkeren zijn.

Binnenkort verandert de NOW-regeling die sinds 1 maart gold en waarbij de overheid 90 procent van de salarissen van bedrijven, waaronder KLM, betaalde, onder voorwaarde dat er geen gedwongen ontslagen vielen. Die ontslagen mogen per 1 juni wel.

Uit de nu gebezigde taal van de KLM-directie valt op te maken dat zij een ontslaggolf onvermijdelijk acht. KLM-baas Elbers heeft al aangegeven dat ook gedwongen ontslagen niet worden uitgesloten.

Binnen KLM circuleren berichten dat in de winterdienst nog slechts 60 procent van het netwerk wordt uitgevoerd, met 70 procent van het personeel. Dat scenario zou impliceren dat 30 procent van de banen op de tocht staan. In 2019 telde KLM ruim 30.000 werknemers, dus zouden 9.000 medewerkers hun baan kunnen verliezen.

Intussen praat KLM nog steeds met het ministerie van Financiën over een steunpakket, ter waarde van 2 tot 4 miljard euro aan zachte leningen, bedoeld om het bedrijf door de crisis te loodsen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Marc Lammens weg bij ATPI

Marc Lammens weg bij ATPI

03/06/2020

Marc Lammens is vertrokken bij de ATPI Groep. Lammens was sinds augustus 2017 managing director van de zakenreisactiviteiten van ATPI in Nederland en België. Zijn werkzaamheden worden per direct overgenomen…